Recension
Risen

Recension

Risen

Risen

Hampus Erlandsson 2009-10-01 11:00

Genre: Action, Fantasy, Rollspel
Testplattform: PC
Utgivare: Deep Silver
Utvecklare: Piranha Bytes

Den spirituella uppföljaren till den makabra buggkavalkaden Gothic 3 har nått våra klåfingriga spelarnävar. Risen, föga relaterat till den snarlikt döpta chokladkolan, har avnjutits timme efter timme och det är nu dags att FZ dänger knogarna i bordet och säger sitt.

Under många tusen år stod gudarna som härskare över människorasen och höll oss i strama tyglar. Vi var deras slavar, men i ett uppror gav vi dem så redigt med spö att de helt enkelt slutade leva. Dessvärre finns det inte något gott som inte för något potentiellt ont med sig, vilket ledde till att en ny fiende dök upp.

En början som har ett slut

Som bygger helt och hållet på dina val. Och kval.

Du tog dig in på ett skepp som på stormande hav attackerades av en formidabel best och en kavat herre med rött kristallöga drog i strid mot denne. Då chansen att överleva för denne herre var mindre än noll nyttjade han sina hokus pokus-krafter för att ta sig därifrån. Kvar var skeppet, som snabbt förliste och du spolades upp på en ö. Du vaknade upp med bultande huvudvärk och märkte att dina medresenärer låg döda på stranden. Alla utom en.

http://www.fz.se/bilder/?id=300956
Den pryda damen där framme uppskattar inte om du nallar hennes halsband.

Så börjar storyn och första delen är linjär. Ta dig från punkt A till punkt B baserat på de enkla uppdrag du automatiskt tilldelas. Efter att du tagit dig en bit in in i spelet och börjat göra konsekvenstyngda val ligger hela världen för dina fötter. Det finns mycket att utforska; alltifrån städerna till landsbygden är fulla av allsköns hemligheter att upptäcka och uppdrag att ta sig an. Röstskådespelarinsatserna håller sig en bra bit över branschstandarden och inte minst Andy Serkins och John Rhys Davies tar sig an sina roller med bultande hjärtan.

En överraskande ”Yes!”-känsla bryter in när man märker att Risen jämfört med ”föregångaren” Gothic III inte alls är lika buggigt. Under mina minst 15 timmar i spelet har det inte kraschat en enda gång. Inte heller har jag fallit igenom världen eller följt uppdragsbeskrivningarna punkt till pricka för att finna att karaktären jag söker inte är där.

Även solen har sina fläckar

Okontrollerade kontroller

Men allt är inte sylt- och jordnötsmörsmackor. Grafiskt är spelet lummigt och mysigt, men det känns dåligt optimerat och även med låga upplösningar får jag skärmuppdateringsproblem. Animationerna känns inte alls lika stela som i Piranha Bytes tidigare titlar.

Stridssekvenserna lämnar mycket att önska. Det är inte sällan man råkar trycka någon gång för mycket på musknappen, vilket leder till att man fullföljer en kombination man inte vill leverera. Detta leder till att man öppnar upp sig och förlorar en ansenlig mängd hälsa. I stora strider är det ibland omöjligt att inte råka slå till civila, detta eftersom autosiktet lätt byter till dessa om du råkar röra det en bit åt sidan, samt att vissa vapen kan träffa flera på en gång. Det kan leda till att du råkar smäcka till en extremt kompetent vakt som med ett bastant dunk skickar dig till stjärnorna, men inte tillbaka.

http://www.fz.se/bilder/?id=300969
En del mer natursköna områden får en att bli alldeles varm i ljumsken.

Det bakomliggande ljudspåret spelar upp ett majestätiskt fantasyregister och tillsammans med de högklassiga tidigare nämnda rösterna och andra härliga ljudeffekter får du lätt upp rätt stämning.

Karaktärsutvecklingen bygger på att du när du går upp i nivå får tillgång till ”Learning Points” – läropoäng. Med en bunt guld kan du hos olika mästare skaffa nya förmågor eller förbättra dina strids- eller magiförmågor. Du kan bland annat smida dina egna vapen, gräva efter metaller, dyrka upp lås och brygga drycker.

Antalet uppdrag är många och det finns något för alla smaker. De grundläggande yrkesvalen bygger på att du antingen riktar in dig på krigar- eller magivägen via Orden, och följer Inkvisitorns minsta vink. Det andra, större alternativet är att gå med i Don Estebans rövargäng som på gott och ont kämpar mot förtrycket. Uppdragen visar ett djup och det är inte lika svart eller vitt vad som är gott eller ont som vanligt. Sidouppdragen kan ofta lösas på olika sätt och dessa finns i riktigt stor mängd.

Högklassig stämning, en djup och varierad story och kvalitativa uppdrag bäddar för en gedigen spelupplevelse som leverar timme efter timme. Problematiken kring striderna och optimeringen sparkar tyvärr ner titeln från guldtronen men är du intresserad av genren ska du utan att tveka ta dig en titt - men ställ in dig på att det tar ett tag att vänja sig vid stridssystemet.

En glädjebringande känsla infinner sig

Jag vill ha Piranha Bytes nästa titel. Nu.

Risen går på knockout när det gäller variation, spelkänsla, val och dess konsekvenser och Piranha Bytes kan stolt basunera ut att de släppt sitt stabilaste spel hittills. Ett rollspel ska ju trots allt få dig att njuta av att spela din roll och här skiner spelet med bravur. Det är tydligt att dina val bestämmer vart du tar vägen och att du sedan kan spela om och se allting nya ögon är klockrent. En klackspark av underbara proportioner, ända in i mål.


