Recension

Recension

Sid Meier's Civilization II

Sid Meier's Civilization II

Eric Danielsson 2006-12-13 21:30

Genre: Strategi, Turbaserad
Testplattform: PC
Utgivare: Microprose
Utvecklare: Microprose

Alla har vi väl haft våra favoriter bland alla de spel vi testat, annat vore väl konstigt? Om ens favoritspel har tio år på nacken är frågan naturligtvis om det fortfarande håller måttet. Jag har testat Sid Meiers klassiska Civilization II och vandrat långt in i min nördhjärna för att finna ett svar.

Få spel som jag har kört i mitt förhållandevis korta liv har påverkat mig så mycket som Sid Meier's Civilization II. Trots att jag, när det begav sig, endast var en oskyldig pojke på tio vårar påverkade detta spel mig enormt. Mitt engelska ordförråd var inte särskilt stort och min kunskap om politiska och ekonomiska mekanismer inte mer imponerande än vetskapen att mina föräldrar fick barnbidraget. Det låter kanske konstigt att jag lärt mig så mycket av ett spel, men faktum är att jag satt mer framför detta spel än skolböckerna under 90-talets mitt.

Nostalgi

Har du någonsin varit närvarande när dina föräldrar hört en Creedance-låt på radio och genast lagt på ett lite fånigt drömmande, nostalgisk leende? Ja, då vet du hur jag såg ut när jag, efter febrilt letande, till slut fann mitt tio år gamla exemplar av Civilization II. Jag kan i alla fall tänka mig hur jag såg ut när jag fann det; drömmande, nostalgisk och faktiskt lite förbryllad över det faktum att jag inte sålt det på någon loppmarknad eller lånat ut det till någon avlägsen kompis. Men, Civilization II var ju världens bästa spel, och varför slänga bort flera år av lycka? Se denna recension som ett utforskande i mitt spelförflutna för att finna svar på vad det är som egentligen gör Civilization II.

Kunskap är makt

Ja, vad var det då som gjorde Civilization II till ett så underbart spel? Var det att man lärde sig så mycket om politik och ekonomi? Nej, knappast, det var ingenting jag reflekterade över som tioåring. (Jag tackar nog Sid Meier oftare idag, än på den tiden jag spelade, för den kunskap jag fått ut av spelet.) Det var nog snarare en mängd olika aspekter i Meiers mästerverk som fick mig att utveckla en tidig form av sömnbrist.

Jag förutsätter att ni känner till Civilization-serien och på ett ungefär vet vad den går ut på. Ni övriga, som uppenbarligen måste ha sovit de senaste tio åren, ska jag försöka väcka. Dominans var ordet som gällde i Civilization II, och år 1996 innebar detta en militär och territoriell sådan (det vill säga: inte kulturell eller diplomatisk, som anlände i Civilization III).

För att nå global dominans krävdes det pengar, resurser, kunskap och bokstavligt talat underverk. Dessa komponenter gjorde att man kunde producera kavalleri, marines eller pansarvagnar som naturligtvis användes till att antingen försvara ditt territorium eller anfalla andras. Lägg ihop ett och två och du har formeln för dominans.

Det "unika" konceptet

Att utveckla teknologier, bygga byggnader och arméer samt att kriga är visserligen inget ovanligt koncept när det gäller strategispel. Det som tilltalade mig med Civilization II kan nog istället ha varit det lugna tempot som möjliggjorde och motiverade ett större djup än de strategispel jag testat innan.

Ett turordningsbaserat spel i Civilization II:s storleksordning innebar att man hellre satsade långsiktigt och brett än kortsiktigt och snävt, och det gillar jag. Kanske har jag kommit in på rätt spår för att nå sanningen med stort S. Som sagt, det är inte detta som gjorde Civilization II unikt, utan det var egentligen allt det övriga. Första spelet i serien må vara den titel som egentligen var banbrytande, men faktum är att jag aldrig testade det. Ändå, det unika med serien är dess episka omfång.

Veni, vidi, vici? Alea iacta est!

