Recension
Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tony

Recension

Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tony

Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tony

Joakim Bennet 2009-11-02 13:27

Genre: Action
Testplattform: Xbox360
Utgivare: Rockstar Games
Utvecklare: Rockstar North

Rockstar gör det igen, och det är tjut och sprut i rosa ljus när Tony Prince och Luis Lopez gör Liberty City osäkert och världen lite mer tolerant.

Någon gång före det där Internet var Tony Prince Liberty Citys obestridde klubbkung. Stjärnorna flockades kring hans trendiga inneställen där kokainet låg i drivor på bardiskarna och bara de allra vackraste ansiktena bemöttes med en välkomnande nick från de hårda dörrvakterna vid de röda avspärrningsbanden.

Men livet är inte vad det en gång varit. En ny dag har grytt och Gay Tony har inte hunnit vakna ur sin nostalgiska 80-talsslummer. Bloggaren the Celebinator driver en hatkampanj mot honom och två olika investerare kräver pengar som inte finns i kassorna. Pojkvännen Evan är ett galet, nedknarkat steroidmonster. Och till råga på allt twittrar han.

Bild 299860

Gay Tonys högra hand Luis Lopez har det inte heller så lätt. Mami får honom att känna sig oälskad. Hans två vänner från de gamla kvarteren är klantskallar med alldeles för högflygande planer om herravälde över den lokala knarkhandeln. Och en gammal flört stalkar honom och hotar att ta livet av sig om hon inte får hans uppmärksamhet. Hur trasig han än är så är Gay Tony Luis enda fasta punkt i tillvaron. Att han ena stunden behandlar honom som en fullvärdig kompanjon, för att sedan tvinga honom att agera springschas åt anorektiska supermodeller spelar inte så stor roll. Tony Prince är Luis väg framåt här i livet och han är beredd att göra vad som krävs för att försvara honom. Du måste göra vad som krävs.

The Ballad of Gay Tony är en lika ömsint skildring av manlig vänskap som det är en orgie i machoism, våld, sex och tung, pulserande discomusik till champagnesprut. Rockstar har eskalerat sin attack på pk-samhället med extra allt, vilket märks redan efter en speltimme i det här avslutande (?) GTA IV-kapitlet när Luis helt oblygt fläskar på nattklubbsvärdinnan inne på kontoret. Och i samma andetag sneglar man tillbaka på vad GTA var före del fyra.

Arab Money!

För många kommer att nicka igenkännande åt extravaganser som stridsvagnar och attackhelikoptrar. Det riktigt galna livet börjar när Luis introduceras för Yusuf Amir, vars största intressen här i livet är guld, bitches och stora, dyra maskiner. Mötet med den megalomaniske araben leder till allt från basejumping från stadens högsta byggnad till våghalsiga raketattacker mot en lyxjakt bemannad av skrupelfria vapenhandlare. Alla personligheter har sina företräden, men det är Yusuf som får allt att accelerera bortom all vett och sans. Och jag älskar det, såklart.

Bild 301440
Så här brukar FZ:s chefredaktörer uppfatta sig själva.

Som vanligt är det kontrollen som sätter det enda gruset i ett annars så makalöst väloljat spelmaskineri. Det har aldrig varit smärtfritt att styra huvudpersonen i GTA, och ännu jävligare att flyga. Introduktionen av en höjdmätare hjälper inte nämnvärt när perspektivet är så skevt och kontrollen så tafatt att man oftare befinner sig under vattenytan än över.

Heta möten i natten

Specialeffekterna och det tunga artilleriet till trots är det precis som alltid de där speciella GTA-ögonblicken som gör The Ballad of Gay Tony till en alldeles speciell upplevelse. Som när jag efter några moves med en faghag inne på bögklubben Hercules dansgolv blir utmanad på en dans-face-off av en välpumpad fjolla i bar överkropp och små, tighta, gula shorts. Och vinner, inte bara stunden utan också utmanarens motvilliga respekt.

