Förhandstitt
Kingdoms of Amalur: Reckoning

Förhandstitt
Kingdoms of Amalur: Reckoning

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Av 2011-04-16 10:00

Genre: Fantasy, Rollspel
Testplattform: PC, Xbox 360, PS3
Utgivare: Electronic Arts
Utvecklare: Big Huge Games, 38 Studios
Releasedatum: 2012-02-09

Han kallas ofta för de öppna rollspelens fader. Men efter de två senaste Elder Scrolls-spelen ryktades det om att Ken Rolston skulle gå i pension. Inget kunde vara mer falskt. Det här är en första titt på Kingdoms of Amalur: Reckoning.

Begreppet "dream team" används ideligen, men det är sällan det finns någon verklig tyngd bakom orden. I fallet med Big Huge Games-utvecklade Kingdoms of Amalur: Reckoning är det däremot svårt att hitta en mer passande beskrivning. R. A. Salvatore har sålt över 15 miljoner böcker i USA och är kanske mest känd för sina många historier i Forgotten Realms-skrud. Ensam har han skapat fantasivärlden Amalur med en historisk spännvidd på 10 000 år och gav de övriga i teamet fria händer att välja en nedslagsplats för spelets händelser.

Serietecknaren och leksaksmakaren Todd McFarlane är mannen bakom Spawn. Med Hulken, Spindelmannen och Batman på meritlistan är det hans visioner som ligger till grund för det visuella i den lummiga och trolska världen. Men han som har det sista ordet och håller en fast hand över utvecklingsprocessen är kanske mest intressant av de alla – åtminstone i spelsammanhang. Ken Rolston var lead desginer för både Elder Scrolls III: Morrowind och uppföljaren Oblivion. Tanken var att han skulle gå i pension efter 25 år i branschen, men ödet och Big Huge Games ville något helt annat.

http://www.fz.se/bilder/?id=350766
Varje rollspel med självaktning har minst två kortvuxna skäggmän i inledningen

– Det är klart man undrar om det blir en krock mellan alla dessa egon. Ju fler kockar desto sämre soppa? Men faktum är att det här sällskapet visade sig vara underbara människor som tycker mycket om varandra och samtidigt är ödmjuka med vad de inte vet.

Salvatores styrka ligger i att skapa en bred och rik historia till en uppdiktad värld. Ken påstår att vilken era som helst under alla årtusenden hade fungerat som en angenäm utgångspunkt för en bra rollspelshistoria. McFarlane är ingen inbiten gamer, vilket är och har varit en fördel under produktionen.

– Han kom in i produktionen med en naiv och oskyldig okunskap. Han kunde se på spelet med nya ögon och utbrista: "Jag kanske är helt sprängd, men varför suger animationerna?".

Kens försvar till varför animationer och ögongodis ofta har bortprioriterats i rollspel är att de inte är väsentliga för spelupplevelsen. Men han upptäckte att rollspel med strider, som skulle kunna vara hämtade från vilket action-spel som helst, behöver flytande och smidiga rörelser. Varje bildruta räknas och när karaktären rör sig bättre känns också spelet bättre.

En mörk och blodig rollspelssaga


Men mer om de God of War-blodiga striderna alldeles strax. Låt oss vrida tillbaka klockan till spelets inledning. Två bittra dvärgar travar fram i en stor, ekande stenkorridor och drar en vagn mellan sig. De pratar om han – eller hon – som har oturen att ligga stendöd på ekipaget. Givetvis är det här spelaren och det är här och nu du skapar den människa eller alv som ska bli ditt alter ego under de närmaste 50 timmarna.

I sedvanlig skäggig rollspelsordning förväntar du dig här och nu att få välja klass – alltifrån de muskulösa krigarna till de besvärjande magikerna. Men är det inte orättvist att det i särklass viktigaste valet måste göras innan du ens har fått pröva på spelmekaniken? Här har utvecklarna tänkt till och låter klassvalet bero. Nu fixar du bara i ordning din frisyr, ögonfärg, tatueringar och allehanda kosmetiska förändringar. Om du blir en mästare med magi eller svärdet (kanske rentav bägge?) kommer att växa fram under tiden du utforskar den sagoskimrande fantasyvärlden.

http://www.fz.se/bilder/?id=350764
Vakna upp i en hög med stinkande lik så kommer det dåliga morgonhumöret som ett brev på posten

När dvärgarna skickar ner dig i ett sopnedkast ("liknedkast"?) och du rasar ner i en hög med halvt förmultnade kroppar och surrande flugor är det en bild som är ganska typisk för hela spelet. För samtidigt som estetiken får mig att fler än en gång dra paralleller till Fable-serien finns det en vilja att skapa något betydligt mer blodigt och vågat.

Jag har liknat striderna vid Kratos brutala bravader och det är en rättvis jämförelse. Ofta handlar kamperna mot trollen och demonerna om att trycka på ett fåtal knappar – men att göra det med rätt tajming. Blodet sprutar när vår hjälte trycker upp spjutet i gommen på en särdeles stor demon och genom att skydda dig med skölden i precis rätt ögonblick kan du bedöva ditt motstånd för några få – men ack så viktiga – sekunder.

http://www.fz.se/bilder/?id=350735
Jag är inte död, du är död. Snart!

– Jag ser spelets färdighetsträd som en julgran. Och varje förmåga är en julklapp. Du ska inte behöva läsa dig till julklapparna utan upptäcka dem själv. Och kombinerar du dem, säg svärd och sköld, upptäcker du hela tiden nya överraskningar.

Lösningarna är till synes självklara, svärd och eldmagi är till exempel lika med ett flammande svärd, men det behöver inte betyda att de är mindre spektakulära enskilt. Jag blir nyfiken på vad det mer finns att upptäcka och världen omkring mig ser ut att bli sådär rollspelsmysig vi alla hoppas. Här och var finns det uråldriga ruiner som vittnar om en 10 000 år gammal historia och jag undrar varför vi inte har hört talas om Kingdoms of Amalur tidigare. Stora och öppna action-rollspel brukar gå hem hos spelarna.

– Det ligger i min natur att låta spel tala för själva. Jag tror inte på hajp. Ju mer du hajpar desto mer säker blir jag på att du är en mycket god lögnare. Vi ska inte prata om det förrän vi kan visa dig. Och du ska inte lita på mig eller det jag har visat innan du har kontrollen i din hand. Men du har sett tämligen övertygande bevis på att det vi har i görningen kanske inte kommer att vara en total katastrof.


Trailer
Bilder
Kommentarer
Kommentarerna nedan skrivs av läsarna. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
Detta innehåll är skapat av FZ:s medlemmar.
FZ