Recension
Harvest: Massive Encounter

Recension
Harvest: Massive Encounter

Harvest: Massive Encounter

Av 2008-03-14 12:01

Genre: Indie, Realtid, Strategi
Testplattform: PC
Utgivare: Oxeye Game Studio
Utvecklare: Oxeye Game Studio
Releasedatum: 2008-03-05

Liten utvecklare, avskalade funktioner och störtfloder av fiender. Harvest anammar begreppet less is more - och det med den äran.

Realtidsstrategi har bortåt femton år på nacken och vid sidan av shooters, sport och rollspel får genren sägas vara en av nutidens grundstommar. Anrika företag som Blizzard och Westwood gjorde spelsättet till var mans egendom och på senare år har bland annat Relic och Massive utvecklat idén, både vad gäller komplexitet och innehåll.

När den svenska indiestudion Oxeye tar sig an genren gör de precis tvärtom. Ledordet är minimalism; även om du brukar rygga tillbaka när det vankas drösvis med enheter och taktiska val ska du inte rädas denna titel. Du behöver bara hålla reda på fem enheter och målet är tämligen enkelt - överlev så länge du kan.

Bild 261370 Bild 265850

Enheterna producerar och distribuerar el, skördar mineraler (som ger pengar till nya enheter) och försvarar ditt område på två sätt - med missiler och laserkanontorn. Båda försvarsenheterna kan förbättras: om tornen länkas ihop blir de både snabbare och kraftigare, medan missilbaserna kan uppgraderas för bättre precision. Eftersom båda är stationära vill det till att du placerar dem taktiskt. Därtill måste du se till att samtliga enheter har ständig tillgång till ström, dels genom att ha tillräckligt många kraftverk och dels genom att förmedla strömmen till behövande områden.

Bantade brutalattacker

- Harvest blandar stort och smått

Upplägget må vara avskalat, men fiendens agerande är allt annat än småskaligt. Undertiteln sitter som en smäck - det finns inte så många raser, men attackerna påminner om en svärm gräshoppor som skövlar allt i sin väg. Se till att ha ett robust försvar och var beredd på att återuppbyggnad krävs om du lyckas överleva den första anfallsvågen.

Bild 265848 Bild 265851

Harvest handlar om att balansera resurser, energi och försvar. Tankarna vandrar på sätt och vis iväg till SimCity: byggandet är själva poängen, inte att klara förutbestämda uppgifter. Visserligen innehåller några av de fem spelformerna mål att uppfylla, men den känns om inte oviktig så ändå underordnad byggandet av världar. Det handlar till exempel om att överleva tio anfallsvågor. Personligen är jag extra svag för sandlådeläget som relativt fritt låter mig bygga det samhälle jag vill och sedan släppa loss valfri mängd aliens. Hur du än spelar kan du efter att döden inträffat granska hur du skött dig; ett statistikläge redovisar flera faktorer och du kan även publicera uppgifterna online och mäta dig med andra mänskliga spelare.

Budgetschack

- Ett ytterst prisvärt alienkrig

Enkelt att förstå, oerhört svårt att bemästra. Det må vara en klyscha, men i ett spel där du i princip inte kan klara dig med livhanken i behåll är den för passande för att inte använda. Den första timmen kommer du muttra över zoomfunktionens frånvaro och kanske fälla en syrlig kommentar om grafiken. Sen förlorar du dig i överlevnadsjakten och inser två timmar senare än vad du trodde att du får enormt mycket spelvärde för de under tvåhundra kronor du gett. Det, mitt herrskap, är en kvalitetsstämpel av rang.

FZ.tv videorecenserar Harvest


Silverpokal

FZ:s betyg: 

 Mycket bra


Twittra

Facebook

Kommentarer
Kommentarerna nedan skrivs av läsarna. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