En av snackisarna efter avslöjandet av Destiny 2 har dels varit att PC-versionen kommer senare än konsol och att spelet inte kommer använda sig av dedikerade servrar. Den senare har väckt många känslor med tanke på att det lätt leder till fuskare – särskilt på PC-plattformen.

Bungie vill däremot försäkra att det här inte handlar om att snåla och att frågan är mycket mer komplex än vad man kan tro, menar Destiny 2:s chefsingenjör Matt Segur.

We don't use that term, because in the gaming community, “dedicated servers” refers to pure client-server networking models. Destiny 2 uses a hybrid of client-server and peer-to-peer technology, just like Destiny 1.

Däremot ska uppföljaren inte lida av host-migration-problemet som dess föregångare gjorde. Enligt honom ligger delar av servern hos dem, som i sin tur lägger mindre stress på spelarens egna nätverk. Allt som allt menar Matt Segur att de har investerat väldigt mycket rent ekonomiskt i spelets infrastruktur.

Fast då återstår frågan om hur de ska lösa problemet med de oundvikliga fuskarna på PC. Här ger Matt Segur inget konkret svar, mer än att de kommer använda sig av ”topp-hemliga strategier” för att stoppa fuskarna. Samt att deras öde kommer vara ”otäckt, brutalt och kort”.