Bild 301442 Bild 299861

Eller när jag sveps med i en våldsam golfbilsjakt, jagad av maffian. Eller när jag av en slump stöter på en exilfransos som rånats av en hallick, och tar med honom på en åktur genom neonstaden till ljudet av Brazilian Girls "Nouveau Americain". När Niko Bellic eller Johnny Klebitz skymtar förbi som skuggor ur det förflutna, eller när Perez Hilton-kopian the Celebinator på sin blogg målar ut Luis och Tony som bra mycket mer än bara vänner och affärskollegor.

Rockstars fingertoppskänsla för rådande trender och buzz är osviklig, vilket de visar prov på om och om igen och om The Ballad of Gay Tony blir den avslutande delen i GTA IV-sagan är det en mycket värdig sådan. Stundtals lyser expansionen faktiskt starkare än allt annat jag spelat i serien. Som ett stroboskop, accelererande och pulserande till rytmen av en dekadent storstadsnatt som aldrig vill ta slut.


FZ BETYG
Guldpokal

FZ:s betyg: 

 Mästerligt!

Basejumping
Klubbmanagement
Minoriteter
Golfbilar
Helikopterkontroller
Underbart är kort

Laddar ...
Film

Bilder

Twittra

Facebook

Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
  • Elit-mannen

    Elit-mannen 2009-11-02 15:30:31 #1

    Alltså jag älskar detta tillägg... Det är ännu bättre än The lost and damned, vilket jag inte trodde var möjligt. Men 5\5 ? Och det är flera spel som fått "Perfektion" på sistone... Är det inte bättre att börja ha från 1-10 istället ? Liksom Detta är lugnt 8.5 iallafall vilket är riktigt bra. Men perfektion låter så dumt, inget spel är ju perfekt

  • LeMick

    LeMick 2009-11-02 15:36:10 #2

    Ett spel som inte har perfekta kontroller kan aldrig förtjäna ett betyg som perfektion, omöjligt :P

  • Pjotor

    Pjotor 2009-11-02 15:42:18 #3

    Magnifik recension, herr Bennet! Jag vill köpa en 360 nu efter att ha läst din artikel.

  • McKain

    McKain 2009-11-02 15:42:41 #4

    Jävla synd att det bara kommer till 360 :down:

  • Bild saknas

    TheTemplar 2009-11-02 15:51:38 #5

    Blir en download i mellandagarna för mig tror jag.

  • Bild saknas

    Athaleos 2009-11-02 15:56:48 #6

    Köpte boxen med detta och Lost And Damned häromdagen, spelar just nu igenom L&D, och det äger! Detta verkar minst lika bra

  • Bild saknas

    PaZ 2009-11-02 16:17:14 #7

    Jäkla xbox att sno exklusivt material sådär :/

  • Bild saknas

    Skitz 2009-11-02 16:20:42 #8

    Börja inte ens att tjafsa om betyget. Det är en meningslös siffra för er, men det betyder något för recensenten.

    Spela tillägget själva och sätt ert eget betyg om ni känner att 5 av 5 är fel.


    Angående tillägget anser jag det är sjukt jävla underhållande, inte alls uttjatat på långa vägar. Blev ärligt talat förvånad :>

  • Power_Metal

    Power_Metal 2009-11-02 16:43:46 #9

    Vill ha det på PC:(

  • Bild saknas

    Jericho 2009-11-02 17:04:32 #10

    Sweet, blir nog minst lika bra som TLAD

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-02 17:09:43 #11

    Elit-mannen skrev:
    Alltså jag älskar detta tillägg... Det är ännu bättre än The lost and damned, vilket jag inte trodde var möjligt. Men 5\5 ? Och det är flera spel som fått "Perfektion" på sistone... Är det inte bättre att börja ha från 1-10 istället ? Liksom Detta är lugnt 8.5 iallafall vilket är riktigt bra. Men perfektion låter så dumt, inget spel är ju perfekt


    Du får nog tänka ett steg längre, man kan ju inte jämföra en recension av Peggle som ger en 10/10 med t ex att MGS4 får 10/10.

    Detta är väl ett billigt DLC som erbjuder mycket valuta för pengarna och bygger på ett spel som ansågs vara en 10/10 av många. Som sagt, man måste tänka ett steg längre ibland. Eller jämför du DS titlar rakt av med 360/PS3 titlar också?

  • inK

    inK 2009-11-02 17:12:02 #12

    KABOM! - 5/5, härligt.

