10. #Bioshock

Som andlig uppföljare till mästerverket System Shock 2 var allt annat än tokhype otänkbart. Världens speljournalister lade villigt till begreppet art deco i vokabuläret. Vi konstaterar att du inte behöver lära dig dess betydelse, det räcker med att kolla in den urläckra designen för att förstå att detta spel är något extra. En undervattensstad på dekis, småflickor i jakt på genknark och mordiska Big Daddies som du bör göra allt för att undvika.

Bioshock berättar sagan om en utopi i sin sista skälvande dödsryckning. Det är en mardröm med filosofiska och litterära undertoner som Ayn Rand- och George Orwell-anhängare kommer nicka gillande åt. Men låt dig inte avskräckas, också för mindre intellektuellt lagda är det här en riktigt tung shooterupplevelse.

9. #Half-Life 2: Episode Two

I en planerad trilogi är det inte lätt att utforma mellandelen. Stämpeln transportsträcka hänger ständigt över huvudet som ett svärd i en mycket, mycket skör tråd. Och så inleddes inte Episode Two på ett tåg. I en tågvagn måhända, men det är en annan femma.

   

   

Gordons fortsatta bryderier blev förstås en succé, Valve har vant oss vid att vi inte behöver förvänta oss något annat. Fastän nyheterna var snabbsummerade och små irritationsämnen dök upp - som nya karaktärer alla andra utom vi verkar ha känt i evigheter - så kan Episode Two inte sägas vara annat än ett riktigt bra spel. Synd förstås att det går så lång tid mellan episoderna, men med den här kvaliteten kan vi gärna vänta.

8. #Crysis

Som vanligt när många har höga förväntningar finns ett gäng skeptiker som avfärdar det hela som ett spektakel, frukten av skickligt pr-arbete. Crysis erbjuder bra mycket mer än en själlös uppvisning i bländande grafik.

Nano suit är ingen gimmick: osynlighet, snabbhet, styrka eller bepansring bäddar för flera taktiska angreppssätt. Ruskigt välgjord fysik och grafik är kanske inte livsnödvändigt, men att de sätter ribban för framtiden råder det inga tvivel om. Låt vara att aliens fortfarande inte är lika roliga motståndare som människor, på det hela är detta spel ett av många tecken på att skjutargenren mådde riktigt bra år 2007.

7. #World in Conflict

Det är strategispelet där det kalla kriget blev varmt. Det är strategispelet som visade att ett läckert utseende är lika viktigt oavsett spelgenre. Det är strategispelet som fick svenskar att sträcka på sig lite extra, det är strategispelet som lyckades få unga män kära i atombomber. Det är spelet som visade att skåningarna på Massive vet vad de gör.

World in Conflict är inget mindre än ett renodlat mästerverk. Det är en interaktiv krigsskildring och årets snyggaste RTS. Det är en given sjundeplats.

6. #Forza Motorsport 2

Xbox-folkets törst efter en motsvarighet till Gran Turismo släcktes en aning med 2005 års Forza Motorsport. Lyft till skyarna av alla och envar - förväntningarna på tvåan blev monstruösa.

   

Lyckligtvis levererar Turn 10 igen, fast mer och bättre. Snuskigt bra fysik, tjogvis med bilar och inställningsmöjligheter som mäts i ton. Plus en målarstudio där tiden försvinner i rasande tempo. Detta är inte bara en av de bästa bilsimulatorerna på konsol, det är ett av tidernas absolut vassaste bilspel.

5. #Call of Duty 4: Modern Warfare

Introsekvensen är det mest gripande vi upplevt i actionspelsammanhang. Vi vill inte spoila för dig, men har du testat spelet och vet vad vi menar så tror vi att du håller med. Call of Duty 4: Modern Warfare är på det hela taget en sanslöst välregisserad upplevelse som blåste nytt liv i den halvdöda Call of Duty-serien.

   

   

För första gången kände vi att vi befann oss i ett krig. Varje sekund spelade roll, skottlossning hörs ständigt vid horisonten och soldaterna i omgivningen är inte bättre än sin senaste framflyttning. Lägg till det faktum att vi för första gången får njuta av fungerande mörkerkikare och laserpekare och faktumet är säkrat. Call of Duty 4 fick våra fps-hjärtan att klappa tungt och känslan släpper inte i första taget.

4. #Team Fortress 2

Vad som från början skulle bli en enkel Quake-modifikation tog den långa, omständliga vägen. Åtskilliga år och designändringar senare stod så spelet klart. Och det blev ett mästerverk. Det bedrägligt enkla upplägget - nio kraftigt specialiserade klasser - döljer faktumet att saker och ting balanserats med delikat finess. Vindsnabba men ack så sköra scouts, heavyn med sin överdimensionerade kulspruta, de lömska spionerna som antar valfri skepnad - varje klass har förfinats på gränsen till perfektion.

Team Fortress 2 tog nära tio år på sig att gå från skiss till färdigt spel. Med facit i hand kan vi inte annat än konstatera att det var väntan värt.

Årets spel 2007 - plats 11 - 20
Årets spel 2007 - plats 21 - 30
Årets spel 2007 - plats 31 - 40
Årets spel 2007 - plats 41 - 50