FZ BETYG
Silverpokal

FZ:s betyg: 

 Mycket bra

Storyn
Spelkänslan
Röstskådespeleriet
Uppdragen
Variationen
Striderna
Optimeringen

Laddar ...
Systemkrav och testsystem
  • Systemkrav
  • Windows XP
  • 2 GHz CPU
  • 1 GB RAM
  • 256 MB grafikkort Geforce 7900 / Radeon X1800)
  • Testsystem
  • Windows Vista x86
  • 2,5 GHz Core 2 Duo
  • 4 GB RAM
  • 512 MB Geforce 8600 GT-M

Bilder

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Bild saknas

    Gäst 2009-10-01 13:18:56 #1

    Tycker inte att recensionen i sig säger 3/5 när man läser den, bli nog ett köp när jag får hem mina 2 nya 5870 kort.

  • Rafner

    Rafner 2009-10-01 13:19:58 #2

    Ser trevligt ut. Animationerna när man hoppar är dock något av det flummigaste och fulaste jag har sett, hur kunde det komma med i den färdiga produkten?

  • Bild saknas

    Ninotramp 2009-10-01 13:24:21 #3

    wow coolt

  • Inkompetent

    Inkompetent 2009-10-01 13:26:49 #4

    Wow. Såg ju lovande ut! Ska hålla ögonen på det här nu. Det kanske rentav blir ett köp.

  • Rafner

    Rafner 2009-10-01 13:28:01 #5

    Drunken_monkey_boxer skrev:
    Tycker inte att recensionen i sig säger 3/5 när man läser den

    Håller med. När man läser recensionen låter inte nackdelarna så pass stora att spelet "bara" är värt 3 av 5 i betyg.

  • Bild saknas

    burkmopp 2009-10-01 13:28:18 #6

    Hoppas folk läser recensionen innan dom börjar bitcha om en siffra nu! Dåliga kontroller kan förstöra otroligt mycket, men om dom kan göra vad The Witcher gjorde så kan dom i alla fall lösa grafik optimerings problemet (i The Witchers fall var det väll snarare laddningstiderna men principen är samma).

    Då andra tunga titlar släpps snart så kan det bli tal om ett köp när det har gått ner i pris.

  • Bild saknas

    3degs 2009-10-01 13:31:08 #7

    är det bara jag som inte vågar köpa detta? kan ju vara så att recensenten hadde tur med sin konfiguration i detta spel men oss övriga då?

    själv är jag jätte intresserad men vågar inte då jag har så dåliga minnen med alla krasher i gothic 3.

  • Bild saknas

    Blad 2009-10-01 13:33:29 #8

    3degs skrev:
    är det bara jag som inte vågar köpa detta? kan ju vara så att recensenten hadde tur med sin konfiguration i detta spel men oss övriga då?

    själv är jag jätte intresserad men vågar inte då jag har så dåliga minnen med alla krasher i gothic 3.


    Köp det! Jag ska iallfall ge Risen en chans, gothic 3 va ju fail.. men men

  • Tompa

    Tompa 2009-10-01 13:37:55 #9

    Uppdatering: spelet ska ha betyget 4, inget annat. Kommunikationsmiss mellan mig och Hampus, ledsen för eventuell förvirring.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-10-01 13:41:15 #10

    Tompa skrev:
    Uppdatering: spelet ska ha betyget 4, inget annat. Kommunikationsmiss mellan mig och Hampus, ledsen för eventuell förvirring.


    Nice, antar att detta är must buy om man gillar Wrpgs.

  • Bild saknas

    ainatar 2009-10-01 13:51:33 #11

    Förstår inte det här med optimeringen. Jag tycker att det är väldigt bra optimerat. Visserligen har jag nyligen inskaffat ett 5870 men ändå. Jag ligger konstant på 60+ fps med allt på max.

  • KlosterKatten

    KlosterKatten 2009-10-01 13:53:34 #12

    Vågar inte röra detta spelet tyvärr, efter gothic 3, och att installern kraschar för vissa..

  • Bild saknas

    Gäst 2009-10-01 14:01:48 #13

    KlosterKatten skrev:
    Vågar inte röra detta spelet tyvärr, efter gothic 3, och att installern kraschar för vissa..


    Köp det till 360?

  • cyxor1

    cyxor1 2009-10-01 14:05:16 #14

    Rätt konstigt det här med optimeringen. Har testat det maxat på allting (4xAA tror jag) på mitt system som är följande:
    Core i5 @ 3.8ghz
    8800GT
    4GB RAM

    Kanske gillar det quadcore väldigt mycket? Mitt grafikkort är ju inte direkt nåt att hurra över (väntar på 5850). Blir nog ett köp iaf, ville bara testa det för att se om det var lika fundamentalt sönder som Gothic 3.

  • Bild saknas

    toern 2009-10-01 14:22:57 #15

    det brukar ju alltid vara ganska random om ett spel gillar ens datorkonfiguration eller inte så det kan ju vara det. Jag måste erkänna att jag inte trodde att det skulle få den där extra adjektivkavalkaden som gör en intresserad dock!

  • Zedrix

    Zedrix 2009-10-01 14:31:27 #16

    Ser ut som, luktar som, smakar som och känns som Gothic, dock med en lite mer chokladig eftersmak. Har inte haft chansen att testa detta ännu, besvikelsen över Gothic 3 ligger fortfarande tung över tangentbordet.