Man startar spelet med en settler (nybyggare) som har i uppdrag att bygga din första stad. Utifrån denna ska du (vilket förmodligen framgått) nå dominans och vägen dit bjuder på allt du kan tänka dig i form av revolter, kriser, kärnvapenkrig och kapprustningar.

Jag måste tyvärr erkänna att det känns rätt svårt att förklara vad som är så speciellt med detta; det är väl trots allt en ganska vanlig approach i ett strategispel?

Jag antar att det är just det episka som tilltalade mig då och som gjort så sedan dess. Jag är en stor fan av spel som är rejält genomarbetade och anpassade för att kunna spelas många timmar om dygnet i en lång tid framöver, utan att upprepa sig självt allt för ofta. Jag tror slutligen att jag kan konstatera att det är dessa anledningar som gör att jag fortfarande älskar Civilization II. Jag råder er som har spelet liggandes hemma att plocka upp det och starta installationen. Skillnaden mellan Civ II och Civ IV är trots allt inte enorm, men som bonus i det förra får man den där underbara känslan av nostalgi.


FZ BETYG
Guldpokal

FZ:s betyg: 

 Mästerligt!


Bilder

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Pumpa

    Pumpa 2006-12-15 13:45:17 #1

    CiV 1 kommer alltid va bäst :P

  • Bild saknas

    BlackZam 2006-12-15 13:45:32 #2

    Civilization II var mitt andra spel till PC.
    Mitt första var C&C:Red Alert men pågrund av alla buggarna i det så fick jag byta det mot Civ 2...
    Och sen blev det många nätter framför datorn, fastän man bara var en liten pojkspoling då.

  • Bild saknas

    Gäst 2006-12-15 14:54:26 #3

    Pumpa skrev:
    CiV 1 kommer alltid va bäst :P


    Håller med, CIV1 kommer alltid vara kung.:up:

  • Bild saknas

    Exim 2006-12-15 15:11:04 #4

    hm var har jag lagt den där gobiten igen

  • Bild saknas

    Schtraider 2006-12-15 15:16:43 #5

    Nog för att CivII har prisats av många som det bästa Civ-spelet någonsin men man måste småflina lite när ett glin till recensent nostalgiskt drömmer sig tillbaka till mitten av 90-talet och CivII. :D Även om man sitter och lirar CivIV nuförtiden kommer CivII alltid vara nymodigt, den där nykomlingen. 8) Var man inte med när Civ 1 kom då räknas man inte, haha! ;) Själv fick man 1:an till Amiga i julklapp när det kom och hade inte en blekaste om vad man skulle göra. Trodde först att jag hade fått nån belöning när mina städer spottade ur sig legionärer. Fattade inte att jag byggde dem. 8)

  • Spectral

    Spectral 2006-12-15 15:22:15 #6

    Kan ni aldrig recensera retrospel som inte får full pott?

  • Bild saknas

    Raderad 2006-12-15 15:43:55 #7

    BlackZam skrev:
    Civilization II var mitt andra spel till PC.
    Mitt första var C&C:Red Alert men pågrund av alla buggarna i det så fick jag byta det mot Civ 2...
    Och sen blev det många nätter framför datorn, fastän man bara var en liten pojkspoling då.


    Vad kan det vara för buggar?

  • Bild saknas

    makron 2006-12-15 15:52:04 #8

    Veckans sista retrorecension = Quake? :]

  • Bild saknas

    the wookiee 2006-12-15 16:16:03 #9

    Ahhh... Civ 2... *saliverar kratigt*

    Mycket bra betyg, allt under en 5a hade inneburit brevbomber och annat elakt för recensenten.

  • Bild saknas

    Raderad 2006-12-15 16:25:24 #10

    Bästa spelet genom tiderna imo. Köpte det innan familjen fick sin första PC. Väntan var helt olidlig men lyckan när datorn äntligen kom och jag kunde installera mitt civ2 var fullkomlig.
    Och det håller än. Körde det för några år sen när jag jobbade i butik som tidsfördriv. Passade perfekt vid det tillfället eftersom det är turbaserat.

