För några veckor sedan skrev FZ att Activision har över 500 anställda som enbart jobbar med Call of Duty, fördelat på sju olika spelhus. #Dice har en personalstyrka på "bara" omkring 200, men enligt företagets Karl Magnus Troedsson kan de konkurrera med Call of Duty fastän de har mindre än hälften så många kodapor.

– Det finns inget egensyfte i att ha ett visst antal människor jobbande på en produkt. Det handlar mer om vad vi försöker skapa. Vid Dice är vi omkring 200 personer, något sånt, och inte alla har jobbat på den här produkten. [Men] just nu gör mer eller mindre alla det, säger Karl Magnus Troedsson.

Han säger också att han inte tror på den modell Activision kör på, där de fördelar arbetet på en mängd olika studios med olika expertis. Dice filosofi är snarare att försöka samla alla som jobbar på ett visst spel under samma tak, för att titeln ska bli så enhetlig som möjligt.

I intervjun förklarar Karl Magnus Troedsson också att svenskarna är väldigt måna om att inte förvandlas till en Battlefield-fabrik. Istället är strategin att fortsätta investera i Battlefield-varumärket samtidigt som idéer till framtida, helt nya spel också ska få chansen.

Battlefield 3 släpps den 27 oktober till pc, Xbox 360 och Playstation 3.