  • Aftonstjaerna

    Aftonstjaerna 2009-10-01 14:56:06 #17

    ainatar skrev:
    Förstår inte det här med optimeringen. Jag tycker att det är väldigt bra optimerat. Visserligen har jag nyligen inskaffat ett 5870 men ändå. Jag ligger konstant på 60+ fps med allt på max.


    cyxor1 skrev:
    Rätt konstigt det här med optimeringen. Har testat det maxat på allting (4xAA tror jag) på mitt system som är följande:
    Core i5 @ 3.8ghz
    8800GT
    4GB RAM


    Har det släppts en demo? För jag hittar den ingenstans, är också intresserad av att testa hur det fungerar på mitt system.

  • 73mpl4R

    73mpl4R 2009-10-01 15:51:46 #18

    Ser grymt ut:)

  • Bild saknas

    Mikaelh 2009-10-01 15:54:45 #19

    This game rise from nowhere. o.O

  • Bild saknas

    Loxus 2009-10-01 16:07:03 #20

    Konstigt att recensenten har problem med bilduppdateringen när han kör på ett 8600GT (som dessutom är en mobil variant?)

  • Bild saknas

    Mack 2009-10-01 16:29:04 #21

    Gothic 1 och 2 är några av de absoult bästa RPGn jag kört.

  • Bild saknas

    3degs 2009-10-01 17:08:21 #22

    Okej fz recensenten fick mig att bestämma mig efter betygs ändringen. Dags för lite rpg på min gamla data igen. Nån som har ett bra pris på denna titel?

  • Bild saknas

    MrMadMan 2009-10-01 17:17:11 #23

    3degs skrev:
    Okej fz recensenten fick mig att bestämma mig efter betygs ändringen. Dags för lite rpg på min gamla data igen. Nån som har ett bra pris på denna titel?

    Ursäkta att jag är petig, men det du menar är nog din gamla DATOR.

    Försök se det här som ett försök att lära dig svenska istället för ett påhopp, jag tror inte det kommer gå, men jag kan ju hoppas iaf.

  • Krigshot

    Krigshot 2009-10-01 17:22:40 #24

    Striderna? Men det är ju det jag såg fram emot. Ofta man köper ett spel med dåliga strider. USCH!!!!

  • Krigshot

    Krigshot 2009-10-01 17:26:20 #25

    MrMadMan skrev:
    3degs skrev:
    Okej fz recensenten fick mig att bestämma mig efter betygs ändringen. Dags för lite rpg på min gamla data igen. Nån som har ett bra pris på denna titel?


    Ursäkta att jag är petig, men det du menar är nog din gamla DATOR.

    Försök se det här som ett försök att lära dig svenska istället för ett påhopp, jag tror inte det kommer gå, men jag kan ju hoppas iaf.


    Man kan faktiskt skriva min gamla data också. Det är lite barnspråk med inte inkorrekt. Han skriver ju "nån" så antagligen talar han så. :P

  • Bild saknas

    ainatar 2009-10-01 17:27:42 #26

    Krigshot skrev:
    MrMadMan skrev:
    3degs skrev:
    Okej fz recensenten fick mig att bestämma mig efter betygs ändringen. Dags för lite rpg på min gamla data igen. Nån som har ett bra pris på denna titel?


    Ursäkta att jag är petig, men det du menar är nog din gamla DATOR.

    Försök se det här som ett försök att lära dig svenska istället för ett påhopp, jag tror inte det kommer gå, men jag kan ju hoppas iaf.


    Man kan faktiskt skriva min gamla data också. Det är lite barnspråk med inte inkorrekt. Han skriver ju "nån" så antagligen talar han så. :P


    Jo det är inkorrekt, data och dator är inte samma sak.

  • Tybalt

    Tybalt 2009-10-01 17:28:42 #27

    Levlar fiender upp i takt med dig som i Oblivion, eller är det ett helt annat system i detta spel?

    Har Gothic-serien en trogen mod-community? Finns en editor till Risen?

    Edit: Språkpolisen arbetar hårt idag.

  • Bild saknas

    ainatar 2009-10-01 17:35:01 #28

    Tybalt skrev:
    Levlar fiender upp i takt med dig som i Oblivion, eller är det ett helt annat system i detta spel?

    Har Gothic-serien en trogen mod-community? Finns en editor till Risen?

    Edit: Språkpolisen arbetar hårt idag.


    Verkar som att fienderna behåller sin nivå genom spelet. Alltså stöter man på en svår fiende så får man komma tillbaka senare när man blivit starkare. Det är så det ska vara imho.

  • Bild saknas

    Ankan 2009-10-01 17:38:48 #29

    Release datum är 2009-10-09 men på steam låses det upp imorgon och även på andra sidor kan man köpa det och ladda ner imorgon...? What's going on, eh?

    Intressant recension, nu måste jag nästan köpa det.

  • Bild saknas

    LordOfTerror 2009-10-01 17:45:55 #30

    Detta ska nog köpas. Gillar Gothic III och detta är ett spel som liknar Gothic III ganska mycket

    Angående Gothic III så ska snart en ny Community Patch släppas med version nummer 1.73. HDR ljus ska läggas till och lite andra effekter och buggfixar

  • Bild saknas

    Simitza 2009-10-01 17:52:03 #31

    Tybalt skrev:
    Levlar fiender upp i takt med dig som i Oblivion, eller är det ett helt annat system i detta spel?

    Har Gothic-serien en trogen mod-community? Finns en editor till Risen?

    Edit: Språkpolisen arbetar hårt idag.


    Risen. har nog den trognaste mod-communityn.

    alla gamla Gothic fan ( inkluderat mig ) är väldigt beroende av Piranhas spel.