  • Bild saknas

    Gäst 2006-12-15 16:53:03 #11

    BlackZam skrev:
    Civilization II var mitt andra spel till PC.
    Mitt första var C&C:Red Alert men pågrund av alla buggarna i det så fick jag byta det mot Civ 2...
    Och sen blev det många nätter framför datorn, fastän man bara var en liten pojkspoling då.


    Vilka buggar?

  • Bild saknas

    draep 2006-12-15 16:58:30 #12

    Jag minns när jag var nåt runt 10 och spelade det första spelet i serien. Jag och en kompis tog över världen som USA och Abe Lincoln, om jag inte minns fel. Vilken känsla det var att gå i land med sina tanks på dom onda ryssarnas territorium!

    Ett tag senare, när samma kompis visade mig civ2, var jag först något skeptisk. Dels så såg ju rutnätet annorlunda ut! Det kändes helt fel. Tre steg om man gick längs en flod? Låter mycket suspekt. Och vad fan är det där? En archer? Någon sådan kunde jag inte minnas från orginalet.


    Men efter en kort stund kom jag att älska 2an mer än orginalet.
    I början kändes spelet ganska komplext, och jag älskade det för dess utmaning.
    Idag älskar jag det för att det är så enkelt.
    Allt är så otroligt smidigt, innga fula symboler eller knappar att haka upp sig på. Även om reglerna kan kännas främmande för en nybörjare, så är det ju mycket enklare att komma igång med 2an än dom senaste spelen i serien.
    Men samtidigt som det är, i mina ögon, ett ganska enkelt spel, så har det ett otroligt högt 'spela om'-värde.
    Jag har tagit över världen som Aztec, nukat sönder Washington som den kommunistiska Stalin, rivit kinesiska muren (typ iaf) som ilsken Ghengis Khan, invaderat Storbritanien med mina horder av vikingar, etc etc.

    För mig är det inte bara nostalgi, det känns som Civ2 alltid kommer vara lika aktuellt, även om det idag dröjer lite längre mellan dom olika spelsessionerna. Och ibland spelar man ju hellre den underbara 4an i serien!


    Edit: var inte meningen att skriva så mycket, men det blir lätt så när man ska prata om något man håller kärt :)

  • Bild saknas

    Carolus Rex 2006-12-15 17:11:57 #13

    Det verkar som om alla retrorecensioner får 5/5 i betyg. (Har inte läst alla)

    Så bra är de faktiskt inte. Jag hoppas inte de nostalgiska känslorna tar över vilket urholkar trovärdigheten i recensionerna.

  • Tompa

    Tompa 2006-12-15 17:20:39 #14

    Retrotexterna är en nostalgisk tillbakablick på spel skribenterna älskade för tio år sedan och fortfarande gillar. Varje skribent har själv valt sitt spel, så att betyget blir högt är rätt självklart - finns ingen större anledning att ta upp decenniegamla luftpastejer. Dessutom har inte alla fått full pott, exempelvis Diablo fick "bara" 4.

  • Bild saknas

    The_Calle 2006-12-15 19:15:42 #15

    Precis, ingen större idee att skriva om dåliga spel som kom för 10 år sen, ger inte så mycket nostalgi i dem eftersom ingen spelade dem :) Men att Diablo inte fick 5 är ju skandal! Inte för att jag vill påstå att Civ2 inte är värt 5 för det är det, men jag tycker nog att både Diablo och Civ2 är värda till och med mer än en 5:a. Otroligt bra spel och deras uppföljare har ju inte varit dåliga de heller!

  • Bild saknas

    Raderad 2006-12-15 19:19:34 #16

    Civ 2 är fortfarande så grymt bra. Måste leta upp det ur garderobens mörka vrår till Julen :)

    Colonization är ett annat grymt Sid Meier spel. Synd att det inte funkar att lira det i dagens läge utan DOS :(

  • Bild saknas

    Svartsmurfen 2006-12-15 20:43:21 #17

    Civ2 är ett sådant där spel som gör sig bäst i minnet. Jag installerade det för ett tag sedan och blev riktigt besviken. Fast slav och byråkrat-enheterna är rätt så sköna, fast kanske en smula obalanserade.

