Efter fredagens premiär för pusseläventyret Rime har producenten Cody Bradley skrivit en lång text om spelets tekniska brister och om det kontroversiella kopieringsskyddet Denuvo.

Bradley skriver utan omsvep att Denuvo används för att minska följderna av piratkopiering, och att det är det enda effektiva alternativet.

The fact of the matter is that we looked at the piracy rate on games that were very similar to RiME, and it scared us. At the end of the day, our obligation as a publisher is to protect our development team’s intellectual property to the best of our ability. Right now, Denuvo is our only effective option.

Bradley säger att Denuvo har en faktisk men liten prestandamässig påverkan påp spelet, men man har inga belägg för att DRM-skyddet är orsaken till de tekniska problem vissa haft med spelet.

The only thing that Denuvo is currently doing for us is checking to make certain that Steam’s (or Origin’s) DRM is still attached to the game. There is a small performance hit associated with this, but at this time we do not believe it is causing the problems that are currently being reported. We might be wrong. We’re monitoring the situation.

Denuvo kommer patchas bort från spelet så snart kopieringsskyddet är knäckt, vilket Bradley uppskattar tar ett par veckor.

It has always been our intention to remove Denuvo in the event of a crack. Based on other titles, we expect the protection to last two weeks, maybe three at most. We have no intentions of patching a new version of Denuvo in at that time.

De tekniska problem som rapporterats in gäller med AMD Radeon RX 580-grafikkort som sägs ha lite problem överlag, och Geforce GTX 1080-kort har problem med SSAA-anti-aliasing. Man ber alla som stött på problem att skicka utförliga rapporter till utvecklaren Grey Box.

FZ recenserar Rime senare i veckan. Det är släppt till pc, PS4 och Xbox One och lanseras senare i år till Nintendo Switch.