  • Bild saknas

    morfin91 2009-10-01 17:58:08 #32

    spelet ska komma ut i morgon via gamestop och fz säger 2009-10-09 litte kul med att det är recenserat i dag då. hmm... skumt

  • Bild saknas

    Ankan 2009-10-01 18:07:27 #33

    morfin91 skrev:
    spelet ska komma ut i morgon via gamestop och fz säger 2009-10-09 litte kul med att det är recenserat i dag då. hmm... skumt


    Enligt webhallen är det också så:
    http://www.webhallen.com/prod.php?id=97322

    Jag är utterly confused, tyvärr. :(

  • Bild saknas

    Benmaskin 2009-10-01 18:34:44 #34

    Det finns ett demo uppe av spelet på deras hemsida nu.

    Edit: De plockade visst ner demot igen då det var fel på installern :(

  • lapa

    lapa 2009-10-01 18:45:56 #35

    vart komdet här ifrån?! inte hört nåt om det :P

  • Bild saknas

    Raderad 2009-10-01 19:22:59 #36

    låter som ett väldigt intressant spel men det känns som en chansning att köpa det om det är svårt med configen

  • Bild saknas

    Shanta 2009-10-01 19:38:40 #37

    Mysigt, mysigt. Tror dock jag väntar på demo först, känner mig inte helt övertygad.

  • Bild saknas

    mullet 2009-10-01 19:46:03 #38

    Jag köper detta direkt, tack vare all trevlig Gothic 1 och 2 tid.

    3:an köpte jag och det var helt okej spel, men jag led svårt av buggen då det bytte väder hela tiden. Det var lite störande när det vart natt och ösregn en minut och solsken nästa.

  • Neatherblade

    Neatherblade 2009-10-01 19:59:50 #39

    Kommer nog att köpa det, var ett tag sen man körde ett bra RPG.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-10-01 20:38:11 #40

    Haha striderna är väl rätt stor del av detta spel.

  • Tybalt

    Tybalt 2009-10-01 20:50:55 #41

    ainatar skrev:
    Tybalt skrev:
    Levlar fiender upp i takt med dig som i Oblivion, eller är det ett helt annat system i detta spel?

    Har Gothic-serien en trogen mod-community? Finns en editor till Risen?

    Edit: Språkpolisen arbetar hårt idag.


    Verkar som att fienderna behåller sin nivå genom spelet. Alltså stöter man på en svår fiende så får man komma tillbaka senare när man blivit starkare. Det är så det ska vara imho.


    Ja, jag håller med. :)

    Spelar man bara i tredjepersonsvy?

    (Jag föredrar fps eller möjligheten att växla)

  • LeMick

    LeMick 2009-10-01 20:58:28 #42

    Bokade spelet för ett tag sedan.. ska bli roligt att testa.

  • Neatherblade

    Neatherblade 2009-10-01 20:59:24 #43

    Skulle förboka via gamergate fast det går tydligen inte, står bara press complete order men när man trycker så kommer man bara tillbaks till att fylla kreditkorts nummer igen...

  • FL3JM

    FL3JM 2009-10-01 21:01:19 #44

    Skulle ni snälla kunna börja lägga in vilka spellägen som finns i varje spel där uppe vid allmänna infon (genre osv)? Hatar att behöva gå in på wikipedia bara för att kolla om det finns multiplayer och isåfall vilka sorters multiplayer som stöds (coop osv).
    Vore skitnajs!

  • Tybalt

    Tybalt 2009-10-01 21:05:23 #45

    Hm... ser ut att bara vara tredjeperson... :(
    Åtminstone från bilderna och de filmer jag hittat på nätet.

    Det är så underbart för inlevelsen med förstaperson i rollspel. Kan man verkligen inte växla till förstaperson?

  • Bild saknas

    fejl_Folklore 2009-10-01 21:08:21 #46

    Hur kan du recensera ett spel som inte har släppts? De släpps ju imorgon=?

  • Briggan

    Briggan 2009-10-01 21:21:52 #47

    fejl_Folklore skrev:
    Hur kan du recensera ett spel som inte har släppts? De släpps ju imorgon=?


    Det är väl det som är fördelen att jobba hos en stor spelsida, man får ett exemplar av spelen man recenserar utskickade en tid innan release... :up:]

  • Harpa

    Harpa 2009-10-01 21:46:18 #48

    Briggan skrev:
    fejl_Folklore skrev:
    Hur kan du recensera ett spel som inte har släppts? De släpps ju imorgon=?


    Det är väl det som är fördelen att jobba hos en stor spelsida, man får ett exemplar av spelen man recenserar utskickade en tid innan release... :up:]


    Ibland får man det - som i fallet med den här titeln :) Men långt ifrån alltid.

  • Bild saknas

    d4vv3 2009-10-01 23:05:37 #49

    3degs skrev:
    är det bara jag som inte vågar köpa detta? kan ju vara så att recensenten hadde tur med sin konfiguration i detta spel men oss övriga då?

    själv är jag jätte intresserad men vågar inte då jag har så dåliga minnen med alla krasher i gothic 3.


    Vågar nog inte heller köpa det. Efter bra många krasher i gothic 3 så blev det bara för mycket, trots alla community patcher.... Slog näven i tangentbordet och spelade det aldrig mer:down:

  • Rolle

    Rolle 2009-10-02 01:04:22 #50

    Laddade ner det för att testa om det verkligen är värd en fyra.

    Alt+F4 och Uninstall efter 3 minuter i spelet.

    Att det inte finns Antialiasing är ett skämt. Modeller och animationer var värsta jag någonsitt sett, och det räckte att jag såg tjejens modell som man räddar på stranden. Bröst storlek EEE+ och huvudet som ett ägg. Nej tack!

