Men på det hela taget saknas det kunnande som krävs för att lyfta spelet från mediokerträsket, och CI Games får nöja sig med ännu ett knappt godkänt-betyg. Ännu ett B-spel, om än med AAA-ambitioner.

Tomas förklarade misslyckandet med Sniper Ghost Warrior 3 ungefär på samma sätt som utvecklarna själva: ambitionerna var för höga för studions kapacitet. I en intervju med PC Gamer vill CI Games-chefen Marek Tymiñski i och för sig inte skylla på teamets kunnande. Snarare säger han att AAA-drömmarna var alltför vågade för en liten studio med ringa resurser.

When we began development of SGW3, we decided on such a relatively large scale of the game with its open world that now we realise it was just too ambitious versus what we could have been able to deliver in any reasonable amount of time.

We simply made the wrong math considering the size of our team and the originally given timeframe. By positioning the game in a AAA category, it took us away from what we could have done great. Instead we spent too much effort trying to catch up with other AAA titles in terms of their production values and features. That was a big mistake.

Förseningar och tekniska problem präglade Sniper Ghost Warrior 3 (och manusfail och laddtider "från helvetet", om du frågar Tompa), men studion säger sig ha lärt sig läxan och har siktet inställt på en ny shooter utan att falla i open world-fällan. Fjärde gången gillt?