Bilspel är per definition en enkel genre – frakta dig själv mellan två positioner medelst motordrivet fordon. Men med #Test Drive Unlimited försökte #Eden Games riva ner vallarna. De släppte ut oss i en gigantisk värld, lät oss plocka uppdrag efter tycke och smak på bästa GTA-manér och skarvlöst hoppa mellan solokörning och flerspelarrace. Det var en frisk fläkt som pekade mot ett aningen mer mångfacetterat framtidsperspektiv. När #Test Drive Unlimited 2 landar i början av nästa år vankas ett snarlikt upplägg, kryddat med MMO-inslag och en ny övärld att upptäcka. Vi har krupit ner bakom ratten på en tidig version för ett par timmars provkörning.

Ett semesterparadis blir två

Den gamla spelplanen, Hawaii-ön Oahu, återkommer i uppdaterat skick (dygnscykel, nya utmaningar med mera) en bit in i nivåklättrandet, men alltsammans börjar på Ibiza. Färden över Medelhavsön ställer dig inför utmaningar som belönar dig med erfarenhetspoäng. Framgångsrik tävlingskörning ger poäng i en kategori, utfoskande i en annan, spelande med människor i en tredje och så vidare. Erfarenhet höjer din level och låser upp bildelar, nya lopp, lackeringsverkstäder med mera. En bit upp på de 60 level-trappstegen blir flygplatsen tillgänglig och du kan ta planet till de forna hemtrakterna.

Ett av många argument att försöka vinna ihop pengar. Men du inleder med betydligt fattigare bilar.

Men redan på Ibiza finns gott om göromål längs vägarna, telefonsamtal som ger nya uppdrag och utmaningar från folk i din närhet. Och du bör ta för dig av det som bjuds, annars tvingas du köra runt i bilar vars prestanda endast underträffas av deras raggningspotential. Du anländer nämligen till ön med tunn plånbok, därför vankas inledningsvis klena bilar. Alltså, dags att köra genretypiska tävlingar (rejsa mellan två punkter mot andra, jaga checkpoints eller kör på tid). När du kört ihop tillräckligt en skvätt pengar plockas kartan fram, en waypoint sätts på lämplig bilhandlare och ett liv med fler hästkrafter tar vid. Hitta sen ett par vänner att skryta för. Om ni kommer överens bildar ni en klubb och njuter av varandras sällskap medan erfarenhetspoängen för socialiserande ramlar in.

Influenserna från massiva onlinespel speglas i att exempelvis kläder och bil-tuning måste låsas upp, och det görs genom att åka runt i världen och upptäcka saker och ting. Ju mer du spelar, desto rikligare belönas du så att säga, och trevligt nog behöver du inte betala månadsavgift för nöjet att cruisa runt på partyön och fundera över var alla fulla britter håller hus. Vad du däremot måste göra är att koppla på tålamodet, för en del spelmoment lider av upprepning.

Körkortsvånda

Tre bilklasser kräver tre olika körkort, och de tarvar tre separata uppkörningar. Var och en utgörs av fem-sex enkla men tidskrävande delmoment, som att köra en snitslad bana på tid. Den enda egentliga utmaningen ligger i att inte ledsna. Vilket man ändå gör, så ändra det till ”inte ledsna för mycket". Körkorten gäller visserligen lite mer udda körformer som offroad och rally, men spelet är så lättillgängligt att övningskörning känns genuint onödigt. Vilket om inte annat understryks av det faktum att man kör bil till uppkörningstillfällena...

Spelmotorn har uppgraderats sedan sist, bland annat med dag- och nattcykel.

Det var meningen Test Drive Unlimited 2 skulle släppas i september, men blott en månad innan releasen sköts datumet fram till början av nästa år. Den version jag provkört antyder att det var ett klokt beslut – det finns en hel del som behöver justeras för att spelet ska leva upp till förväntningarna. Utvecklarna har ett par månader på sig, i min mening bör den tiden läggas på att förbättra den rätt stela körkänslan, plocka bort uppdrag som går ut på att hålla gasen i botten i tre minuter och förenkla gränssnittet. Samtidigt ska man komma ihåg att mina intryck bygger på en tidig version, det är alls inte omöjligt att mina betänkligheter redan står på utvecklarnas att göra-lista. Vi återkommer förstås med klara besked i frågan så fort vi får tag på recensionskod.