  • Bild saknas

    jonne_man 2009-10-02 01:06:29 #51

    Alltså jag provar detta hos en polare nu som laddat ner det.. Det är ju jätte segt. Inledningen är totalt oinspirerade. Blir spelet något bättre än så? Jag älskar RPG spel men det blit nog inte till att köpa detta, inte sugen på att spela något mer över huvudtaget, så jag kommer inte ens ladda ner det för att prov köra det lite till. Inledningen till AoC var ju till och med bättre, detta är ett singel player spel så det borde leverera mycket mycket mer.

    Nä vill jag spela ett spel med sunkig combatssystem, oinspirerade och tradiga dialoger och jätte pelikaner till fiender så lirar jag hellre wow eller AoC eller vilket annat RPG som helst faktiskt.

    Dialogerna är ointressanta, känns väldigt "skrivna" ska man välja vem man vill gå med, känns så uppgjort. Kunde lika gärna gett en, en meny där man fick clicka så blassé det känns.

    Och ja har redan sett kamera buggar i dialogerna.

  • Bild saknas

    Benmaskin 2009-10-02 01:18:12 #52

    Tyckte demot var rätt så trevligt. Råkade dock på en bugg rätt tidigt som stängde ner spelet :(

  • Bild saknas

    Gäst 2009-10-02 01:56:59 #53

    Rolle skrev:
    Laddade ner det för att testa om det verkligen är värd en fyra.

    Alt+F4 och Uninstall efter 3 minuter i spelet.

    Att det inte finns Antialiasing är ett skämt. Modeller och animationer var värsta jag någonsitt sett, och det räckte att jag såg tjejens modell som man räddar på stranden. Bröst storlek EEE+ och huvudet som ett ägg. Nej tack!


    *facepalm* Är du en av skaran som höll med 1,5an i betyg till the witcher här på FZ för dess kvinnosyn?

    Hört att det går alldeles utmärkt att tvinga spelet att använda AA genom inställningarna på sitt grafikkort om man har nividia, har ingen aning med ATI.

  • Bild saknas

    Brandter 2009-10-02 05:45:13 #54

    Rolle skrev:
    Laddade ner det för att testa om det verkligen är värd en fyra.

    Alt+F4 och Uninstall efter 3 minuter i spelet.

    Att det inte finns Antialiasing är ett skämt. Modeller och animationer var värsta jag någonsitt sett, och det räckte att jag såg tjejens modell som man räddar på stranden. Bröst storlek EEE+ och huvudet som ett ägg. Nej tack!


    Samma här, tog ner det för att försäkra mig om att det inte var en Gothic 3 igen, men skit är det helt klart. Spelade vidare ett tag och åkte på rå däng av en varg som dödade mig på 2 slag. Har försökt gå olika vägar för att kunna bli starkare men vart jag än har försökt att gå så är det fiender som är helt sjukt över starka för min gubbe. Tröttnade direkt och tog bort det.

  • Bild saknas

    beersgarden 2009-10-02 06:23:20 #55

    Det känns som att många av de som klagar inte har spelat (alt. inte tyckt om) Gothic 1+2, t.ex så *ska* man ju vara allt och allas "bitch" i början då belöningen när man äntligen blir stark nog att slå tillbaka blir desto större då...:)

  • Bild saknas

    Vonyx 2009-10-02 07:20:25 #56

    Gothic 3 med senaste community patch är stabilt, har kraschat en gång för mig.(Har kört länge)

    Så detta ska testats.

  • Bild saknas

    meskalin 2009-10-02 08:28:58 #57

    Ska testa det strax...

    Skitspel, slösa inte er tid på detta spel.

  • vurt

    vurt 2009-10-02 08:39:08 #58

    Helt grymt spel som helt klart förtjänar ett köp om man gillar Gothic eller TES-serien.

    lapa skrev:
    vart komdet här ifrån?! inte hört nåt om det :P


    ?! Finns väl inget Gothic-fan som kunnat missat detta.. Antar du missat Arcania också? :) Tror dock mer på detta än Arcania (inte spelat igenom hela detta än)

    beersgarden skrev:
    Det känns som att många av de som klagar inte har spelat (alt. inte tyckt om) Gothic 1+2, t.ex så *ska* man ju vara allt och allas "bitch" i början då belöningen när man äntligen blir stark nog att slå tillbaka blir desto större då...:)


    Exakt. Det är en stor del av känslan. RPG's där man känner sig lika stark igenom hela spelet är ju urkasst, då känner man ju inte att karaktären utvecklas. Det är viktigt att det är svårt i början, gärna överjävligt svårt (så svårt är dock inte detta spel)l.

    Kul att dom verkligen lyckats med optimeringen jämfört med Gothic3, flyter på riktigt bra utan en massa hack och att motorn ska ladda in delar.. Grafiken är väldigt mycket bättre än Gothic3 rent stilmässigt, Gothic3 var en enda röra tyckte jag. Detta är mer i stil med Gothic2's art design men med fördelarna (effekterna och fler antal polys) i Gothic3.

  • Tompa

    Tompa 2009-10-02 08:50:34 #59

    morfin91 skrev:
    spelet ska komma ut i morgon via gamestop och fz säger 2009-10-09 litte kul med att det är recenserat i dag då. hmm... skumt

    Spelet släpps olika datum i olika delar av världen. I Sverige/Norden är det den 9 oktober som gäller, men bland annat USA, Storbritannien och Polen får lira redan i dag, den 2:a.

    Att vi recenserar innan release är helt normalt - vi får ibland (men inte alltid) recensionskod en tid innan spelet släpps. Andra färska exempel är Halo 3: ODST och Uncharted 2.

  • Bild saknas

    Todilo 2009-10-02 10:59:17 #60

    Undrar hur det är på xbox ....