    En annan PS3-spelare får nöja sig med att njuta av bilderna/filmerna.

  • Bild saknas

    Gaara 2009-11-02 17:20:04 #13

    McKain skrev:
    Jävla synd att det bara kommer till 360 :down:


    Det kommer nog senare till andra format oxå, skulle inte förvåna mig.

  • Rizzt

    Rizzt 2009-11-02 17:20:56 #14

    TBoGT tyckte jag var bra mycket bättre än TLAD. Både i längd och underhållande faktor. Rekomenderas starkt.

  • Bild saknas

    BigD 2009-11-02 17:24:37 #15

    Bra recension!:)
    För övrigt skiter jag helt i sifferbetygen nu då de blivit helt meningslösa och devalverade.
    När ett stort hypat spel recenserats och man klickar på länken vet man att runt hälften får 5/5 så det betyder ingening längre tyvärr.
    Ingenting jag orkar klaga över mer, läser recensionerna för innehållet och kollar andra större siter för seriösa bedömningar, det funkar ju liksom.

  • Bild saknas

    Dumlen 2009-11-02 17:29:45 #16

    Kan inte annat än hålla med om helikopterkontrollerna, att flyga i något gta-lir har för mig alltid varit jäkligt iaf.

    Sjukt svårt att träffa med den där attackhelikoptern med.

  • Bild saknas

    medieval_ 2009-11-02 17:32:20 #17

    fan att jag skulle få ring of death för andra gången precis när jag laddat ner det här -.-, har inte hunnit spela mycket av brütal legend heller och snart kommer assassins creed 2 och dragon age också.

  • KoP

    KoP 2009-11-02 17:39:03 #18

    Tyckte personligen Ballad of Gay Tony var mycket roligare än Lost and the damned. Mer variation i uppdrag och multiplayer delen var långt mycket bättre nu då man kan hoppa fallskärm i freemode + en del rätt roliga vapen att leka runt med.

    Och Yusuf.. han bara måste man älska. :)

  • 73mpl4R

    73mpl4R 2009-11-02 17:44:18 #19

    Underbar recension! Har inte spelat GTA 4 än, men det ser ut att bli så:)

  • Bild saknas

    AndyZedd 2009-11-02 17:45:49 #20

    LeMick skrev:
    Ett spel som inte har perfekta kontroller kan aldrig förtjäna ett betyg som perfektion, omöjligt :P


    Precis vad jag tänkte. Finns det minus i en recension så kan det ju inte bli en fullis.

    Testade GTA och undrade länge varför det är sådan hype på liret. Kontrollerna suger ju riktigt, i strid är det ju nästan frustrerande bökigt.

  • Bild saknas

    TysN 2009-11-02 17:56:12 #21

    Shit vad alla klagar på kontrollerna? Det är ju inget fel på de, och helikopterkontrollerna? WTF, det är ju hur lätt som helst att flyga i GTA IV, i alla fall på konsol.

  • Bild saknas

    Mortalis 2009-11-02 17:59:20 #22

    Köpte också boxen och kör igenom lost and damned, köpte den dock efter alla recensioner om gay tony och denna sållar sig till gruppen. Längtar nästan till l&d är klart :P

  • Bild saknas

    showerguy 2009-11-02 19:00:27 #23

    Köpte det för 5 minuter sedan! Blir att lira i några timmar nu ! :up:

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-02 19:31:12 #24

    medieval_ skrev:
    fan att jag skulle få ring of death för andra gången precis när jag laddat ner det här -.-, har inte hunnit spela mycket av brütal legend heller och snart kommer assassins creed 2 och dragon age också.


    mmm RROD.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-02 19:33:45 #25

    AndyZedd skrev:
    LeMick skrev:
    Ett spel som inte har perfekta kontroller kan aldrig förtjäna ett betyg som perfektion, omöjligt :P


    Precis vad jag tänkte. Finns det minus i en recension så kan det ju inte bli en fullis.

    Testade GTA och undrade länge varför det är sådan hype på liret. Kontrollerna suger ju riktigt, i strid är det ju nästan frustrerande bökigt.


