Sedan 1999 års släpp av The Phantom Menace har det inte varit helt lätt att vara Star Wars-nörd. Det räcker med att säga Jar Jar och folk nästan kväver sig själva med skämskudden. Fastän de två efterkommande filmerna var bättre kändes det som om rymdsagan från barndomen aldrig skulle bli densamma.

Hade det inte varit för spel såsom #Star Wars: Dark Forces, Jedi Knight-serien och kanske framförallt The Knights of the Old Republic hade nog Star Wars-intresset förtvinat på samma sätt om Anakin gjorde inombords. Därför var det med skräckblandad förtjusning som vi tog emot nyheterna att Disney köpt upp George Lucas livsverk, att nya filmer skulle göras och att #Dice fått i uppdrag att återuppliva Battlefront-serien.

Därför listar vi både förhoppningar och farhågor inför höstens släpp av Star Wars: Battlefront.

Förhoppningar

1. Att Frostbite får göra det spelmotorn gör bäst - förstöra saker. Låt byggnader kollapsa och träd skjutas sönder under hektiska strider på Endor. Låt AT-AT vara den enorma kraft de är, en vägg ska inte vara ett hinder för deras kanoner.

2. Mycket fordon. Det här går emot hur jag spelar Battlefield-spelen där infanteriet lockar mest, men många av mina personliga Star Wars-drömmar kretsar kring att ratta X-Wings, Tie-Fighters och framförallt Snowspeeders som alltid varit mina favoriter. Släng in en B-Wing och lyckan är komplett.

3. Ett spelläge som härmar Enemy Territory, Rush eller motsvarande, där ett lag måste klara av en serie uppdrag medan det andra försvarar.

4. Mod-stöd. Ett rejält longshot med tanke på de senaste årens släpp från Electronic Arts men tittar man på hur spel med de möjligheterna blomstrar skulle jag bli förvånad om trenden inte vänder snart.

5. Ett klassystem som främjar samarbete och låter varje individ göra skillnad på sitt favoritsätt, vare sig det gäller helande, skadeverkan eller smygande. Samt wookies!

Farhågor

1. Att hjältekaraktärer finns med. Det finns inget mer stämningsdödande än en 14-åring som spelar Darth Vader som om det vore en runda Counter-Strike. Låt Battlefront handla om de vanliga soldaterna.

2. Att fordonen blir slöa och intetsägande. Att en Tie-Fighter känns lika mesig som ett jetplan i Battlefield 4.

3. För mycket Clone Wars. Jag förstår att många i den tilltänkta målgruppen säkert har växt upp med klonkriget som främsta Star Wars-källa och ser de fula robotsoldaterna som ett naturligt inslag men jag har alltid haft svårt för dem. Vi behöver ingen comic relief i en stor rymdbatalj.

4. Banpaket. Vill man effektivt döda en multiplayercommunity gör man så att bara de som betalat extra får tillgång till vissa slagfält. Det är bara att titta på Titanfall som ett färskt varnande exempel.

5. Ljussablar. Precis som med hjältekaraktärerna har jag väldigt svårt att acceptera att jedis och sith skulle springa runt och vifta med sina vapen som ett gäng femåringar med träsvärd. Det går fetbort.

Förhoppningsvis rätas de mest krokiga frågetecknen ut ikväll 19:30 då det stora avtäckandet drar igång. Be here or be a nerfherder.