  • Bild saknas

    Mr.Waterboy 2009-10-02 11:27:23 #61

    Ser riktigt bra ut, bara det inte är ett RPG-spel där man bara väljer attack och sen ser på. Om så inte är fallet så kanske det blir kan bli ett köp.

  • Harpa

    Harpa 2009-10-02 11:38:43 #62

    Mr.Waterboy skrev:
    Ser riktigt bra ut, bara det inte är ett RPG-spel där man bara väljer attack och sen ser på. Om så inte är fallet så kanske det blir kan bli ett köp.


    När man möter på starkare motståndare är det tålamod och finess som gäller. Man måste tajma väl och lära sig systemet. Det hade jag inte något emot, som nämndes tidigare så kan man när man blivit mycket starkare lätt förinta de fiender man nästan såg som oövervinnerliga några timmar tidigare.

    Det är vid större strider det blir sämre. När man råkar slå till allierade, eller att man tappar fokus på en fiende och en arme kommer bakifrån och äter upp en - för att man är bunden i en kombo som inte går att avbryta.

  • Bild saknas

    Dain 2009-10-02 11:58:27 #63

    "En klackspark av underbara proportioner, ända in i mål."

    Är det Zlatan eller Risen som recenseras? :P

  • Bild saknas

    Raderad 2009-10-02 12:11:52 #64

    Kommer aldrig att spela ett spel från utvecklarna av Gothic 3, vilken j*vla skit. Och vad man hört från andra siter Är Risen inte bättre.

    :down:

  • Stromlaren

    Stromlaren 2009-10-02 12:48:54 #65

    Provat det på Xbox360, försökte verkligen gilla det men det blev att jag genomled den stund jag fick prova.

    - Taskiga animationer
    - Rent ut sagt bedrövligt stridssystem á la "blocka tills fienden slutat anfall, slå sedan ett till tre slag"
    - Gräslig grafik

  • Bild saknas

    Raderad 2009-10-02 12:57:30 #66

    Gamestop verkar ha missat att släppdatumet har skjutits upp en vecka. Jag har precis köpt Risen hos dem. Undra hur glada de andra butikerna blir. Nåväl, ikväll blir det spela av. :)

  • Fairfax

    Fairfax 2009-10-02 13:01:35 #67

    Blev lite sugen på detta efter att ha läst recensionen. Får ta och testa demon.

  • vurt

    vurt 2009-10-02 14:29:11 #68

    Stromlaren skrev:
    Provat det på Xbox360, försökte verkligen gilla det men det blev att jag genomled den stund jag fick prova.

    - Taskiga animationer
    - Rent ut sagt bedrövligt stridssystem á la "blocka tills fienden slutat anfall, slå sedan ett till tre slag"
    - Gräslig grafik


    Testa det på en bra PC istället. 360'n har aldrig varit speciellt bra på att klara spel som är så pass avancerade som detta, AI scripts som ständigt är igång vad gäller NPC's och monster osv. Ingen höjdare att spela Oblivion heller på en 360 imo.

    Ang stridssystemet så tar det tid innan man får nya moves osv, dvs som Gothic-serien, omöjligt att bedömma stridssystemet i början, ett fel som många gjort med Gothicspelen (som har de bästa stridssystemen i någonsin i realtidsrollspel)

    Tycker animationerna är okej, varken bättre eller sämre än 99% av resten av alla spel.. Det brukar vara Blizzard som sticker ut och gör snygga/mjuka animeringar. Den enda animationen här som är _riktigt_ dålig är hopp-animeringen. Den är dålig i te.x FO3 och Oblivion också, och har inte hindrat dessa från att bli hur stora som helst.

  • Bild saknas

    Horniak 2009-10-02 15:12:54 #69

    Rolle skrev:
    Laddade ner det för att testa om det verkligen är värd en fyra.

    Alt+F4 och Uninstall efter 3 minuter i spelet.

    Att det inte finns Antialiasing är ett skämt. Modeller och animationer var värsta jag någonsitt sett, och det räckte att jag såg tjejens modell som man räddar på stranden. Bröst storlek EEE+ och huvudet som ett ägg. Nej tack!


    Går det inte att slå på AA via dina grafikdruttisar då?

    Att låta ett par bröst förstöra ett spel? Det finns väl kvinnor som har stora bröst även i verkligheten utan massa silikon, så varför ska det vara så tabu i ett spel? Fjanterier...

  • Stromlaren

    Stromlaren 2009-10-02 15:15:17 #70

    MKultra skrev:
    Stromlaren skrev:
    Provat det på Xbox360...


    Testa det på en bra PC istället. 360'n har aldrig varit speciellt bra på att klara spel som är så pass avancerade som detta, AI scripts som ständigt är igång vad gäller NPC's och monster osv. Ingen höjdare att spela Oblivion heller på en 360 imo.

    Ang stridssystemet så tar det tid innan man får nya moves osv, dvs som Gothic-serien, omöjligt att bedömma stridssystemet i början, ett fel som många gjort med Gothicspelen (som har de bästa stridssystemen i någonsin i realtidsrollspel)

    Tycker animationerna är okej, varken bättre eller sämre än 99% av resten av alla spel.. Det brukar vara Blizzard som sticker ut och gör snygga/mjuka animeringar. Den enda animationen här som är _riktigt_ dålig är hopp-animeringen. Den är dålig i te.x FO3 och Oblivion också, och har inte hindrat dessa från att bli hur stora som helst.


    Jo, det kanske inte framgick men jag uttalar mig bara om Xbox 360 versionen.

