Overwatch är snart ett år fyllda, det lanserade 24 maj 2016. Man kan enbart försöka erinra sig över sitt suktande av den då djupt eftertraktade betanyckeln. Det känns så länge sen nu. Istället har de avlägsna minnena kommit att ersättas av Hanzo-mains, argsinta förolämpningar på nätet och utropen ”I need healing!”

Tur då att man nu kan hoppa in i arenaskjutarens senaste PvE-tillägg Uprising som ger oss både en inblick i spelets story samt en fräsch fläkt från annars koleriska språkstrider om vem som ska heala eller tanka. I ljuset av det nya eventet fick FZ möjligheten att ställa ett par frågor till Overwatch lead writer Michael Chu som var en drivkrafterna bakom händelsens uppkomst.

Han beskriver Uprising som något de jobbat länge på och att mycket av spelets story har lett fram till den här händelsen, vilket kan summeras som följande: Vi får uppleva
hjälteorganisationen Overwatch innan den upplöstes i en viktig strid om England på kartan King’s Row. Robotarmén The Null Sector Omnics har nämligen tagit över stället och det är upp till Torbjörn Lindholm, Dr Angela ”Mercy” Ziegler, Reinhardt Wilhelm och den senaste rookierekryten Lena ”Tracer” Oxton att ta er in och försvara sig mot horder av robotar i varierande storlekar.

– När vi började på att skriva berättelsen om Uprising ville vi plocka in ursprungsberättelser. I det här fallet la vi lite mer fokus på vår frontfigur Tracer och kartan King’s Row men passade även på att lägga in ett flertal ledtrådar om andra hjältar i bland annat sprays och de olika skinsen. Jag är inte helt säker, men jag tror även att det finns ett par hemligheter i själva banan som ingen hunnit upptäcka.

Ännu finns det alltså inga planer på att göra ett kampanjläge till spelet. Istället uppskattar manusförfattarna att testa olika format. Vissa berättelser funkar väldigt bra i serier, andra i filmer eller sådana här event. Det ger utvecklarna en möjlighet att experimentera och se vad fansen tycker om.

– I fallet med Uprising skrev vi så otroligt mycket dialog. Alldeles för mycket att få plats i en film eller serie. Men för att inte behöva stryka allt så skapade vi ett flertal interaktioner som förändras mellan olika matcher så spelaren kan få en någorlunda annorlunda upplevelse när denne spelar eventet.

Från serietidningen där Torbjörn får spänna musklerna

På tal om serier dök både vår svenska ingenjörshjälte och vår natur upp i en av de visuella berättelserna när en vild Bastion förvirrat stapplade in och skrämde upp ett par tonåringar. Vilket får oss att undra mer om hur den småaktiga svensken kom till och varför de valde just Sverige.

– Torbjörn var en av våra allra tidigaste hjältar som mer eller mindre är tagen direkt ur Blizzard-hemmet (tänk dvärgar i Warcraft) och var helt avgörande i att utforska och hitta vår egna stil. När det kommer till hans bakgrund är han på ytan en väldigt rolig karaktär men som bär på en hel del bagage, något jag personligen ser fram emot att utforska. Just att Sverige blev hans ursprungsland drog jag kopplingen till Volvo. Du vet, Torbjörn ska hålla dig säker – funkar inte hans grejer blir det ju inget uppdrag.

Michael Chu utesluter heller inte att vi kan få se mer av den nordiska naturen i framtiden och att han har planer att åka hit för att ta flera bilder. Ifall det betyder att vi kommer vi se mer av Torbjörns backstory eller om det är en ny karta i görningen, ville han däremot inte avslöja. Även möjligheten att Torbjörn skulle få en svensk voice-line i spelet är något de har funderat på.

– Problemet är att röstskådespelaren är amerikansk och vi vill helst undvika att göra en dålig tolkning av ett modersmål. Men skulle vi kunna lösa det på ett sätt som känns rätt för oss och det svenska språket, så varför inte?