Långt inne i en skitig betongkällare väntar en tidig version av domedagen. Lokalen har en gång i tiden inhyst hemlösa barn. Utanför väggarna pulserar centrala London av liv, men vägen till källarvalvet går via kolsvarta gångar där zombiesminkade ungdomar utbrister i primalvrål och klänger efter det mänskliga liv som vågar passera dem.

Försöket att rädda Islands ekonomi med turistresor blev kortvarigt.

#Deep Silver håller pressvisning för #Dead Island. De försöker skapa samma stämning som den där dagen i februari, då en magnifik trailer (se den här eller i slutet av denna text) försatte en hel spelvärld i trans. Det går förstås inte. Lika lite kan #Techland göra ett spel som lever upp till drömmen om något i samma klass som filmens magiska tre minuter och sju sekunder. För en trailer gör inget spel, och hur läcker den där filmen än är ger den grumliga besked om vad Dead Island faktiskt handlar om. Nämligen zombieslakt i en öppen värld med levlande, vapenbygge och co-op.

I närkamp med katastrofen

Katastrofen drabbar den sydostasiatiska ön Banoi. Människorna smittas av något som förvandlar dem till kötthungrande monster. De få som överlever greppar desperat varje chans att inte slitas i slamsor. Begrepp som ”realism” ska användas med försiktighet i situationer som dessa, men för en gångs skull ligger inte skjutvapen och dräller i varje gathörn. Istället tvingas de lyckliga (nåja…) överlevarna förlita sig på slagträn, paddlar, träpinnar och yxor som vapen. Skjutvapen är sällsynta, likaså ammunition, och det gör Dead Island till en närgången och mycket blodig upplevelse.

Fyra co-op-spelande överlevare mot horder av zombier gör jämförelser med Left 4 Dead-serien oundvikliga. Men likheterna stannar på ytan, #Valve berättade sin gameplay-mässigt minimalistiska historia snörrakt medan den döda ön är en öppen värld fylld av sidouppdrag och vapenuppgraderingar. De fyra huvudpersonerna, eller klasserna, har ännu inte presenterats officiellt men det lutar åt en tank, en med allround-egenskaper, en ledare och en lönnmördare.

Pegi 18-versionen av Super Mario.

Rollspelsinslagen yttrar sig i att varje avrättad zombie ger erfarenhetspoäng, som med tiden levlar upp karaktären och ger möjlighet att förbättra den på karaktärsspecifika områden (exempelvis rörelser och förmågor som att stampa sönder zombieskallar). Utan att avslöja några detaljer berättar Deep Silvers representant att det finns tre ”skill trees”; två tillgängliga för alla klasser och ett klasspecifikt.