  • Bild saknas

    zeker 2009-10-02 17:03:37 #71

    Diggar detta spelet hårt, atmosfären är underbar, har bara hunnit spela några få timmar men är redan smått förälskad, dock finns det vissa små skavanker som är störande.
    Den första är att det är för lätt att råka banka på en allierad i stridens hetta, vilket i sin tur resulterar i otrevligheter...

    Sen är vissa quests lite halvt buggade inget som förstör spelet allt för mycket, men ändå sånt som känns som att dom hade kunnat fixa innan spelet släpptes. får väl hoppas att dom löser detta asap...

    Men som sagt gillar detta spel och rekommenderar det verkligen till folk som gillar genren

  • Bild saknas

    ThinBoi 2009-10-02 18:11:35 #72

    hade kunnat bli ett köp om man själv kunde bestämma över karaktärens utseende.

  • Bild saknas

    Slimebeast 2009-10-02 20:01:19 #73

    4/5, vilken trevlig överaskning! För en Oblivionälskare är detta ett givet inköp.

  • marcusn

    marcusn 2009-10-02 20:05:37 #74

    verkar kasst rent ut sagt.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-10-03 01:45:02 #75

    Spelet är helt briljant. Visserligen så startar det lite trögt, men ju mer man spelar desto bättre blir det. Röster som nästan är i klass med gamla Black Isle-spel (fast brittiska istället), faktionsval som har mening, och underbar atmosfär. Dessutom är stridssystemet inte så simplistiskt som det först ger sken av. Ju mer erfaren ens karaktär blir, desto större blir valmöjligherna. Dessutom så måste man ju nästan specialisera sig på en eller två typer av vapen för att ha någon större chans. Jag kan visserligen hålla med om att modellerna för de människor man möter lämnar en del övrigt att önska, dock är ansiktena helt ok om än inte toppklass. Har inte heller stött på en enda bugg så långt, kör allt på high förutom skuggor med min C2D 3Ghz och ett gammalt 8800 GTS 320 under XP. Förmodligen årets RPG för mig om inte Dragon Age överstiger mina förväntningar.

  • j4xx3r

    j4xx3r 2009-10-03 04:46:15 #76

    Verkar rätt trevligt det jag hittils testat av det. Dock är striderna crap tyvärr. Block/attack fungerar väldigt konstigt, och är som ingen känsla i det. Tänker nu försöka gå 100% magi/bow så att man slipper svärdfighter, för det är det som drog ner detta mest av det jag testat hittils. Annars mycket mysigt och välgjort spel. Kanske utvecklaren kommer med en patch som förbättrar det, men det är nog inget man kan vara säker på.

  • Bild saknas

    DarkaN 2009-10-03 12:11:03 #77

    Är det här något som Fable?

  • Bild saknas

    jonne_man 2009-10-03 12:44:38 #78

    Jag tycker fortfarande att dialogerna suger hårt i detta spel, liksom questen. Detta är ju liksom nästan det viktigaste i ett RPG, det tog helt död på min lust att spela. Är det också något som bara är kass i början av spelet?

    "you should look for a sword, there should be a sword around here somwhere" Bra quest det, känsla. Känns lite some zelda till nes rent dialogmässigt.

    Eller kanske samla in 10 vete knippen kändes också meningsfullt och inspirerande.

    Man får väl ge spelet någon timmes spel tid till för att ge det en ärlig chans om nu folk här säger att det blir bättre. Men hur fan kan man göra en så dålig inledning till ett spel. Det är ju jätte viktigt att fånga spelarens intresse.

  • Bild saknas

    Amtays 2009-10-03 14:32:27 #79

    Hur mycket kunde man ändra sin karaktär? Utseende och sånt?

  • Bild saknas

    beersgarden 2009-10-03 15:32:59 #80

    Amtays skrev:
    Hur mycket kunde man ändra sin karaktär? Utseende och sånt?


    kan inte ändra något på utseendet förutom vilken rustning man bär (och kanske hjälm också)...

  • Bild saknas

    smuts 2009-10-03 17:19:43 #81

    Tycker inte alls om karaktärsutvecklingen. Utöver de vanliga förmågorna i ett RPG finns det i stort sätt ingenting att ändra på känns det som. Inte ens ansiktet? Trodde det var som en standard nu för tiden ... Det är ett rätt stort säljargument för min del så jag avvaktar denna titel tills det är billigare.

  • Bild saknas

    Brandter 2009-10-03 17:28:03 #82

    Crawller skrev:
    Är det här något som Fable?


    Nej, inte ens i närheten faktiskt. Det är bra mycket stelare och för min del så kom man inte in i storyn alls. Kanske kommer efter ett par timmar men då är det fan försent! Har försökt att spela det nu i 3 dagars tid, idag blev det avinstallation. Mera ointressant och oinspirerat RPG får man leta efter. Hoppas på Dragon Age, för om det är ens 10% av RPG som Balders gate var så kommer det bli årets RPG utan tvekan.

  • Bild saknas

    Mooe 2009-10-03 23:16:30 #83

    Har testat det ett litet tag nu och kan säga att stämningen påminner mig en del om The Witcher. Stämningen är mysig, animationerna är ruskigt dåliga (förutom för några fiender du möter i spelet. Vissa monster har helt okej animationer), röstskådespeleriet är stelt. Som någon annan nämnde så känns det som om de läser texten direkt från något papper, dock så tycker jag att vissa är ganska bra men huvudkaraktärens skådespeleri är inget att hurra för.

  • f0qnax

    f0qnax 2009-10-04 18:00:39 #84

    Vänta med att köpa spelet om ni som jag har ett GeForce 7-kort i datorn. En bugg i någonstans gör så att allt i spelet täcks av vad som verkar vara en grön tjock dimma och det blir omöjligt att spela.

