Det finns spel som är så gamla att de blivit en institution i branschen. Heroes of Might & Magic är definitivt en sådan serie. Spelen har gjort en lång resa från soliga Kalifornien i #New World Computings och senare #3DO:s regi, till nuvarande Budapest där #Black Hole Entertainment försöker skapa det ultimata Heroes-spelet. Jag åkte dit och träffade spelets producent, Erwan Le Breton, samt provspela introduktionsnivån och en snutt av en av de numera fem olika kampanjerna.

Erwan Le Breton, producent.

Redan när jag börjar spela står det fullständigt klart att det här är en andlig uppföljare till #Heroes of Might & Magic III. Jag möts av färgglad och tydlig grafik och styr mina hjältar och deras små arméer i ett aningen förvirrat (om än inte riktigt färdigutvecklat när detta skrivs) men tämligen lättanvänt gränssnitt. Ingenting går på tid. Precis som de tidigare spelen är #Heroes VI omgångsbaserat och du kan flytta en viss sträcka med varje hjälte innan det är motsåndarens tur. Du intar städer, hittar naturresurser och utkämpar strider på ett abstrakt schackbräde där dina enheter lever och dör baserat på din taktiska skicklighet och list.

Le Breton förklarar lite av tankesättet bakom spelet:

– Om du menar att vi försökte gå tillbaka till andan, känslan och mekaniken i Heroes III så stämmer det. Vi tog alla Heroes-spel som som släppts hittills. Vi bestämde att Heroes VI var vårt första försök att göra ett spel som var värdigt att vara en del av serien och göra communityn nöjd. Men vi gav oss en liten marginal för allt som inte passade in i kärnan. Vi frågade oss vad som var kärnan, vad som gjorde ett Heroes-spel. Något som Heroes 4 gjorde, men inte Heroes 3 till exempel, som vi kunde förbättra eller ändra.

Bättre och bättre

Och visst fanns det en del att förbättra, även om den femte delen i serien allmänt anses vara en smula bättre än den fjärde, som var lite för mörk och komplicerad för att någon annan än fansen skulle orka spela sig igenom den. Man har jobbat mycket på att dels göra spelet till en lättlärd men samtidigt taktiskt knepig upplevelse där man vinner på att utrusta sina hjältar med rätt artefakter (som hittas lite här och var i landskapet, och som bevakas av mäktiga monster) och att skapa balanserade arméer åt dem att gå omkring med. Men man har också skapat en helt ny story som i sitt omfång och sin ambition påminner om fantasy-epos som George R R Martins hyllade A Game of Thrones-böcker.

De fem olika huvudpersonerna tillåter fem radikalt annorlunda kampanjer, centrerade kring samma story.

– När vi skapade den här världen, som vi redan använt i Heroes V, var den redan klar för del sex, säger säger Le Breton. Vi frågade oss bara vilken sorts story vi ville berätta och och vi bestämde oss för att vi ville spela som erövrare, kungar och härskare, inte ett gäng hjältar som slår sig ihop och letar skatter. Och givetvis finns det troner, kungadömen och intriger. Alla tyckte att det påminde om Game of Thrones eller King Lear.