Red Dead Redemption 2 hinner inte bli färdigt i år, meddelade Rockstar häromdagen. Det behövs mer tid för att finslipa spelet, och man satsar på premiär våren 2018. Fortfarande är ingen pc-version i sikte; officiellt är det Playstation 4 och Xbox One som gäller.

Vi är många som gärna upplever Rockstars nästa westernlir vackrare, mer högupplöst och/eller med uppskruvade grafikreglage. En titt på Rockstars historik både när och svälter hoppet om att det faktiskt blir så. Så här kommer tre saker som talar för och emot att Red Dead Redemption 2 kommer till pc.

För: Rockstars historik

Ända sedan GTA III har många av Rockstars titlar släpps till pc ett antal månader efter konsolreleasen. Det gäller till exempel samtliga fullstora GTA-spel, Max Payne 3, Manhunt, Bully och L.A. Noire.

Emot: Undantagen från Rockstars historik

Främst Red Dead Redemption och föregångaren Red Dead Revolver, förstås - inget av dem släpptes till pc. Men också Rockstar-spel som Table Tennis och The Warriors.

För: Försäljningen

Red Dead Redemption har sålts i minst 15 miljoner exemplar. Det är en jäkligt bra siffra, och med tanke på branschens och köparnas sug efter uppföljare lär Red Dead 2 knappast sälja sämre.

Emot: Pc-siffrorna

Som medborgare i de datorfrälstas del av världen svider insikten att pc-spelandet i många länder är avsevärt mindre än här. Enhetlig statistik saknas, men via uppgifter om antalet spelare och inofficiella antaganden kan trender skönjas. Och då är pc-versionerna ibland oroande små.

Ta Star Wars: Battlefront, som enligt swbstats.com peakat cirka 2 700 pc-spelare det senaste dygnet, jämfört med 10 700 på Xbox One och 13 300 på PS4. Eller Battlefield 1, som Battlefield Tracker menar toppat 31 000 på pc, 69 000 på Xbox One och 90 000 på PS4 de tre senaste dagarna. bf1stats.com har liknande BF1-toppsiffror för senaste dygnet: 27 700 på pc, 54 700 på Xbox One och 79 500 på PS4. Slutligen har vi Steamspy som hävdar att det sålts 7,1 miljoner GTA V till Steam. Det är mindre än 9 procent av de 80 miljoner ex som skeppats till butik. Samtidigt ska man inte dra för stora växlar på Steamspys uppgift, eftersom spelet också säljs fysiskt och via Rockstars nedladdningstjänst. Hur stor andel de utgör är dessvärre okänt.

Alla de här siffrorna är som sagt uppskattningar, och det är möjligt att det ser annorlunda ut om det funnits statistik för andra storspel. Men likväl syns en oroande trend för pc-spelare, och den oroar inte minst för att den pekar mot att pc-spel kanske inte drar in tillräckligt mycket pengar för att det ska vara värt utvecklingsmödan.

För: Pc-marknadens storlek

2016 omsatte pc-spelsmarknaden 35,8 miljarder dollar, och konsolspelen 6,6 miljarder dollar, enligt statistik från Superdata.

Emot: Var pc-pengarna finns

De flesta av ovan nämnda miljarder kretsade kring free2play-spel som Dota 2 och World of Tanks, medan premiumspelen (såna man betalar för) på pc "bara" stod för 5,4 miljarder dollar. Förutom överlägsna ettan Overwatch (omsatte 586 miljoner dollar) var Fallout 4 det enda multiplattformsspelet på topp 5-listan, med 75 miljoner dollar i omsättning.

Så… kommer Red Dead Redemption 2 till pc eller inte?!

Ja, förmodligen gör det det. Det går onekligen att hitta orosmoln som talar för att den trista Red Dead-trenden fortsätter, men någonstans känns Red Dead Redemption ändå som ett märkligt undantag. För även om Red Dead Redemption 2 släpps till pc och då bara står för 10 eller 20 procent av försäljningen, torde det röra sig om minst ett par miljoner exemplar. Och strategin från GTA V – att få fart på försäljningen igen med releaser spridda över månader och år – borde kunna funka igen. För Red Dead 2 lär sälja galet bra. Och sånt tackar spelföretag inte nej till.