    Dessutom är spelet lite gammalt nu och ointressant.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-02 19:34:56 #26

    zyr0k skrev:
    Magnifik recension, herr Bennet! Jag vill köpa en 360 nu efter att ha läst din artikel.


    mm köp en konsoll för ett ttillägs skull, bra investering.

  • Carl Johansson-Sundelius

    Carl Johansson-Sundelius 2009-11-02 19:42:01 #27

    BigD skrev:
    Bra recension!:)
    För övrigt skiter jag helt i sifferbetygen nu då de blivit helt meningslösa och devalverade.
    När ett stort hypat spel recenserats och man klickar på länken vet man att runt hälften får 5/5 så det betyder ingening längre tyvärr.
    Ingenting jag orkar klaga över mer, läser recensionerna för innehållet och kollar andra större siter för seriösa bedömningar, det funkar ju liksom.


    För det finns inget samband mellan att produktioner från erkända spelhus får bra betyg. Det kan inte vara så att "runt hälften" är så pass bra att de förtjänar full pott?

  • Bild saknas

    Håkan 2009-11-02 19:59:04 #28

    AndyZedd skrev:

    Testade GTA och undrade länge varför det är sådan hype på liret. Kontrollerna suger ju riktigt, i strid är det ju nästan frustrerande bökigt.


    Pratar vi om GTA4 så är det inget bra spel, grafiskt är det, kanske kontrollerna med(kommer inte ihåg att det skulle vara några problem jämfört med t.ex Saints Row). Men GTA4 är inte kul, dom flesta blir uttråkad efter första eller andra ön. Saints Row(2) som kanske är en oseriös "GTA-klon" är 10x roligare än GTA4.

  • Bild saknas

    -=anders=- 2009-11-02 20:19:41 #29

    Nämen gud så trevlig dag!!!

    Betalade för lite M$ poäng och tankade ner Ballad of Gay Tony...

    Startade spelet, kom till intror och sen får jag 3 red lights of death!!!

    Vad fan är oddsen????

    Ist. för att sitta o lira detta spel nu så har jag lämnat en reparations request. :( Hade iaf. garanti kvar.
    Bör jag plocka ur HDD:en? Vad är det som kommer raderas om M$ kommer radera allt på den.
    Är den jobbig att ta bort? HJÄLP!

    Tyck synd om mig, tack!

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-02 20:23:19 #30

    Hoppas verkligen det här kommer till PC snart..

  • radiuz

    radiuz 2009-11-02 20:32:59 #31

    Ett tips för den som inte vill tanka ner och betala : http://www.webhallen.com/prod.php?id=102088
    Köpte det själv till min nya Elite, grymt nöjd!

  • marcusn

    marcusn 2009-11-02 20:45:54 #32

    en besvikelse.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-02 20:46:57 #33

    -=anders=- skrev:
    Nämen gud så trevlig dag!!!

    Betalade för lite M$ poäng och tankade ner Ballad of Gay Tony...

    Startade spelet, kom till intror och sen får jag 3 red lights of death!!!

    Vad fan är oddsen????

    Ist. för att sitta o lira detta spel nu så har jag lämnat en reparations request. :( Hade iaf. garanti kvar.
    Bör jag plocka ur HDD:en? Vad är det som kommer raderas om M$ kommer radera allt på den.
    Är den jobbig att ta bort? HJÄLP!

    Tyck synd om mig, tack!


    Bäste Anders *klappar på axeln*
    Hårddisken kan du koppla loss fråm din 360,
    det är ett ganska enkelt ingrepp,
    titta på den sidan hdn sitter så ska det finns nån knapp eller nåt att trycka på,
    sen ska hdn släppa, vad man minns,
    sen hämtar ups din 360 och i vanliga fall får du hem den inom 2 veckor,
    när du får tillbaks den så smacka in hdn och börja lira igen. :)

    Och jo jag tycker synd om dig, röda ringen har hänt mig med nån gång, och det är inte så kul.

  • Bild saknas

    -=anders=- 2009-11-02 21:00:24 #34

    Hizzi skrev:
    -=anders=- skrev:
    Nämen gud så trevlig dag!!!

    Betalade för lite M$ poäng och tankade ner Ballad of Gay Tony...

    Startade spelet, kom till intror och sen får jag 3 red lights of death!!!