  • Neatherblade

    Neatherblade 2009-10-04 22:53:40 #85

    Har lirat det i ett par dagar nu och tycker att det är väldigt roligt och snyggt, spelar PC versionen. Har inget dålig fps som nämns i texten. Kör allt på max i 1680x1050.

  • Bild saknas

    hansis 2009-10-05 10:14:53 #86

    Helt underbar spel. Welcome back! Piranha Bytes

  • Bild saknas

    Appe 2009-10-05 14:49:47 #87

    Fantastiskt spel. Stridssystemet är faktiskt ganska intressant med tanke på hur man kan utnyttja det.

  • jackpac

    jackpac 2009-10-05 19:18:37 #88

    lite synd att man får error när man försöker installera, har både tankat genom torrent och vanlig dl.. nån sån knäppt "blabla error" när ja ska installera grejjerna:P

  • Bild saknas

    hansis 2009-10-06 07:40:32 #89

    Ni får ge det lite tid. Jag tycker själv spelet är segt i början tills man kommer in i storyn. Vad det gäller själva combat så är det mycket bättre än deras tidigare spel. Ni får helt enkelt spendera points på svärd färdigheter ,då får man fler moves. Några errors eller felmeddelande har jag inte haft. Ingen glömmer väl Gothic 3 omg ehhee. Risen är i helt annan liga faktiskt trots att spelet påminer mycket om Gothic vilket är bra i sig.

  • Bild saknas

    Horniak 2009-10-06 08:58:27 #90

    Brandter skrev:
    Crawller skrev:
    Är det här något som Fable?


    Nej, inte ens i närheten faktiskt. Det är bra mycket stelare och för min del så kom man inte in i storyn alls. Kanske kommer efter ett par timmar men då är det fan försent! Har försökt att spela det nu i 3 dagars tid, idag blev det avinstallation. Mera ointressant och oinspirerat RPG får man leta efter. Hoppas på Dragon Age, för om det är ens 10% av RPG som Balders gate var så kommer det bli årets RPG utan tvekan.


    Håller med, det går inte att jämföra med ett plattformsspel som Fable. Detta är så otroligt mycket bättre, om man då inte verkligen älskar att ta hand om små hundar.

  • Bild saknas

    Todilo 2009-10-07 11:19:33 #91

    MKultra skrev:
    Stromlaren skrev:
    Provat det på Xbox360, försökte verkligen gilla det men det blev att jag genomled den stund jag fick prova.

    - Taskiga animationer
    - Rent ut sagt bedrövligt stridssystem á la "blocka tills fienden slutat anfall, slå sedan ett till tre slag"
    - Gräslig grafik


    Testa det på en bra PC istället. 360'n har aldrig varit speciellt bra på att klara spel som är så pass avancerade som detta, AI scripts som ständigt är igång vad gäller NPC's och monster osv. Ingen höjdare att spela Oblivion heller på en 360 imo.

    Ang stridssystemet så tar det tid innan man får nya moves osv, dvs som Gothic-serien, omöjligt att bedömma stridssystemet i början, ett fel som många gjort med Gothicspelen (som har de bästa stridssystemen i någonsin i realtidsrollspel)

    Tycker animationerna är okej, varken bättre eller sämre än 99% av resten av alla spel.. Det brukar vara Blizzard som sticker ut och gör snygga/mjuka animeringar. Den enda animationen här som är _riktigt_ dålig är hopp-animeringen. Den är dålig i te.x FO3 och Oblivion också, och har inte hindrat dessa från att bli hur stora som helst.


    Tycker Two Worlds som verkar vara ett liknande spel gjorde mycket bättre ifrån sig med grafiken, och det spelet har några år på nacken. Även om det ett tag var väldigt buggigt. Kanske blir ett Risen köp om ett tag ändå.

  • idnt

    idnt 2009-10-08 03:53:17 #92

    Slutet var inte så bra i spelet...spenderade 4 dagar i sträck (typ) och när man äntligen får tag på sin awesome gear som man kämpat för så ska man försöka sig på sista uppdraget som gör att man inte längre kan fortsätta spela....sånt blir jag så less på...

    Annars så är Risen en råare version av Fable och gothic serien. Spelet var riktigt kul, jag älskade grafiken och kan inte riktigt hålla med recensionen, jag körde spelet på högsta på min laptop med en 9600m GT och jag märkte inte av den dåliga optimeringen.

    Hade innan en laptop med en 8600m GT, kunde knappt spela crysis på lägsta *host* typ så illa var det.

    Striderna var kanon, dock skyddar sig fienderna lite irriterande mycket.

    Jag tycker att spel ön borde vara större, det fanns ingen snö eller öken som i Gothic 3. Tyckte även huvudkaraktären såg mer eller mindre ut som en bonde.

    Risen hade väldigt få buggar som jag märkte av, hade nog 1 quest bugg som jag sedan fixade till.

    Blir nog att ta och testa Gothic 3 igen, med den nye patchen.

    Jag ber om ursäkt ifall detta inlägg ser risigt ut, jag är väldigt trött efter allt detta spelande så kan inte få det att se ut som jag vill.

    Men hade dom fixat allt det jag skrev så hade spelet fått en stark 5a av mig. :)

  • Bild saknas

    Ego tibi? 2009-11-11 18:38:54 #93

    3degs skrev:
    Okej fz recensenten fick mig att bestämma mig efter betygs ändringen. Dags för lite rpg på min gamla data igen. Nån som har ett bra pris på denna titel?

    Använd prisjakt: www.prisjakt.se

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter