Recension
Assassin's Creed

Recension
Assassin's Creed

Assassin's Creed

Av 2008-04-11 12:00

Genre: Action, Stealth, Äventyr
Testplattform: PC
Utgivare: Ubisoft Entertainment
Utvecklare: Ubisoft Montreal
Releasedatum: 2008-04-10

Så var det dags, Assassin's Creed anländer med akrobatiska hopp till pc-maskiner världen över. Konsolspelare kunde ta del av spelet redan förra året men lönnmördaren möttes då av kritik av att vara för enformig. Har han tränat något på sina färdigheter innan han tar sig an pc:n tro?

Svaret på den frågan är ja. Altaïr, som vår huvudperson heter, har sedan kritiken från konsolversionen bland annat lagt sig till med fyra nya sätt att forska fram information om sina måltavlor. Men mer om det senare. Har du precis kommit ut ur ett World of Warcraft- eller The Sims 2-beroende och inte har en aning om vad Assassin's Creed är för något så kan jag snabbt sammanfatta det hela som en blandning av Thief, Tomb Raider och Grand Theft Auto. Med andra ord: du spelar en lönnmördare med akrobatiska färdigheter som utför sitt värv i en relativt öppen spelvärld.

Arvssynd

- Förfädernas gärningar sitter i din DNA

Fast egentligen är du ingen lönnmördare, du upplever bara dina förfäders galna upptåg. Så här ligger det till: du spelar en ung bartender vid namn Desmond Miles, som mer eller mindre ofrivilligt plockats upp för att vara med i ett experiment. Det visar sig att en forskare har kommit fram till att minnen från våra förfäder ärvs i vår DNA och han har nu byggt en maskin, Animus, för att kunna titta på dessa minnen. Anledningen till att just du blev "antagen" till experimentet är att din förfader Altaïr ibn La-Ahad, som levde under det tredje korståget (1189–1192), var en skicklig lönnmördare och medlem i The Assassin Brotherhood. Och han bar på en stor hemlighet.

Bild 277794

Spelet kretsar kring att du som Desmond upplever Altaïrs äventyr i det heliga landet (eller Israel) år 1191. Altaïr har efter ett misslyckat uppdrag fått sin rang och sina vapen bortplockade och för att få tillbaka dem måste han utföra nio lönnmord på viktiga personer i de tre städerna Jerusalem, Akko (Acre i spelet) och Damaskus. Brödraskapet har sin hemvist i staden Masyaf och mellan dessa fyra städer finns ett stort landskap kallat The Kingdom. Du reser mellan städerna på häst och efter varje avklarat uppdrag bär det hem till Masyaf igen för att få en ny rang och lite nya talanger eller utrustning.

Forskning och akrobatik

- En skön harmoni

Spelet går alltså ut på att mörda speciella personer och för att göra det måste du först göra efterforskningar om personen i fråga. Det finns olika sätt att luska fram information, bland annat kan du tjuvlyssna på personer, sno viktiga dokument ur folks fickor eller varför inte bara följa efter någon och banka information ur personen ifråga? När du fått ihop tillräckligt med stoff smiter du iväg till det lokala högkvarteret och säger till att du är redo. Sen är det upp till dig hur personen ska mördas. Till hjälp har du dina knytnävar, kastknivar, ett svärd, en stor kniv, en liten lönnmördarkniv som du skjuter fram från handleden samt dina akrobatiska färdigheter.

De akrobatiska färdigheterna är faktiskt en av spelets höjdpunkter. Altaïr är en riktigt smidig kille som gärna springer över hustaken, klättrar uppför höga väggar, kastar sig ut från kyrktorn, hoppar från hästar och slåss med stil. Det roliga med allt detta är att det är relativt lätt att utföra och det ser jäkligt snyggt ut. När du springer, hoppar och klättrar sätts en sorts "autosikte" igång så du ska ha väldig otur om du ramlar eller gör något fel. Klättrar du uppför en vägg letar Altaïr automatiskt upp var han ska sätta sina händer och fötter. Springer du och hoppar på hustaken anpassas hopp och balans efter hustakens placering, höjd och liknande vilket gör allt mycket smidigt och du behöver till exempel inte stanna upp för att balansera över en smal planka.

Bilder
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