Vår svenska speljätte Paradox Interactive – främst känd som utvecklare av strategipärlor som Stellaris och Hearts of Iron IV, men också utgivare av Pillars of Eternity och Cities: Skylines – har hamnat i ett rejält blåsväder. Det började med att man för en månad sedan beslutade att höja priser på spel och DLC i en rad olika regioner och man förklarade:

Our prices have remained pretty much the same for several years and it's only natural for us to re-evaluate price points at regular intervals based on the strength of various currencies, fluctuations in world markets and many other factors," Paradox wrote. "Sadly this means that the price has gone up for certain regions and whilst this is something we'd like to avoid, it's necessary to keep our price point more in line with our other markets.

Backlashen blev dock stor. På Steam har spel som Europa Universalis IV plötsligt fått enormt många negativa recensioner (det är långt ifrån det enda), och på forumen har spelarna vädrat sitt missnöje. Paradox vd, Fredrik Wester bad i veckan om ursäkt men sade att priserna står fast...

... Men det var då det. Nu har Wester ägnat en dag åt att läsa igenom kritiken på olika forum och i ett nytt inlägg lovar han att dra tillbaka höjningarna och ska försöka kompensera de drabbade.

I just came off the phone with Steam and they say we can't do the roll-back before the Summer Sale is over (otherwise it would mean we have to take all Paradox products off the sale) but it will be done right after. For anyone who bought any of the games during this time (including during the summer sale) we will try to refund (if possible in the Steam platform) or reimburse with games of a value exceeding the difference. If none of this is possible (I do not in detail know the limits to the Steam platform) we will internally calculate the difference in revenue before and after the price change, double the value, and donate the money to the UNHCR.

I forumposten tar Wester även upp den kritiserade DLC-policyn och hävdar att kovändningen inte beror på den allt växande mobben utan istället en "dialog mellan aktiva och trogna medlemmar av Paradox community". Slutet gott? Tja, vi hoppas det – även om Paradox fått sig en rejäl törn.