Recension

Recension
Supreme Commander: Forged Alliance

Supreme Commander: Forged Alliance

Av 2007-12-20 11:25

Genre: Realtid, Strategi
Testplattform: PC
Utgivare: THQ
Utvecklare: Gas Powered Games
Releasedatum: 2007-11-23

Expansionen till årets kanske mest krävande strategispel är här med buller och bång. Frågan är om den kan öppna upp serien för nybörjare eller om spelet gräver sig djupare ner i fanboy-träsket.

Supreme Commander: Forged Alliance är det senaste av Chris Taylors fantasifoster som sett dagens ljus. Det är, likt många av dagens expansioner, fristående - det vill säga att du inte behöver ha originalet för att installera eller spela. Förhoppningsvis är detta en fluga som stannar då det gör det lättare för nya spelare att direkt starta i expansionen.Forged Alliance är dock inte något för de med svagt strategiskt tänkande - är du nybörjare bör du först köpa orginalet.

Fristående expansion

- the way of the future!

Nytt i denna expansion är först och främst den nya fraktion Seraphim som du endast får spela mot i kampanjen. De är å andra sidan de enda du kan välja i spel på enskilda kartor utanför berättelsen och multiplayer om du inte även äger orginalspelet. De andra fraktionerna får också hjälp i form av nya experimentella enheter som hjälper till att öka variationen. De kräver olika strategier av användaren för att prestera optimalt på slagfältet.

Grafiken uppdaterats och gränssnittet har blivit tydligare. Kontrollsystemet har förbättrats och enheternas rörelseschema på marken. Några av de avancerade experimentella enheterna har nu också snabbare byggtid vilket kommer hjälpa spelare införskaffa sig stora och starka arméer på kortare tid.

Kampanjen består av sex olika uppdrag mot Seraphim, där du kan välja att styra över någon av de övriga tre fraktionerna; UEF, Cybrans eller Aeons. Alla tre har nu bestämt sig för att slå ihop sina påsar mot de onda utomjordingarna som dök upp i slutet av det första kriget (läs: spelet). Inför varje bana möts vi av en snabb genomgång av det planerade anfallet (som direkt påminner om introduktionerna i Star Craft). Kartorna är, som i originalet, väldigt stora med olika delar som låses upp ju längre du avancerar och redan första banan kan ta flera timmar att klara av om du inte är expert.

Ett spel för fanatikern

- inte vardagsspelaren

Supreme Commander: Forged Alliance är verkligen inte ett spel för nybörjare. Vikten läggs mer på resurshanteringen och basbyggandet än på slagen. Är du dålig på att använda dina resurser maximalt från första ögonblicket blir du aldrig förlåten. Det är självklart också viktigt att ha en välbalanserad armé med alla möjliga enheter i unison till havs, land, luft och i rymden. Singleplayerkampanjen lär knappast ut de färdigheter som krävs för att vara en bra spelare, i stället är det multiplayerdelen som skiljer agnarna från vetet.


   

Allt som allt är det väldigt svårt att hitta något större fel i Forged Alliance. Enheterna är jämnt balanserade mellan fraktionerna och även om grafiken lämnar mycket att önska så fyller den sin uppgift såväl när du granskar en enskild enhet som när du tittar på kartan i sin helhet. Det är en klockren uppföljare för den som gillar Supreme Commander, men inte alls för nybörjare. Vill du inte lägga ner ditt hjärta och din själ i spelet gör du bäst i att hålla dig borta.

Testdator:


Intel Core 2 Duo E6600
2 GB RAM
Geforce 8800 GTS (320 MB)
Windows XP


FZ:s betyg: 

 Bra


Bilder

Twittra

Facebook

Kommentarer
Kommentarerna nedan skrivs av läsarna. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