    Vad fan är oddsen????

    Ist. för att sitta o lira detta spel nu så har jag lämnat en reparations request. :( Hade iaf. garanti kvar.
    Bör jag plocka ur HDD:en? Vad är det som kommer raderas om M$ kommer radera allt på den.
    Är den jobbig att ta bort? HJÄLP!

    Tyck synd om mig, tack!


    Bäste Anders *klappar på axeln*
    Hårddisken kan du koppla loss fråm din 360,
    det är ett ganska enkelt ingrepp,
    titta på den sidan hdn sitter så ska det finns nån knapp eller nåt att trycka på,
    sen ska hdn släppa, vad man minns,
    sen hämtar ups din 360 och i vanliga fall får du hem den inom 2 veckor,
    när du får tillbaks den så smacka in hdn och börja lira igen. :)

    Och jo jag tycker synd om dig, röda ringen har hänt mig med nån gång, och det är inte så kul.
    Allright, skall prova... Trodde jag bröt garantin då... Phew. :) Tack mannen! Ser vad som händer. Vill egentligen införskaffa mig den där nya 250GB Elite Xboxen så jag kan installera alla spel som jag spelar mest.

  • Bild saknas

    Kazutoyo 2009-11-02 21:05:16 #35

    McKain skrev:
    Jävla synd att det bara kommer till 360 :down:

    Tycker jag också, hade gärna sett det på PS3an.

  • Zodiak666

    Zodiak666 2009-11-02 21:32:40 #36

    -=anders=- skrev:
    Nämen gud så trevlig dag!!!

    Betalade för lite M$ poäng och tankade ner Ballad of Gay Tony...

    Startade spelet, kom till intror och sen får jag 3 red lights of death!!!

    Vad fan är oddsen????

    Ist. för att sitta o lira detta spel nu så har jag lämnat en reparations request. :( Hade iaf. garanti kvar.
    Bör jag plocka ur HDD:en? Vad är det som kommer raderas om M$ kommer radera allt på den.
    Är den jobbig att ta bort? HJÄLP!

    Tyck synd om mig, tack!


    Plocka ur hårddisken! det är sjukt simpelt
    bara att leta efter en knapp som lösgör skiten, sen e det bara å skicka iväg!

  • Bild saknas

    -=anders=- 2009-11-02 22:02:22 #37

    Zodiak666 skrev:
    -=anders=- skrev:
    Nämen gud så trevlig dag!!!

    Betalade för lite M$ poäng och tankade ner Ballad of Gay Tony...

    Startade spelet, kom till intror och sen får jag 3 red lights of death!!!

    Vad fan är oddsen????

    Ist. för att sitta o lira detta spel nu så har jag lämnat en reparations request. :( Hade iaf. garanti kvar.
    Bör jag plocka ur HDD:en? Vad är det som kommer raderas om M$ kommer radera allt på den.
    Är den jobbig att ta bort? HJÄLP!

    Tyck synd om mig, tack!


    Plocka ur hårddisken! det är sjukt simpelt
    bara att leta efter en knapp som lösgör skiten, sen e det bara å skicka iväg!
    Mm, det var inga problem. Trodde man var tvungen att plocka isär hela skiten.. Men men, får vi se hur jag ska hitta nån vettig kartong el nått o packa in grejst i. :P

  • zaphiren

    zaphiren 2009-11-02 22:03:19 #38

    GTA 4 kontroll är helt åt helvete , det håller jag med om. Gillade inte 4:an p.g.a tråkiga uppdrag och en efterbliven sparfunktion. Är det mer variation i uppdragen i expansionerna eller är ni bara GTA-fanboys? ;)

  • Bild saknas

    Athaleos 2009-11-02 22:23:02 #39

    -=anders=- skrev:
    Nämen gud så trevlig dag!!!

    Betalade för lite M$ poäng och tankade ner Ballad of Gay Tony...

    Startade spelet, kom till intror och sen får jag 3 red lights of death!!!

    Vad fan är oddsen????

    Ist. för att sitta o lira detta spel nu så har jag lämnat en reparations request. :( Hade iaf. garanti kvar.
    Bör jag plocka ur HDD:en? Vad är det som kommer raderas om M$ kommer radera allt på den.
    Är den jobbig att ta bort? HJÄLP!

