Recension

Recension

The Elder Scrolls IV: Shivering Isles

The Elder Scrolls IV: Shivering Isles

Per Larsson 2007-04-20 14:41

Genre: Rollspel
Testplattform: PC
Utgivare: 2K Games
Utvecklare: Bethesda Softworks

Shivering Isles är den första riktiga expansionen till förra årets hyllade rollspel Oblivion. Innan har det släpptes mindre tillägg, som pansar till din häst och ditt egna trollkarlstorn som har kunnat bli dina i utbyte mot en mindre summa guld. Shivering Isles är inte bara dyrare än alla andra tillägg tillsammans, det är också bättre och roligare på ett oroligt sadistiskt sätt.

Den nya världen är Sheogoraths rike, där Deadric-prinsen styr med järnhand och galenskap. Kungadömet är ungefär en fjärdedel så stort som det i Oblivion men avsevärt mer detaljerat och fyllt med grottor, ruiner, byar och galna präster. Det nya territoriet är indelat i två delar: det ljusa och knäppa Mania i norr, och det mörka och onda Dementia i söder.

Din karaktär (gjord innan eller efter installationen av expansionen spelar ingen roll) får höra rykten om en stor mun ute i vattnet och sticker givetvis dit för att undersöka. Munnen leder till den knäppa prinsens rike, och efter lite slagsmål träffar du Sheogorath själv som berättar att han behöver en kämpe för att rädda hans värld. Gissa vem kämpen är...

This is Madness!

This is Sheogorath!

Shivering Isles design är fantastisk. Den södra halvan av den nya kartan har ett mörkt filter över sig och tillsammans med stora trädkronor och grumligt träskvatten skapar den en mardrömsatmosfär i sagoform. Den norra halvan är ljusare, men har sina psykedeliska drag och liknar som bäst Morrowind på LSD. Även om det är samma fiender man möter på båda halvorna skiljer de sig åt genom att vara mörkare i Dementia och ljusare i Mania. Kanske inte så mycket att hurra för, men det visar att de båda regionerna är olika och ger välbehövlig variation eftersom man kommer att traska runt en hel del. Hästar finns det inga och även om snabbresorna är kvar måste du upptäcka samtliga platser för att kunna resa till dem, vilket inkluderar huvudstaden New Seoth.

Det är inte helt rättvist att förhärliga den nya designen alltför mycket, men i jämförelse med Obivions miljöer som tenderade att bli enformiga och bitvis fantasilösa blir det som dag och natt. Vad som verkligen sticker ut är Dementias stadsdel Crucible som blir något av ett postapokalyptisk stad i fantasy-miljö. Bethseda har gått tillbaka till stadsplaneringen som fanns i Morrowind och satsar på trånga gator med hus som växer ihop med varandra. Detta gör att städerna och byarna känns mer stämningsfulla och vittnar inte om storhetsvansinnet och anonymiteten som finns i Oblivion.

Sen har vi det här med galenskap. Det här ska då vara den mest galna värld som finns inom Elder Scrolls-universumet. Men den är inte galen, den är lite knäpp som bäst. Designen är riktigt skön, men människorna som bor här och den dialog de för övertygar inte. Det mest galna Bethesda kunde komma på var att slänga in jämförelser med ost lite här och där när Sheogorath snackar, lägga till en rik kille som är rädd för att hans väggar ska ramla på honom och en gubbe som är besatt av ben. Spelet har redan en "mature"-stämpel borta i väst och här är spelet rankat 16+ av PEGI, så Bethesda kunde utan vidare ha vågat vara lite mer modiga i dialogerna och låtit sig inspirerats mer av William S. Burroughs än Richard Scarry.

Order

- till en galning

I uppdragsväg erbjuder Shivering Isles en förhållandevis lång huvud-quest som tar dig runt hela världen. Det som gör den till det roligaste i hela expansionen är att uppdragen redan från att du tar dina första steg i det nya riket erbjuder de bästa uppdragen sen Dark Brotherhood i Oblivion. De mer intelligenta uppdragen som mördarsällskapet skänkte gör storslagen återkomst och även om de i Shivering Isles inte ger några alternativa lösningar är de fortfarande så underhållande att man nöjer sig. Orderna varierar och dina handlingar lämnar ibland till och med långsiktiga förändringar i spelvärlden. Till och med de simpla Fed-Ex-uppdragen får sin lilla twist, som i Dunroot Burrow där man måste äta drogliknande substanser för att orka slåss mot monstren. Bland favoriterna finns det första uppdraget du får, där gatekeepern, en jättestor Frankensteins monster, måste dödas med gifter och benpilar samt när du får chans att agera inkvisitor och tortera invånarna i Crucible på information.

Dessvärre finns inte så mycket mer intressant att göra utanför huvud-questen. Inga nya fraktioner finns att tillgå och även om en del av uppdragen du får från bybor är roliga, är de inte särskilt många. De som är värda att nämna är problemet i byn Split där samtliga invånare har en dubbelgångare de vill bli av med samt smederna i New Seoth du samlar material till för att kunna bygga dig en ny rustning.

Vapen, rustning, magier

- Det kan aldrig bli för mycket

Det skulle knappast kunna kallas en expansion om det inte följde med mer rustningar, vapen och magier. Två rustningar kan tillverkas av speciella smeder tillsammans med matchande vapen, vilket ger lite omväxling från det vanliga guldutbytet. De nya vapnen och rustningarna är tyvärr inte så många man vill ha, men det kompenseras med nya magier som verkligen underhåller. Favoriten är trollformen som åkallar Sheogoraths personliga assistent som, besvärad som attan, svarar på dina frågor om vad du borde göra härnäst.

Allt som allt ger expansionen tio nya fienden som växlar mellan de Lovecraft-inspirerade vattenmonstren till gående träd och stora spindlar. Vissa av otäckingarna har getts twists, så som Grummites som regenererar hälsa i vatten samt Gnarls som blir starkare eller svagare beroende på vilken magi du anfaller dem med.

Att sätta betyg på ett Elder Scroll-spel är lite knepigt. Första dagen med Shivering Isles var jag helt lyrisk och älskade varje del av det, men efter varje dag som gick blev jag mer och mer skeptisk. Som det nog framgår är jag lite halvt besviken på Oblivion som jag tyckte blev monotont för snabbt. Och det är på grund av det jag blev så glatt överraskad av expansionen, som på många sätt fixar till det jag tyckte illa om i originalet. Menyerna är fortfarande smärtsamt för stora för PC, ingen ny musik, röstskådespelarna är för det mesta väldigt tråkiga och level-scaling är ännu kvar, men utöver det fixar Shivering Isles till det, och gör att jag aldrig mer vill återvända till Oblivions värld som nu blivit ännu tråkigare. Designen är så bra att jag till och med nästan tror att Bethesda kan lyckas med Fallout 3, och uppdragen är så roliga att jag kommer på mig själv med att ladda om spel bara för att få spela uppdraget igen. Bethesda lyckades med det här, hur smärtsamt det än är för mig att erkänna det.

Testdator:


AMD 3500+
1024 MB RAM
Geforce 7900GT
Windows XP

Notering: Till PC finns Shivering Isles att köpa i butik, men till Xbox 360 går expansionen endast att köpa via Marketplace för 2400 poäng.


FZ BETYG
Silverpokal

FZ:s betyg: 

 Mycket bra


Bilder

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Bild saknas

    Swedenrock 2007-04-21 19:38:32 #1

    spara pengarna till Duke Nukem forever istället :)

  • conthox

    conthox 2007-04-21 20:06:19 #2

    Jag tycker det är värt pengarna, en bra exp till ett bra spel. :)

  • Bild saknas

    Steffe@Swec 2007-04-21 20:24:29 #3

    Ja, den var faktiskt bra. Skulle vilja ha ett med Nocturnal också ^_^

  • Bild saknas

    Gäst 2007-04-21 20:40:07 #4

    Riktigt bra recension måste jag säga. Säger precis vad man vill höra.

    Har själv inte spelat klrat Oblivion än :)...Tar det väldigt lungt! Så blir ingen expansion än på ett tag. Dessutom tycker jag den är för dyr just nu så hade inte blivit köp ändå.

