Jag undrar hur nervösa gänget bakom piratliret Skull and Bones blev efter att Sea of Thieves fick problem att hålla kvar spelare. Det som talar för Ubisofts sjöröveri är att likheterna med Rares är ganska få. Visst, du befinner dig på ett hav och det finns kanoner men efter en halvtimme med Bones känns det mer saltstänkt.

Medan Sea of Thieves hänger mycket av upplevelsen i tokiga situationer som uppstår när du och dina polare skjuter varandra ur kanoner är Skull and Bones mer fokuserat på bräckliga vänskaper. Alla spelarskepp du ser (det finns även datorstyrda fiender) går att alliera sig med, antingen för att skapa fördelaktiga situationer i sjöbataljer men även när det dyker upp svårare AI-bossar som är direkt omöjliga själv. Precis som The Divisions Dark Zones finns det dock inget som säger att vänskapen håller när bytet ska delas upp.

Det första du gör är dock att välja skepp och i vårt smakprov fanns det tre olika. Ett tyngre tank-klassat skepp med mycket hälsa och flera däck med kanoner men även lätta fregatter och den jag valjde, en jagare med en stålskodd murbräcka i fören. Med den kunde jag genom att klicka ner höger styrspak få extra kraft och helt enkelt ramma andra.

Min skuta var utrustad med kanoner både på sidorna och i fram, där kulorna var sammanlänkade med kedjor och som var fina att förstöra motståndarnas segel med. Vindriktningen spelar väldigt stor roll (stod du mot vindögat förlorade du all fart) vilket direkt påverkade om det var fördelaktigt att bege sig in i en strid. Genom att hålla in X, och därmed stålsätta sig, tar man mindre skada av krevader.

Överlag kändes striderna roligare än Sea of Thieves men det återstår att se om Skull and Bones kommer att lida av samma problem efter de första utforskande timmarna,

Spana in videon för mer intryck och massor av gameplay.