    Tyck synd om mig, tack!


    Du kommer kunna hämta hem alla dina spel igen via Xbox Live , och "recovera" din profil, du förlorar inget förutom dina demon och nedladdade spel som du som sagt bara kan ladda ned igen ( kostnadsfritt då de binds till ditt konto)

  • Bild saknas

    jehuty 2009-11-02 22:59:37 #40

    Köpte spelen som DVD och håller på att spela L&D och precis som jag misstänkte så är alla uppdragen exakt likadana och befarar att BGT kommer ha precis lika upprepande uppdrag.

  • Bild saknas

    DeKvittar 2009-11-03 00:02:23 #41

    BigD skrev:
    Bra recension!:)
    För övrigt skiter jag helt i sifferbetygen nu då de blivit helt meningslösa och devalverade.
    När ett stort hypat spel recenserats och man klickar på länken vet man att runt hälften får 5/5 så det betyder ingening längre tyvärr.
    Ingenting jag orkar klaga över mer, läser recensionerna för innehållet och kollar andra större siter för seriösa bedömningar, det funkar ju liksom.


    "Jo för mig som seriös konsument så baserar jag enbart på om metacritic ger 92 eller 95, för jag menar på de sättet så vet jag vilket spel som är bäst för mig! =)"

    Att folk tänker så, bara jag som fortfarande bara läser recensionerna och ibland kollar på poängen för att lätt kunna tyda ut tonen på texten?

    Om du var en av de som gjorde världens jävla shitstorm på gametrailers för att de gav titeln 9.3 istället för över 9.5 så finner jag det hela tragiskt. Där hade dock förklaringen att de inte var tillräckligt innovativt för att få högre poäng, då de i princip var en putsad kopia av ettan. Och om de nångång kommer ett spel som har lika stor underhållningsvärde och är innovativt så vore de orättvist om typ Uncharted 2 redan hade 9.8. Men shitstorm fortsatte. =)

    Redmac kanske kan fylla in?

  • Bild saknas

    Fisse 2009-11-03 00:07:04 #42

    Pc-Gamer skribent, lika hardcore som Pc För Alla. :P

  • fisk

    fisk 2009-11-03 03:15:52 #43

    Fan Jocke, när effzätas recensionsfront såg alltför dyster ut så kommer du in och visar var skåpet ska stå. Bra jobbat.

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-03 08:19:20 #44

    -=anders=- skrev:
    Nämen gud så trevlig dag!!!

    Betalade för lite M$ poäng och tankade ner Ballad of Gay Tony...

    Startade spelet, kom till intror och sen får jag 3 red lights of death!!!

    Vad fan är oddsen????

    Ist. för att sitta o lira detta spel nu så har jag lämnat en reparations request. :( Hade iaf. garanti kvar.
    Bör jag plocka ur HDD:en? Vad är det som kommer raderas om M$ kommer radera allt på den.
    Är den jobbig att ta bort? HJÄLP!

    Tyck synd om mig, tack!


    HA HA!

  • Phobo

    Phobo 2009-11-03 09:29:28 #45

    Ett DLC som endast släpps på ett system av 3 möjliga är minusbetyg i min bok.

  • Bild saknas

    -=anders=- 2009-11-03 10:04:51 #46

    BADBOY-66 skrev:
    -=anders=- skrev:
    Nämen gud så trevlig dag!!!

    Betalade för lite M$ poäng och tankade ner Ballad of Gay Tony...

    Startade spelet, kom till intror och sen får jag 3 red lights of death!!!

    Vad fan är oddsen????

    Ist. för att sitta o lira detta spel nu så har jag lämnat en reparations request. :( Hade iaf. garanti kvar.
    Bör jag plocka ur HDD:en? Vad är det som kommer raderas om M$ kommer radera allt på den.
    Är den jobbig att ta bort? HJÄLP!

    Tyck synd om mig, tack!


