Hur många gånger har du inte stått bredvid en person i Battlefield, skrikit “I need ammo” och bara fått se en ryggtavla på väg till nästa strid? Eller blivit lämnad i basen fastän fordonet som stänker grus på dig hade gott om plats?

Mycket av det som Dice presenterat idag handlar om samarbete. Din squad. De tycker att det är så viktigt att man slopar premium pass-konceptet, slutar ta betalt för banor och spellägen. En squad ska inte kunna splittras vid ett banbyte bara för att någon inte pyntat. Mikrofonerna ska heller inte tystna under laddskärmar, du ska hela tiden kunna hålla igång kommunikationen.

"För om Dice inte tar betalt för nytt innehåll, hur ska en pågående tjänst av den magnitud de målade upp idag finansieras?"

En detalj som jag redan nu älskar är folk i samma grupp kan återuppliva varandra. Inte lika snabbt som den renodlade sjukvårdaren, och du får inte lika mycket hälsa - men det går. Du kan också släpa fallna kamrater i skydd innan du sätter sprutan i bröstkorgen på dem. Om ditt liv inte går att rädda kommer du inte direkt till den klassiska översikten där du kan välja vilken plupp som ska bli din nästa startpunkt. Istället får du en över axeln-vy över dina levande kamrater och kan välja att hoppa in nära inpå, om de inte är i strid. För att balansera detta startar du med lite mindre ammo och granater än i tidigare spel, men det löser din support lätt.

Och på tal om hälsa: du kommer inte längre magiskt få tillbaka all din hälsa efter en eldstrid, bara en del. Istället måste du förlita dig på dig på medicinlådor från medics eller uppsöka en station för förnödenheter som kan byggas vid varje kontrollerad flagga.

Din lilla kompisgrupp får stor betydelse i Battlefield V.

Dessa små förändringar gör att det blir ännu viktigare för siste man att överleva, annars får gruppen starta om i basen. Men för att ytterligare förstärka gruppens roll har ledaren nu möjligheter att byta insamlade squad-poäng mot fordon bara ni kan använda, kalla in förnödenheter eller den där smarriga V2-raketen du ser i trailern.

Squads, squads, squads - men allt annat då?

"Det blir ännu viktigare för siste man att överleva"

Battlefield V kommer ha tre olika komponenter. Singleplayerläget War Stories från Battlefield 1 återvänder, där vi denna gång bland annat ska få uppleva nordnorska Narvik under ockupationen. Combined Arms är co-op-uppdrag för upp till fyra spelare. Och så har vi såklart multiplayer. Dice snackade inte om några nya spellägen idag men lovade hands-on under EA Play vid E3-mässan i juni. Istället tog man upp hur livetjänsten efteråt ska ge folk skäl att återvända till spelet. Belöningen för att göra dagliga uppdrag, delta i events och levla karaktärer och vapen grundar sig i upplåsningen av nya prylar och kosmetiska föremål. En bössa kan till exempel brytas ner i fem till sju komponenter som alla går att personifiera. Man visade till exempel snövita Tiger-pansarfordon och isiga gevärskolvar.

Cyniker tänker såklart “loot-lådor!” och det gör de rätt i. Ingen information kring detta släpptes idag, men det kommer garanterat vara ett hett samtalsämne de kommande månaderna. För om Dice inte tar betalt för nytt innehåll, hur ska en pågående tjänst av den magnitud de målade upp idag finansieras? Vi återkommer till det så snart vi får besked.

Nog är vi tillbaka i WW2 allt.

För den som inte bara vill ha en snabb fix återvänder Operations, multiplayer-kampanjerna som sträckte sig över flera kartor, och denna gång har de ordet “grand” som prefix. Med det menar man att de olika delarna ska ha större påverkan på varandra. Lyckas du inte med att slå ut artilleri på första banan får du färre soldater och materiel i det andra steget, och du kan helt förlora i det tredje om det går riktigt illa. Detta för att slippa långdragna fighter som är dödsdömda redan efter en halvtimme.

"Dice vill komma ifrån de köttkvarnar många Battlefield-matcher urartar i"

Något som ligger mig varmast om hjärtat gällande Battlefield är den förstörelse som introducerades i Bad Company och som nådde sitt klimax i Bad Company 2. Och det glädjer mig att man lägger mycket krut på det i Battlefield V. Väggar är inte längre färdiga stycken som bara går sönder, utan påverkas av var sprängeffekten kommer ifrån (utifrån, inifrån, och så vidare). Man låter också ammunitionstypen spela roll, som att tunga kulsprutor nu kan penetrera väggar och andra tunna objekt.

För att väga upp den utökade förstörelsen (i jämförelse med de senaste titlarna) lägger Dice stor vikt vid att kunna bygga skydd, möjligheten att mecka sandssäcksvärn, fordonsbarriärer, snipertorn och andra ting som förstärker strategiska platsers skydd. Detta är något alla kan göra, verktyget ersätter BF1:s obligatoriska gasmask men supportklassen kommer kunna addera roligare saker som fasta kulsprutor.

Det var en smärre informationsbomb som briserade under dagens pressmöte och tar vi ett steg tillbaka är det lätt att se hur några saker kommer förändra hur vi lirar ett Battlefield-spel. Som att flyget inte kommer kunna dominera på samma sätt när AA-kanoner kommer kunna kopplas på fordon och förflyttas överallt. Du kan slänga dig och vrida dig i luften för fortsatt eldgivning, och rotera 360 grader när du väl ligger på backen, till och med krypa baklänges.

På vissa banor kommer du spawna på flygplan för att med fallskärm välja var du vill landa (om inte fiendens riktade eld förvandlat planet till ett par ton skrot utan förmågan att flyga). Hej Battle Royale, något som Dice såklart inte heller pratar om.

Det jag tar med mig från dagen (utan att riktigt veta vad som visas på livestreamen) är att Dice vill komma ifrån de köttkvarnar många Battlefield-matcher urartar i. Istället vill de att squads ska ha ännu fler anledningar att samarbeta, något som sporras både genom belöningar och rena begränsningar i hur mycket saker du har när du startar. Morot och piska. Guldburk och latrintjänst.

Det är många månader kvar till releasen i oktober, och vi kommer spela det på EA Play om bara några veckor. Men, vi snackade också med Lars Gustavsson, creative director och veteran i BF-sammanhang, om den eviga balansen mellan realism och hur Battlefield ska vara relevant i Battle Royale-eran. Den intervjun publicerar vi imorgon.

Men, ställ frågor i kommentarerna om du vill att jag utvecklar något!

Electronic Arts stod för resa och logi i samband med eventet.