  • Bild saknas

    Mikaelh 2007-04-21 20:50:07 #5

    Den här har jag varit sugen på rätt länge. Men njaa... jag blev snabbt less på Oblivion. :/

  • Bild saknas

    Raderad 2007-04-21 21:11:38 #6

    Miljöerna verkar så sjukt nice... Något som var alldeles för trist i Oblivion. Knappt någon skillnad var man än gick i världen.

  • Bild saknas

    jojon 2007-04-21 21:33:17 #7

    jag tycker det är värt varenda öre. Har lirat expantionen i 10 timmar snart och har nog knappt kommit hälften. Riktigt nice med de olika vapnen som man kan skaffa.

  • vurt

    vurt 2007-04-21 21:45:16 #8

    eDy skrev:
    Miljöerna verkar så sjukt nice... Något som var alldeles för trist i Oblivion. Knappt någon skillnad var man än gick i världen.


    Ja, fattar inte vad dom tänkte med. Det var ju detta som var så fantastiskt bra i Morrowind. Världen kändes jättestor pg.a skiftande kulturer, arkitektur, och miljöer, i Oblivion känns det aldrig som att man reser någonstans, ens om man reser från ena sidan till den andra. Men lite bättre blir det ju iaf med mods och iom expansionen :)

  • Bild saknas

    Puttrich 2007-04-21 23:26:13 #9

    Funderar på att köpa Oblivion till min 360, men hur får man expantion packs till det. Har inte sett att det säljs i butik. Laddar man via Marketplace eller?

  • Bild saknas

    Raderad 2007-04-22 00:03:37 #10

    Funderar på att köpa detta, men hamnar man långt efter nu med alla dessa expansioner? Vill ju vara med från Scratch så att säga.

  • Bild saknas

    Kazutoyo 2007-04-22 00:05:01 #11

    Puttrich skrev:
    Laddar man via Marketplace eller?
    Jupp, det gör man.

  • Ankh

    Ankh 2007-04-22 00:57:48 #12

    MulleMeck skrev:
    Funderar på att köpa detta, men hamnar man långt efter nu med alla dessa expansioner? Vill ju vara med från Scratch så att säga.


    Nej fan, det är lugnt :)

    Det finns ju bara 2 expansioner... och sen ett par addons :) denna är iofs den första riktiga expansionen eftersom Knights Of The Nine var mer lite quest grejer och så.

    Men alla är värda att ha imo

  • Bild saknas

    toern 2007-04-22 01:24:01 #13

    Hehe.. tycker det är problemet med Bethesdas spel egentligen, nöjet kommer som en massiv explosion som håller i sig den första tiden men dalar extremt snabbt efter det. Om de arbetade på ännu mer substans till deras fina världar - och de måste lära sig dialog lite bättre - så instämmer jag helt att Fallout 3 kan bli grymt.

  • SID 6.7

    SID 6.7 2007-04-22 11:27:03 #14

    Tycker precis tvärtom, mot vad alla andra verkar tycka, Shivering Isles är grymt trist jämfört med Cyrodiil.

    Cyrodiil kändes "verkligt" , som att det spelade någon roll att man faktiskt hjälpte/stjälpte folk,
    det är en värld jag bryr mig om.
    Den här nya fantasidimensionen känns bara som en utflippad lekstuga i grälla färger, det kvittar för mig vad som händer folket och varelserna eftersom det känns som en låtsasvärld.

    Jag kände att jag bara ville ha alla quests överstökade så att jag kunde återvända till Cyrodiil snabbt som attan, och då har jag ändå redan spenderat dryga 600 timmar där, jämfört med dom 50 som jag plikttroget kämpade mig igenom i Sheogorath flumrike.

    Personligen hade jag mycket hellre sett att dom öppnat upp mera av den "riktiga" världen t.ex öppnat gränsen mot Valenwood eller Elsweyr.

    DET hade varit riktigt kul.

  • Ankh

    Ankh 2007-04-22 11:54:12 #15

    SID 6.7 skrev:
    Personligen hade jag mycket hellre sett att dom öppnat upp mera av den "riktiga" världen t.ex öppnat gränsen mot Valenwood eller Elsweyr.

    DET hade varit riktigt kul.


    Kan jag iofs hålla med om..vore roligt om expansionerna i fortsättningen var att dom öppnade upp närliggande länder :)

  • MachOne

    MachOne 2007-04-22 14:58:59 #16

    Måste man klara vanliga kampanjen innan man kan komma till Shivering Isles?