    HA HA!
    Tsss, passande kommentar till avataren. :)
    Ska lämna in skiten till UPS idag. Skiter i att behålla HDn. :) 20GB? PFFT! Kanske får en ny med större HD. :D

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-03 10:11:13 #47

    Spelet ser bra ut, Men skulle vilja ha det till Pc.... :/

  • Bild saknas

    BigD 2009-11-03 11:30:00 #48

    DeKvittar skrev:
    BigD skrev:
    Bra recension!:)
    För övrigt skiter jag helt i sifferbetygen nu då de blivit helt meningslösa och devalverade.
    När ett stort hypat spel recenserats och man klickar på länken vet man att runt hälften får 5/5 så det betyder ingening längre tyvärr.
    Ingenting jag orkar klaga över mer, läser recensionerna för innehållet och kollar andra större siter för seriösa bedömningar, det funkar ju liksom.


    "Jo för mig som seriös konsument så baserar jag enbart på om metacritic ger 92 eller 95, för jag menar på de sättet så vet jag vilket spel som är bäst för mig! =)"

    Att folk tänker så, bara jag som fortfarande bara läser recensionerna och ibland kollar på poängen för att lätt kunna tyda ut tonen på texten?

    Om du var en av de som gjorde världens jävla shitstorm på gametrailers för att de gav titeln 9.3 istället för över 9.5 så finner jag det hela tragiskt. Där hade dock förklaringen att de inte var tillräckligt innovativt för att få högre poäng, då de i princip var en putsad kopia av ettan. Och om de nångång kommer ett spel som har lika stor underhållningsvärde och är innovativt så vore de orättvist om typ Uncharted 2 redan hade 9.8. Men shitstorm fortsatte. =)

    Redmac kanske kan fylla in?


    Hänger inte upp mig på FZs betygskala längre den är som den är det är bara att acceptera och läsa recensionerna.
    Det enda jag menade var att när man har en femgradig skala och ett spel får 5/5 så kan man lätt missta det för perfektion då det faktiskt inte går att få högre betyg.

    Sedan på skalan du nämnde om ett spel får 9.1 eller 9.5 är av mindre betydelse, då det inget av dem är 10.0 dvs full pott alltså har spelet ett fåtal brister :)

  • Bild saknas

    Gäst 2009-11-03 16:03:55 #49

    -=anders=- skrev:
    BADBOY-66 skrev:
    -=anders=- skrev:
    Nämen gud så trevlig dag!!!

    Betalade för lite M$ poäng och tankade ner Ballad of Gay Tony...

    Startade spelet, kom till intror och sen får jag 3 red lights of death!!!

    Vad fan är oddsen????

    Ist. för att sitta o lira detta spel nu så har jag lämnat en reparations request. :( Hade iaf. garanti kvar.
    Bör jag plocka ur HDD:en? Vad är det som kommer raderas om M$ kommer radera allt på den.
    Är den jobbig att ta bort? HJÄLP!

    Tyck synd om mig, tack!


    HA HA!
    Tsss, passande kommentar till avataren. :)
    Ska lämna in skiten till UPS idag. Skiter i att behålla HDn. :) 20GB? PFFT! Kanske får en ny med större HD. :D


    Du vet om att du kan köpa en lös hårddisk till din 360 ?
    Du har en 20 gigs hd nu säger du ?
    Du kan köpa en 120 gigs hd till 360´n fast den kostar en slant,
    cirka 1000 kr på ett ungefär.

    Vet inte om det finns ute nån Xbox 360 med 250 gigs hd nu ?

  • Qn1f3

    Qn1f3 2009-11-03 17:06:39 #50

    Ge mig båda DLC till PS3! Får sitta och hoppas på en variant med alla DLC's "inbakade".

  • Bild saknas

    Mr.Waterboy 2009-11-03 18:37:00 #51

    Så har jag fattat det här rätt, är "GTA The Ballad of Gay Tony" en expansion lik "GTA San Andreas" eller en expansion i stil med "The Sim" där man måste ha första spelet för att kunna spela en expansion. Om det är en gammal hederlig GTA-expansion så kan det nog bli ett köp. :D

  • Bild saknas

    Kyraal 2009-11-03 23:06:28 #52

    Var lagom förtjust I detta, men det beror kanske på att jag spelat Uncharted 2 en hel del, och så ska man nu helt plötsligt ta ett sådant stort steg tillbaka i kontrollsystemet. Ändrade de inte motorcyklarna i den förra episoden? Kunde de inte gjort något åt kontrollerna i det här senaste?

