Säga vad man vill om #The Witcher men det var omöjligt att inte ha en åsikt om det. På många sätt var det ett briljant spel som inte skyggade för jobbiga ämnen som rasism och politik. Dialogen var klockren och karaktärerna trovärdiga. #CD Projekt Red lyckades så pass bra med det uttjatade fantasytemat att till och med #Bioware - som hade utvecklat spelmotorn - började känna sig oroliga.

Men så var det det här med sexet. Maken till större kåtbock än huvudrollsinnehavaren Geralt var svårt att finna. Han lade an på allt som rörde på sig. Lyckades man med en erövring fick man ett samlarkort som belöning. Och helt plötsligt spelade allt det där fantastiska inte någon roll när man insåg att man spelade Dead or Alive: Getting Jiggy With It.

Det ser ut att bli gott om bar hud även i The Witcher 2 men numera kommer det finnas en kontext i alla fall, ett sammanhang.

Tomasz Gop, producent för #The Witcher 2, erkänner utan omsvep att CD Projekt Red gjorde ett stort misstag.

- Att folk kände sig obekväma med det sexuella innehållet i det första spelet är definitivt ett av skälen till att vi ändrat vårt sätt att presentera det i The Witcher 2. Jag tror till exempel inte att någon skulle få för sig att kvinnor är någon form av samlarobjekt numera, jämfört med korten i ettan. Sex har alltid varit en del av världen i The Witcher och därför anser jag inte att vi ska undvika det. Kan vi bara hantera det på ett bra och vuxet sätt - vilket jag tycker att vi gör nu - kan det bara göra spelet bättre.

Ännu en dag på jobbet

Gop passar på att illustrera sitt påstående med ett exempel och startar The Witcher 2. Tillsammans med en kvinnlig kompanjon beger sig Geralt ut i skogen. Plötsligt rasar marken in och de båda trillar ner genom taket på ett övervuxet litet tempel. De hittar ingen väg ut och tvingas vänta på att någon ska upptäcka hålet i marken. Efter lite romantiskt lirkande lyckas Geralt övertyga sin väninna om ett naketbad i poolen och sen går det som det brukar gå för honom.

- Den här gången bestämde vi att om två människor närmar sig varandra så måste det ha något att göra med storyn, berättar Gop. Det måste finnas en kontext. Som jag sade förut, det var ju inte riktigt så i The Witcher och därför har vi ändrat på det nu. Vi känner att det är ett av sätten att uttrycka den typ av story vi vill berätta och det är ett av de element som definierar den värld som storyn utspelar sig i.

Bosstriderna kan avslutas snabbt om spelaren hänger med i svängarna när det blir Quick Time Event-dags.

Tillsammans med en rad andra, som bekant.

- Angående rasism i tv-spel, det är inte särskilt vanligt, men jag anser att vuxna spel inte kan undvika sådana ämnen, fortsätter Gop. I The Witcher finns det också en stor bakgrundsteckning till allt det meningslösa hat som en ras känner gentemot en annan, det var viktigt för oss att visa upp. Vi introducerar en rad nya spännande teman i The Witcher 2 men det kan jag tyvärr inte prata mer om nu.

En öppnare värld

Nå, även om folk ser ut att fortsätta vara trångsynta, jobbiga och - mänskliga - i The Witcher 2 finns det annat som öppnat upp sig. Världen, till exempel. Den är uppdelad i ett antal olika platser där Geralt kan gå precis var som helst utan att behöva bekymra sig om laddningstider. Speciellt skönt är det att man numera kan gå in i byggnader utan att spelet behöver ladda.

Sin vana trogen har CD Projekt Red arbetat mycket med karaktärerna och deras relation med sin omgivning och sina nära och kära. Byborna ändrar till exempel attityd gentemot Geralt beroende på hur du väljer att tackla hans problem.

- Vi har flera manusförfattare som har riktigt imponerande erfarenhet när det gäller att skriva scenarion och karaktärer, förklarar Gop. Och om man angriper karaktären inifrån och skriver utifrån dennes perspektiv istället för att göra det mekaniskt, som en åskådare, så vet man att det kommer bli bra.

Det påminner om ett visst annat spelföretags policy och det är ju inte utan att man undrar: hur ser CD Projekt Reds relation med Bioware ut egentligen?

- Några av våra medarbetare har varit över och besökt Bioware lite i studiesyfte men det var länge sedan, säger Gop roat. Vi använder inte deras motor längre men det var ju inte för att vi var missnöjda med den, vi kände bara att det var dags att gå vidare och utveckla vår egen. Så, tja, vi har en bra relation. Inget att klaga på.

Än så länge ser samma sak ut att gälla även The Witcher 2.