  • Bild saknas

    Raderad 2007-04-22 15:29:13 #17

    Kom ihåg att patcha Shivering Isles direkt, annars kan tydligen era Savegames förstöras eller något :S

    Mahone: Nej.

  • Bild saknas

    Raderad 2007-04-22 18:53:31 #18

    Detta bör alla ni som skaffat Shivering Isles veta, det finns en bugg som gör att era saves kan försvinna och detta innebär inte bara pc-versionen, även för er som lirar det på konsol. Bethsoft har ännu inte släppt en patch för att åtgärda detta så kopiera era saves i god tid. I de flesta fall har denna bugg visat sig när man spelat i mer än 100 timmar, konstigt nog.

  • Ravenknight

    Ravenknight 2007-04-22 20:16:14 #19

    Saves försvinner inte däremot blir de korrumperade av att lösa föremål får felaktiga värden.
    Svagt att släppa en expansion som förstör spelet. :(

    Se nedan för tips och hjälp.

    http://www.uesp.net/wiki/Shivering:Reference_Bug

  • Bild saknas

    Steffe@Swec 2007-04-22 20:28:55 #20

    7even skrev:
    Detta bör alla ni som skaffat Shivering Isles veta, det finns en bugg som gör att era saves kan försvinna och detta innebär inte bara pc-versionen, även för er som lirar det på konsol. Bethsoft har ännu inte släppt en patch för att åtgärda detta så kopiera era saves i god tid. I de flesta fall har denna bugg visat sig när man spelat i mer än 100 timmar, konstigt nog.


    Som Ravenknight nämnde här ovan så bör man läsa den sidan, där ser man dels ett gäng fixar samt att det finns en patch, som har funnits ute närmare en vecka, dock endast en beta-patch, så det kan finnas risker med den förstås.

  • Tybalt

    Tybalt 2007-04-23 00:10:10 #21

    MKultra skrev:
    eDy skrev:
    Miljöerna verkar så sjukt nice... Något som var alldeles för trist i Oblivion. Knappt någon skillnad var man än gick i världen.


    Ja, fattar inte vad dom tänkte med. Det var ju detta som var så fantastiskt bra i Morrowind. Världen kändes jättestor pg.a skiftande kulturer, arkitektur, och miljöer, i Oblivion känns det aldrig som att man reser någonstans, ens om man reser från ena sidan till den andra. Men lite bättre blir det ju iaf med mods och iom expansionen :)


    Distant view i Oblivion får världen att upplevas liten. Gör som jag, slå av distant view, då känns världen precis lika stor som i Morrowind.
    Är du skeptisk till detta så testa ett par timmar.
    Dessutom ökar FPS med 10 eller 15, åtminstone för mig med ett gammalt x800 kort. :)

  • gurkoz

    gurkoz 2007-04-23 07:35:59 #22

    Bra spel helt klart. Jag har personligen spenderat en bra tid nu med att trycka in diverse mods i "vanliga" oblivion för att få lite nytt liv i spelet. Inte många av dessa mods fungerar nog i Shivering Isles men det återstår ju att se :)

    Här är lite screens för den som är intresserad.
    http://www.gurkoz.com/stuff/oblivion/

  • Tybalt

    Tybalt 2007-04-23 12:30:42 #23

    Hm.. fina bilder. En massa närbilder av stenmurar. Inte ett monster så långt man kan se. :D

  • Znucke

    Znucke 2007-04-23 13:00:15 #24

    Gillar effekten med fjärilarna... 8)

  • Bild saknas

    Raderad 2007-04-23 14:40:05 #25

    Tycker man ser gott om monster på bilderna.

  • Bild saknas

    Schimpans 2007-04-24 02:38:08 #26

    Mitt problem med Oblivion är att världen känns stendöd. Det känns så ödsligt på något sätt, även inne i städerna. Jag slutade spela det efter att jag klarat det med min första karaktär och har aldrig startat igång det igen... :(

  • Bild saknas

    Raderad 2007-05-10 11:56:00 #27

    jag håller helt med dig..det känns verkligen lite ödsligt på något sätt.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter