När Monolith bekräftade mikrotransaktioner, i form av lootlådor, till Middle-earth: Shadow of War fick det många spelare att se rött – och en mörk framtid för uppföljaren till Shadow of Mordor.

"Suger att marknaden har blivit såhär", "Detta ger bara piraterna mer ved på elden", "Hype train derailed" och "Där bojkottar jag spelet" var några av FZ-läsarnas kommentarer, även om vissa var mer diplomatiska. Nu kommer svaret från spelets design director Bob Roberts och han lovar i en färsk intervju med Eurogamer att spelet fungerar bra både med och utan lootlådorna.

We're working our tails off to make this massive game and as a designer—the design director—I focus on balancing it. We do a ton of playtesting and make sure it is tuned to a setting where people can enjoy it. We kept all of the loot boxes and the economy of real world money turned off in playtesting so we know we are balancing around an experience which is rewarding without any of that stuff.

Roberts bedyrar att mikrotransaktionerna "inte distraherar från resten av spelet". Han säger att det inte finns några balansproblem eller att vi tvingas spela det online. Det blir upp till bevis när Monoliths andra Tolkien-tolkning släpps den 10 oktober.