Den norska statliga förvaltningen Forbrukerrådet har anmält fyra digitala spelbutiker för att de, enligt Forbrukerrådet, bryter mot norska och europeiska konsumentregler. Butikerna som anmäldes var Nintendo eShop, Steam, Origin och PlayStation Store.

Anledningen varför Nintendo eShop anmäls är för att det inte går att avboka förbokningar av spel på plattformen. Forbrukerrådet har tidigare skickat ett brev till Nintendo angående detta. Men det fick de inte gehör på och därför de nu anmält dem till landets motsvarighet till konsumentverket.

Steam, Origin och PlayStation Store åkte anmäldes också i samma veva eftersom Forbrukerrådet menar att dessa tjänster anser att lagstadgade rätt att avbryta köp inte gäller dem.

Forbrukerrådet säger att digitala produkter och tjänster inte existerar i ett laglöst vakuum. Så återförsäljare som de ovannämnda tjänsterna måste ta hänsyn till lagar, regler och konsumenträttigheter precis som alla andra. De tycker att konsumenter ska ha samma rättigheter när de köper digitala spel som vilken produkt som helst.

The digital gaming market is beset with problems surrounding pre-ordering, including unfinished products, copyright protection and misleading advertising. You should be granted the same consumer rights as everyone else when you buy games.

I samband med denna nyhet så gav Forbrukerrådet några tips om vad man bör tänkta på när man köper digitala spel.

  1. Om möjligt, köp från en tjänst som erbjuder återbetalning som Origin och Steam.

  2. Om du är missnöjd med ett spel som du köpt. Be om att få pengarna tillbaka snarast som möjligt.

  3. Om det är något fel med spelet så be om att få pengarna tillbaka även om tjänsten påstår att de inte erbjuder återbetalningar eller returer.

  4. Om du inte får gehör från tjänsten så ska du klaga till Konsumentverket.

  5. Var försiktig med att förboka eller förköpa spel om tjänsten inte erbjuder återbetalning.

  6. Att betala med kreditkort bör ge dig vissa rättigheter men se alltid till att först skicka en dokumenterad förfrågan om återbetalning till tjänsten innan du tar kontakt med ditt kreditkortsbolag.

Om Forbrukerrådet får något gehör denna gång återstår att se.