Glömde du mjölken när du var och handlade igår, stressad och trött efter ännu en arbetsdag? Vore det inte smidigt att ha inköpslistan på en interaktiv skärm som speglas direkt på din näthinna, med veckans rabattkuponger tillgängliga i det chip du har inopererat under skinnet? Du kanske inte ens tänker på det längre, för visst har den nya tekniken gjort livet bra mycket enklare. Förutom att megaföretagen ser varje blinkning och varenda chokladkaka du köpt i smyg. Borträknat ett svårbekämpat sötsug har du ju egentligen inget att dölja.

Hackers är de nya supersoldaterna.

Så är framtiden i #Syndicate stöpt. Året är 2069 och större delen av världens befolkning har gladeligen opererat in chip i sina kroppar för att få tillgång till alla fantastiska fördelar det ger. Personlig integritet ses som ett ringa pris. Den isometriska vyn från original-#syndicate-1993|Syndicate, det från 90-talets mitt, är lika bortrationaliserad och istället är nästa års inkarnation ett actionspel i förstapersonvy.

Trots att spelet ska släppas redan våren 2012 har det hållts hemligt (nåja) till för så sent som för några veckor sedan. Men det har länge spekulerats i att en nytolkning var på gång och att #Starbreeze, Uppsalastudion som gav oss #The Chronicles of Riddick och #The Darkness, skulle sköta utvecklingen av projektet, som gick under arbetsnamnet Project Redlime.

Utgivaren #EA är fortsatt väldigt hemlighetsfulla kring titeln och förutom den handfull skärmdumpar du kan se i bildarkivet (samt en film som just dök upp - se filmen) har vi bara bjudits på en skralt pressmeddelande. Det lilla vi vet är att spelet kretsar kring Miles Kilo, en ny prototypsoldat på Eurocorp, ett av megaföretagen som försöker erövra världen. När precis allting är uppkopplat är deras främsta vapen förmågan att kunna hacka allt från fiendernas vapen till miljöerna som omger dem, och till och med sakta ner tiden. Det beskrivs redan som en korsning mellan #Crysis och #Mass Effect. Dessutom ska fyra personer kunna spela tillsammans, sida vid sida.

Miles Kilo vet att du köpte en chokladkaka, idag igen.

Syndicate är en viktig titel för Starbreeze. Utvecklingen har dragit ut på tiden och den finansiella krisen för två år sedan slog hårt mot företaget. Räkenskapsåret 2009/2010 förlorade företaget drygt 10 miljoner kronor. Det var aldrig tal om några massuppsägningar, de har nästan lika många anställda idag som då, men aktien dök och en nyemission krävdes för att få in mer pengar. Ett av de två uppdragen från Electronic Arts, där Syndicate visade sig vara det ena, lades ner och enligt officiella uppgifter rörde det sig om ett spel baserat på Robert Ludlums Jason Bourne-böcker.

"Nedläggningen av projektet är det som påverkat oss negativt ekonomiskt och för en kort tid även mentalt. Luften gick ur oss lite, men det har vi lagt bakom oss nu", sa VD:n Jens Kristiansson till IDG i maj 2010. Ett halvår senare lämnade han sin tjänst och spelbranschen.

Starbreeze startades redan 1998 av Lars Hagelin, Daniel Benitez och Jens Larson (då under namnet #03 Games) och två år senare gick de ihop med Härnösand-baserade Starbreeze Studios. Några av grundarna, däribland den långvarige tekniske chefen Magnus Högdahl, kom från demogruppen Triton som kanske mest är kända för musikprogramvaran Fast Tracker. Högdahl, tillsammans med en handfull andra framträdande personer i företaget, lämnade dock Starbreeze 2009 för att istället starta #Machine Games. De i sin tur blev senare blev uppköpta av #Zenimax som även äger #Bethesda Softworks och #id Software.