I programserien Sverige! besökte de i går kväll en motion capture-studio för att se hur rörelser från en skådespelare blir översatta till spelvärlden. Vad vi kan se utifrån miljön är det svenska Fatshark som håller till i en kyrka i Uppsala och spelar karaktäranimationer in till ett ”frrrrruktansvärt hemligt projekt”.

I inslaget berättar stuntmannen Nicklas Hansson hur han förbereder sig genom att sätta på en speciell dräkt inför dagens 114 stycken animationer med allt ifrån död till strid. Men innan de drar igång måste datorn som ska spela in hans rörelser läsa av hans kroppstyp för att förstå hur lederna och skelettet ser ut.

Anton Söderhäll som är studiochef menar att en av de stora skillnaderna från en traditionell filminspelning jämfört med motion capture är att fokus ligger på just rörelserna. Så snarare än att försöka vägleda skådespelaren till ett visst känslospektrum kan de istället säga att din axel måste vara fem centimeter vinklat bakåt för att animationen ska se bra ut.

Du kan se hela inslaget här som börjar 20:50.