  • Bild saknas

    Raderad 2006-12-15 21:23:27 #18

    civ 2 är utan tvekan världens bästa strategispel (har iof inte testat civ 1 och 4) och som det stod i recensionen så går det inte att sätta fingret på det som gör spelet så magiskt...

    kom för ett tag på att det kanske berodde på att jag knappt var 10 år när jag spelade det första gången så jag tänkte testa den ideen för ett tag sedan... men så var det inte utan jag fick tvinga mig själv att sluta för att äta mat, detta trots alla de nya "grymma" spel som finns ute nu...

    det är nått med civ 2 som gör det så underbart helt enkelt...

  • Bild saknas

    Raderad 2006-12-15 22:50:37 #19

    Civilization 2 var helt klart ett superbt spel, men Civilization (1) var det jag spelade mest och längst av samtliga i serien.

  • Bild saknas

    Devices 2006-12-15 23:33:11 #20

    Jag minns hur jag lirade CIV1 utan mus och det tog mig evigheter att inse att man kunde använda tab-tangenten för att öppna städerna och ändra enheterna som producerades... Oj, oj, oj, those were the days!

    Civ2 ligger fortfarande på tio-i-topp över spel jag spelat mest genom åren. Jag känner verkligen igen mig i denna recension, ruggig nostalgi detta!

  • Jokkocze

    Jokkocze 2006-12-16 00:36:29 #21

    Vad sägs om en recension av UFO: Enemy Unknown också?

  • Bild saknas

    Raderad 2006-12-16 00:37:05 #22

    Civ4 FtW!...Kan höra en uggla hoa...

  • Tompa

    Tompa 2006-12-16 01:51:14 #23

    Jokkocze skrev:
    Vad sägs om en recension av UFO: Enemy Unknown också?

    Vi har ett par ess kvar i rockärmen innan jubileumsveckan är över på måndag. Vad som kommer testas avslöjar vi dock inte än, ett hett tips är att kolla in förstasidan ett gäng gånger under lördagen.

  • Bild saknas

    Karmalicious 2006-12-16 12:29:25 #24

    Civ2 är otroligt bra, gör det som Civ1 gjorde fast introducerade nya system vilket gör spelet så mycket bättre. Civ4 gör bara samma sak som Civ2 och mer. Civ3 var spelseriens svarta får.

  • Bild saknas

    xain 2006-12-16 15:53:49 #25

    Förstår inte riktigt tanken bakom att resencera gamla spel å ge alla maxbetyg fulländat och säkert köp osv. Bara fjantigt att alla ska tycka äldre spel är bättre än allt nytt...

  • Tompa

    Tompa 2006-12-16 17:49:03 #26

    xain skrev:
    Förstår inte riktigt tanken bakom att resencera gamla spel å ge alla maxbetyg fulländat och säkert köp osv. Bara fjantigt att alla ska tycka äldre spel är bättre än allt nytt...

    Tanken är att lyfta fram spel som var stora och/eller bra när FZ föddes för tio år sedan. Det där med "bättre än allt nytt" är din egen något märkliga tolkning - vi gillar bra spel, oavsett ålder.

  • Bild saknas

    xain 2006-12-16 22:13:57 #27

    För det ger så mycket att se 10 recensioner på retrospel med maxbetyg...

  • Bild saknas

    Svartsmurfen 2006-12-16 22:20:19 #28

    Karmalicious skrev:
    Civ3 var spelseriens svarta får.

    Tänk på vad du säger :O

  • Tompa

    Tompa 2006-12-16 22:39:16 #29

    xain skrev:
    För det ger så mycket att se 10 recensioner på retrospel med maxbetyg...

    Läs dem inte då. Vilket du uppenbarligen inte gjort - alla har inte fått maxbetyg.

    Sista dan av jubileumet i morgon. Kommer upp lite nutida texter under nästa vecka - du får försöka stå ut. :)

  • Bild saknas

    Svartsmurfen 2006-12-16 22:45:19 #30

    Får vi se Zork då tro? :)

  • Bild saknas

    fikabulle 2006-12-16 23:10:37 #31

    CIV är utan tvekan en av de mer betydelsefulla titlarna i spelhistorien. Är personligen fortfarande löjligt förälskad i spelserien. Håller dock inte med om att det inte skulle skilja så mycket mellan CIV 2 och 4. CIV 4 är utan tvekan den uppföljare till ettan där man gjort störst förändringar.

  • Bild saknas

    Bluetooth 2006-12-17 14:38:33 #32

    Jag tycker fortfarande att Civ 2 är det bästa spelet. Det behöver förstås inte betyda att det verkligen är det, men det var första gången jag upptäcke att det gick att simulera så många detljer i ett spel och det var en härlig känsla. Det var också första gången jag kände suget att spela en omgång till.

    Köpte Civ 2 strax efter att vi köpt vår första dator, det var en dator där skärm och burk satt ihop och den hade ett internminnet på 4 mb. Jag kommer ihåg att det gick ganska trögt att spela Civilization, den animerade diplomatiska scenen kunde jag inte alls köra eftersom den krävde 8 mb internminne.

    Tänk alla härliga wonder movies, high counsil med de dråpliga rådgivarna man kunde sitta och skratta åt och tronrummet som man kunde bygga upp när invånarna var lyckliga.. Visst är det härligt med nostalgi ibland.

    :heart:

  • drsnap

    drsnap 2006-12-17 17:36:16 #33

    Ja, själv så har jag haft turen att varit med om att fått Civ 1 i julklapp för många år sen, och i senare år även fått efterföljarna. Civ 2 utmärker sig just för att det t.o.m håller idag....även om det "äntligen" blivit omsprunget av Civ IV. Men tvåan har djupet, känslan och fulländningen att luta sig på. Visst var första spelet en milstolpe, och jag törs inte nämna hur många timmar jag spenderade på det. Men tvåan är nog ännu "värre" :D
    Det är helt klart förra årtiondets bästa spel, oavsett genre. Man får ut allt ur det spelet. Och även om det nu på sista tiden faktiskt blivit omsprunget av Civ IV, så står det klart ändå, att ett spel som håller i tio år (och mer, för jag lär ta fram det igen har jag en känsla av), så är det nåt som gjorts väldigt rätt. Om man ser till betydelse i spelbransch såsom i ens eget liv, så Är Civ 2 det ultimata spelet. Varje omgång känns fräsch, varje karta och varje utvecklad uppfinning....även om man sett dom förut :)
    Nej, Civ 2 är boss.....:)

  • Bild saknas

    Raderad 2007-03-01 23:12:09 #34

    PsyCor skrev:
    Colonization är ett annat grymt Sid Meier spel. Synd att det inte funkar att lira det i dagens läge utan DOS :(


    Colonization går att spela på Win XP, men som standard så finns det inget ljudstöd. Dock kan du använda DOS-box för att emulera riktig DOS och då fungerar allt perfekt!


    Jag var hemma hos min svärfar för ett litet tag sedan för att hjälpa honom med hans dator. Datorn var min sambos personalköp, som han tog över då det var dags att lösa ut den (AGP 4X samt SD-ram...).

    Innan han fick den så ominstallerade jag datorn och la in några spel eftersom han nu, som pensionär(!), lärt sig gilla datorer och spel...


    Åter till nutid, alltså satt jag där och strulade med hans senast tabbe när jag snubblade över just Civ II. Jag bara måsta starta det...

    Dom fick kalla flera gånger när det var dags för fika! :D

    Senare på kvällen låg jag och mindes speciella runder i spelet, nästan helt i detalj fast det gått flera år sedan jag spelat det sist!!!
    Jag gick genom mina misstag och min sömniga hjärna bestämde att jag skulle öppna mina sparfiler dagen efter och göra lite annorlunda nästa gång...
    Efter en liten stund blev jag nästan klarvaken och insåg att Civ II inte fanns på min dator, det hade bytats ut med Civ III (med alla expansioner) och sedan med Civ IV (och expansion)!

    Jag blev ganska besviken och somnade med en sista tanke om att jag skulle ominstallera spelet dagen efter...

    Jag har fortfarande INTE installerat Civ II, men medan jag skriver detta så tittar jag på manualerna till både Civ II och dess expansioner, CD skivorna ligger i skåpet bakom mig...

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter