Utan att bli allt för nostalgiska kan vi konstatera att originalet betytt väldigt mycket för väldigt många. Det blev om inte annat tydligt när #Nintendo presenterade uppföljaren tidigare i somras. Så fort Reggie-Fils Aime gick av scenen och det klassiska Bond-temat körde igång fick vi ett förnyat kvitto på spelets smått legendariska status bland gamers: folk stod upp och skrek. Men döm om vår förvåning när Daniel Craigs Bond plötsligt vänder sig om och skjuter från höften i trailern som visades. Just det, 2010 års #GoldenEye 007 är ingen pixelperfekt HD-remake av #Rares gamla klassiker. Det är ett helt nytt alster.

Bygger inte på spelet

Bonds nya äventyr ett hopkok av både filmen och Nintendo 64-spelet GoldenEye 007, beskuret för att passa in jämte senare års matinéer. Till att börja med har Pierce Brosnans sviktande aktie gjort att utvecklarna sparkat ut honom ur narrativet till förmån för Daniel Craigs mer tystlåtna och mer allvarligt lagda James B. Det uppdaterade GoldenEye bjussar i stora drag på samma berättelse som tidigare men här och var har den anpassats för att stämma överens med den nya Bond. Särskilda scener och banor ur N64-liret återkommer förstås men utvecklarna använder sig konsekvent av nystöpta miljöer. Här har #Eurocom Entertainment helt enkelt tagit de grundläggande premisserna från filmen, lånat valda delar ur spelet och bakat in Craigs nytolkning av huvudkaraktären. Det är ett Frankensteins monster av olika bitar ur Bond-franschisen som #Activision kallar "GoldenEye 2010".

Kan Eurocoms ansträngning få oss att glömma det pinsamt usla Rogue Agent? Vi hoppas det.

Gameplayet har patchats för att passa in i dagens mall. Mest anmärkningsvärt är det faktum att Bond numera kan hoppa över hinder och ta skydd bakom bråte. Det är långt ifrån systemet i #Gears of War men det känns likväl som ett välkommet tillskott i arsenalen. I enlighet med hur den brittiske gentlemannamördaren framställs i senare års filmer kommer vi även att få delta i handgemäng i ökad utsträckning. Wii-moten svingas framåt för att utdela en snyting, någonting som känns förvånansvärt naturligt. Ett av spelets till synes starka kort är för övrigt just kontrollen - GoldenEye 007 är ett av de första spelen som tillåter en hel uppsjö metoder som zapper, den vanliga Wii-kontrollen och classic-dosan med flera.

Vidare är multiplayer en beståndsdel som helt säkert kommer att granskas med lupp av originalets fans. Glädjande nog bjuder det på både split-screen tillsammans med tre vänner och gängse onlinestrider för upp till åtta personer. Förutom Bond själv gästspelar kända ansikten som Alec Trevelyan, Jaws och Oddjob (inklusive dödligt hattkastande!). Liksom i kampanjen är ett återkommande grepp hur Eurocom använt sig av både gammalt och nytt. Fem nivåer återkommer som de såg ut i det första spelet medan resterande utgörs av nytt material. Om utvecklarna ser ut att ha lyckats sådär med att få singleplayer att kännas intressant så kan flerspelarläget med lite tur dra upp hela rasket. Snart sagt alla de vapen och fuskkoder som vi lärde oss älska 1997 återkommer, om än med nya namn. Kudos.

Smolk i bägaren

På pappret är Wii det perfekta formatet för det här spelet. Liksom fallet var med Nintendo 64 en gång i tiden är det här en konsol som saknar en riktig FPS-kung. Svältfödda som vi är på bra shooters till Nintendos kassko kan även ett spel som bara är helt okej hitta en plats i tillvaron.

GoldenEye anno 2010 är förhållandevis högupplöst, men kanske inte så kristallklart som vi hade hoppats.

Med det sagt kommer de som förväntat sig en riktig remake att bli besvikna. Punkt. Eurocoms satsning verkar alldeles för spretig för att resultatet ska kunna bli någonting annat än en helt nytt spel. Kalla mig bakåtsträvare men i en drömvärld hade jag ärligt talat hellre sett att spelet gjorts högupplöst på riktigt, undvikit de nya inslagen och distributerat det digitalt via exempelvis Xbox Live Arcade och Playstation Network. Det här är ingen remake. Likväl ska det ändå bli intressant att se resultatet av Eurocoms annorlunda tillvägagångssätt. I november vet vi. Till dess.