Mediagiganten IGN har köpt Humble Bundle, företaget som gjorde sig ett namn genom att erbjuda knippen av indie-spel till ett pris som köparen fick avgöra själv. Det har visat sig vara ett framgångsrikt koncept och eftersom köparen dessutom kan välja hur mycket av pengarna som ska gå till välgörenhet, har det således lett till att hundratals miljoner dollar hittat till olika välgörenhetsprojekt.

På senare tid har Humble Bundle utforskat andra möjligheter utöver dessa välgörenhetsknippen. Vi skrev tidigare i år om företagets ambition att själva distribuera spel och de har lanserat såväl en traditionell e-handelslösning och en prenumerationstjänst. Enligt Mitch Galbraith från IGN ska uppköpet inte heller innebära några direkta förändringar i Humble Bundles affärstrategi:

"If it's not broken, don't fix it. The idea is just to feed them with the resources they need to keep doing what they're doing".

Humble Bundle ska alltså fortsätta att arbeta självständigt även i framtiden, med visst stöd från IGN i syfte att öka omsättningen och resultera i ännu mer pengar till välgörenhet. Hur detta ska gå till förtäljer inte historien, ännu.