Nya God of War drar in så gudomliga betyg, såväl från FZ som resten av världen, att regissören Cory Barlog gråter av glädje. Det har dock inte varit en spikrak resa från idé till succé för Barlog. När han pitchade idén med spelets kamera möttes han tvivel. Var det verkligen värt det?

God of War spelar vi ur Kratos perspektiv och kameran följer honom, med några få undantag, resan igenom och ger skenet av en enda lång tagning. Detta gjordes inte i en handvändning.

The team had to take it on faith that when I was saying like, ‘Look, you’re gonna get a sense of immediacy and connection to these characters, an unrelenting feel, to the adventure that you can’t get in any other way, and I can’t cite something else.

Barlog beskriver för Polygon hur han och teamet löste det med en "absurd mängd planering" och tekniska trick. Man fick strukturera berättelsen med detta kameraarbete i åtanke och med vetskapen att många spelare inte ens skulle märka det.

En del var, som sagt, skeptiska men Barlog berättar att många i teamet har kommit till honom i efterhand och sagt saker som "Jag fattar det nu, det är så här vi ska jobba framöver".