    Hittills, några timmar in i spelet, så känns uppdragen som upprepning av det jag gjort tidigare i GTA4 (känns varken mer eller mindre polerat) och som vanligt kan jag inte riktigt relatera till huvudkaraktären.

    Kommer spela igenom det hela, men 5/5 känns rätt så avlägset..

  • Bild saknas

    magiul 2009-11-04 11:37:56 #53

    Not till Mr. Waterboy: GTA San Andreas var ett helt nytt spel. Men i övrigt har du rätt.

    Jag vill så sjukt gärna ha detta (PC only). Jag älskar Liberty City, men det jag störde mig mest på i orginalspelet var att man inte kunde interagera med tillräckligt mycket. Blir man en del av klubblivet och inneställena i senaste expansionen så kommer man känna sig som en ännu större del i Liberty City. De får skynda sig att släppa det till PC/PS3 nu bara så inte det krockar med Mafia 2 som kommer äga alla plattformar när det väl kommer. Grafiken börjar även bli lite dålig, eller åtminstone karaktärsanimationerna. Lite mycket The Sims över det. Så skynda ut med detta till alla plattformar nu.

  • Bild saknas

    Eottt 2009-11-04 15:53:09 #54

    Ser ut som dom har slopat möjligheten att köpa nya kläder??! wtf

  • Bild saknas

    Mulletmidget 2009-11-04 16:57:00 #55

    Äntligen börjar GTA IV likna de gamla goda GTA-spelen, som de var innan GTA IV.
    Lite inslag av Vice City och San Andreas och de meningslösa biltvättarna har tagits bort i Gay Tony.
    Istället har man slängt in underbara vapen. Ska väl inte avslöja vilka, för de som inte spelat.

    Jag tycker dock fortfarande det nya polissystemet är dåligt. Att man inte kan tappa en stjärna i taget. Så funkar det i stort sett i alla andra spel. Saints row 1+2, Crackdown och de äldre GTA-spelen.
    Som det är nu spelar det ingen roll om man gömmer sig i en gränd där man inte syns. Man blir inte av med sina wanted stars så länge man befinner sig inom den röd-blå-blinkande cirkeln i radarn.

    Borde även göras lite mer logiskt så att om man snor en ny bil när man är wanted så tappar polisen intresset.

    Jag har dock noterat att AI:n är aningen smartare i Gay Tony. T.ex kan ens polare sno egna bilar ifall man kör ifrån dem. Det kunde de inte i tidigare GTA IV. Dessutom kan poliserna sno vanliga privatpersoners bilar ifall man krashar deras polisbilar.
    En gång blev jag jagad av en polis till fots och då slog han in rutan på en bil som stod parkerad och drog iväg efter mig. Vilket föredöme LCPD är. :)

    Jag gillar dock fortfarande Saints Row 2 bäst i denna genre, även om GTA är överlägset rent grafiskt.
    Så otroligt mycket mer man kan göra. Massa miniuppdrag och gängrelaterade saker som fanns i GTA SA.
    D.v.s man kan ta sina gängpolare till hjälp när man vill och grejen att man ska ta över kvarter efter kvarter.
    I SR2 kan man dessutom köpa butikerna i kvarteren man tagit över och på så vis få en regelbunden inkomst.

  • Bild saknas

    Raderad 2009-11-05 16:25:38 #56

    Då jag inte orkar läsa igenom fanboykommentarerna i tråden så får ni ha överseende över om någon redan nämnt detta:

    För att kunna flyga bra i helikoptern så måste kameran ändras till cockpit-läge. Rätt självklart. Testade recensenten någonsin detta? Kanske värt att se över betyget?

  • Bild saknas

    shelter 2009-11-09 15:37:08 #57

    Phobo skrev:
    Ett DLC som endast släpps på ett system av 3 möjliga är minusbetyg i min bok.


    Hmmm, ja det är jävligt märkligt. Varför 360 exklusivt när originalet finns till alla plattformar?

    Köpte ju GTA IV häromdan för att spela det + DLC på PS3... snacka om att man är besviken nu.

Logga in för att skriva en kommentar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter