Recension

Recension

Superman Returns: The Videogame

Superman Returns: The Videogame

Peter Eriksson 2007-03-01 08:00

Genre: Action
Testplattform: Xbox360
Utgivare: Electronic Arts
Utvecklare: EA Games

Genom åren har Superman - allas vår charmige och genomtrevlige favoritjournalist från Metropolis - fått en styvmoderlig behandling av spelindustrin. Trots att ett 20-tal spel baserats på den blåklädde protagonisten delar de flesta frånsett titeln även svidande kritik och beska omdömen. När Electronic Arts för ett tag sedan lanserade Superman Returns var frågan därför självklar - hade man lyckats bryta det som på sina håll kallats för Förbannelsen Superman?

Missförstå mig rätt. Jag vill verkligen tycka om Superman Returns: The Videogame. Som obotlig serietidningsvirtuos är jag beredd att ta Kryptons sista son i försvar så fort någon ifrågasätter hans litterära och kulturella värde. Men även om jag är beredd att gå i strid för världens första superhjälte så förändrar det inte min uppfattning om det senaste i raden av Superman-spel. Superman Returns är bland det absolut sämsta i spelväg som nått mina recensionsfingrar. Uppenbarligen har Electronic Arts inte velat dra lärdom av andras misstag.

Linjär design

... och ändlösa horder med fiender

I motsats till vad titeln antyder har Superman Returns ingenting att göra med filmen som bär samma namn. Med enstaka förrenderade videoklipp som enda undantag saknar spelet helt kopplingar till fjolårets biofilm. Electronic Arts berättar istället en helt orelaterad - och lövtunn - historia om hur den fiktiva miljonstaden Metropolis attackeras av en ändlös mängd grupper av laserskjutande robotar och eldsprutande drakar. Vinner Superman en strid får man erfarenhetspoäng. Efter ett visst antal poäng låses nytt spelinnehåll upp och ytterligare fem procentenheter läggs på den mätare som avslöjar hur mycket av eländet man lagt bakom sig.

Nu och då avbryts de helt slumpmässigt utplacerade monsterstriderna av en dust mot någon superskurk. Med Bizarro - Supermans trögtänkte och destruktive klon - som färgstarkt undantag är persongalleriet en blek skara bovar (och nej - du som förväntat dig en svulstig slutstrid med den självklare antagonisten Lex Luthor kan sluta hoppas; han är inte 3D-modellerad och syns frånsett i filmsekvenserna inte alls i spelet). Bossfajter tenderar att bli lika slentrianmässiga och frustrerande som spelet i övrigt. Genomgående är de totalt oinspirerande och dessutom en veritabel förevisning i spelets skrattretande dåliga röstskådespelari. När Superman med skådespelaren Brandon Rouths hjälp levererar moralkakor jämte värmesyn och supersmockor tangerar kvalitén gränsen till det parodiska.

Superman Returns är i allt annat en lika fadd produkt. Visst - storleken imponerar. Det virtuella stadslandskapet sägs bestå av runt 9000 hus. Kruxet är att man inte tillvaratar de miljöer man byggt upp. Med Crackdown i färskt minne är den så kallade sandlådetanken nära förestående - "gör vad du vill, när du vill". Sanningen är dock en helt annan. Spelet är inget annat än ett skolexempel i linjär dramaturgi där robotfajter och bossbataljer rullas ut på givet kommando. Den som hoppats på att få rädda folk ur brinnande hus, stoppa skenande tåg, fånga störtande flygplan, besöka tidningen Daily Planets redaktion och Supermans hemstad Smallville får tänka om.

Hur Superman Returns kunnat passera Electronic Arts kvalitetskontroll begriper jag inte. Speldynamiken - bokstavligt talat hundratals strider som i allt väsentligt är identiska med varandra - skulle ha betraktats som föråldrad redan för tio år sedan. Kamerasystemet är under all kritik - föremål som hamnar mellan Superman och det tänkta objektivet blir inte (som annars brukligt) genomskinliga utan förhindrar i sin solida form en överblick av vad som egentligen händer på skärmen. De lågupplösta texturer som de grova polygonerna är klädda i vittnar om ett tydligt släktskap med Playstation 2-utgåvan. Spelet saknar helt en slutsekvens och bryr sig inte heller om att belöna den arma stackare som tagit sig genom smörjan med så kallade achievement points. Att Superman Returns vid ett tillfälle dessutom lyckats krascha min 360 - inklusive guideknappen på handkontrollen - är en prestation jag inte ens trodde var tekniskt möjlig.

Pinsamt dåligt

- en snyting i godtrogna spelares ansikte

Ursprungligen var spelet tänkt att lanseras i anslutning till premiären av biofilmen redan i somras. Hur man kunnat göra ett så generande dåligt spel efter ett halvårs försening är obegripligt. Kanske finns en del av förklaringen i spelets story - eller rättare sagt, i hur spelet totalt förbigår Bryan Singers filmmanus. Att bygga upp ett digitalt Metropolis och fylla det med några hundra stridstillfällen är naturligtvis inget annat än en förevändning att få använda varumärket Superman och den filmlicens man köpt. Och nej - det är absolut inget fel att tjäna pengar på en god idé. Tvärtom applåderar jag alla kommersiella initiativ som leder till bra underhållning. Problemet är att man måste kunna leverera om man är beredd att avkräva folk på pengar.

Superman Returns är tveklöst ett av de mer obestridbara bottennapp som branschen lyckats frambringa det senaste året. Spelet visar inte bara Electronic Arts huvudlösa nonchalans för DC Comics främste superhjälte utan också för alla konsumenter som på förhand givit det sitt förtroende. I biofilmen frågar sig journalisten Lois Lane om världen verkligen behöver Superman. Själv funderar jag - givetvis i retoriska ordalag - om världen verkligen behöver Superman Returns: The Videogame. Svaret på frågan torde vara givet. Förbannelsen Superman har aldrig varit så uppenbar som den är idag.

Fotnot: Superman Returns: The Videogame är släppt i butik. En demoversion finns att hämta från Xbox Live.


FZ BETYG

FZ:s betyg: 

 Dåligt


Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • KlosterKatten

    KlosterKatten 2007-03-01 08:12:09 #1

    Usch, dåligt ;)

  • Bild saknas

    Kleptomaniac 2007-03-01 08:48:22 #2

    Såg jag möjligtvis EA loggan uppe i hörnet på en bild? :evil: Då kan det ju inte bli bra. Dessutom så var det inge vidare snyggt heller.

  • Bild saknas

    Gagoff 2007-03-01 09:07:37 #3

    Jag har iofs bara spelet Xbox-versionen, inte X360 eller PS2, men det sög så det räcker och blir över :)

  • Dvorak

    Dvorak 2007-03-01 10:25:18 #4

    Håller helt med recensionen. Bara demot var svidande dåligt. Men hur ofta är ett filmspel bra ändå?

  • Bild saknas

    Raderad 2007-03-01 10:36:22 #5

    Dvorak skrev:
    Håller helt med recensionen. Bara demot var svidande dåligt. Men hur ofta är ett filmspel bra ändå?


    är det bara jag eller blir inte ALLA supejhjältespel pinsamt dåliga?

  • Mykee

    Mykee 2007-03-01 10:57:39 #6

    ossie92 skrev:
    Dvorak skrev:
    Håller helt med recensionen. Bara demot var svidande dåligt. Men hur ofta är ett filmspel bra ändå?


    är det bara jag eller blir inte ALLA supejhjältespel pinsamt dåliga?


    Spiderman spelen är helt okay, håller med om Superman spelet dock, helt tråkigt.

  • Bild saknas

    [cp]Billen 2007-03-01 11:05:46 #7

    Vore intressant om FZ på bred front lät barn uttala sig om barnspel.

  • Bild saknas

    Langos 2007-03-01 11:17:55 #8

    Ett givet köp!

  • Bild saknas

    Burzum Mashtar 2007-03-01 11:30:55 #9

    Haha... kanonrecension!

  • Katana

    Katana 2007-03-01 11:58:22 #10

    fasiken vad fult supermanspelet till N64 var :P

  • nudelsdesign

    nudelsdesign 2007-03-01 11:58:34 #11

    [quote="[cp]Billen"]Vore intressant om FZ på bred front lät barn uttala sig om barnspel.[/quote]

    Tanken är ju bra. En barn recensent helt enkelt.

  • Bild saknas

    Raderad 2007-03-01 12:07:49 #12

    [quote="[cp]Billen"]Vore intressant om FZ på bred front lät barn uttala sig om barnspel.[/quote]

    Det anmärkningsvärda är väl att recensioner ofta verkar bedömas utifrån recensentens direkta subjekt och inte den tilltänkta målgruppen. Hade jag varit TV-recensent hade jag såga LOST, men jag vet att miljoner andra inte gjort det.

  • Bild saknas

    [cp]Billen 2007-03-01 12:25:13 #13

    Spelet är ju värdelöst på exakt alla sätt jag kan tänka mig, och ett par till. Detta är min åsikt.

    Min åttaåriga son, däremot, och hela hans kamratkrets fullkomligt älskar det.

    Barn/ungdomsspel kanske skall bedömas med barns åsikter i åtanke?

  • MachOne

    MachOne 2007-03-01 13:06:37 #14

    Det de är ett helt ok spel, kanske inte lika bra som filmen men fan så mycket mer värt än bara 1. Fast däremot så skulle jag nog spara pengarna och köpa Spider-Man 3 då det kommer för 2an va ju underbart

  • Bild saknas

    MackZ 2007-03-01 14:58:38 #15

    varför ska det tas i åtanke hur barn reagerar på ett spel?
    hur många ungar hänger på fz?
    hur många ungar bryr sig om så triviala saker som handling, röstskådespeleri, 3d-rendering, state of the art grafik, realistisk fysik för att bara nämna några.

    "hur har spelets lyckats undgå EA's kvailetskontroll" (eller nåt i den stilen skrev recesenten), om spelet riktar sig till småungar så räcker det väl att man får ta kontroll över stålmannen för att det ska bli godkänt.

    bra recension annars. lite synd att man la ner tid på att läsa den, stålmannen har aldrig stått högt i kurs för mig. allmänt löjligt för alla födda efter första världskriget (utom små barn)

  • Bild saknas

    [cp]Billen 2007-03-01 16:05:58 #16

    Hur många ungars föräldrar, och hur många syskon hänger här?

    Hur många ungar som bryr sig om "state of the art grafik" är mig inte bekant, det jag vet är att dom brukar bry sig om spel är kul. Och det är vad liren handlar om, eller?

  • Bild saknas

    benjiman 2007-03-01 16:12:11 #17

    Vilket minne att se bilden från Atari-versionen, minns hur jag satt och spelade det som barn.

  • Bild saknas

    C.A.B-05 2007-03-01 16:16:54 #18

    Lag in Hulken och superman på grabbens XBOX, till och med han tycker spelet var kasst. dock gillade han hurlken.

  • Bild saknas

    yonaz 2007-03-01 17:41:23 #19

    är det lika uruselt som Superman 64? Det är ett av tidernas sämsta spel.

  • Bild saknas

    enapah 2007-03-02 02:46:04 #20

    Coolt att vara "serietidningsvirtuos". Inte alla som är det!

  • Bild saknas

    TheEvilDog 2007-03-02 16:43:11 #21

    Var ju väntat att detta skulle suga, filmen var värdelös och spelet är värdelöst.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter