Varför inte spela fotboll på köksbordet eller köra några slagsmålsrundor på vardagsrumsgolvet? Playstation Vita öppnar för möjligheten.

Vitans AR-kort, Augmented Reality, eller förstärkt verklighet som det kallas på svenska, fungerar på ungefär samma sätt som de till andra AR-applikationer. Det vill säga, mjukvaran använder den inbyggda kameran och korten för att integrera realtidsobjekt, som exempelvis köksbordet eller golvet, i spelupplevelsen.

[video=10781]

– Korten, som är gjorda av papper, läggs ut på den yta man vill spela på. Och genom att kameran känner igen dess symboler, vilka är anpassade efter enheten, placeras de olika spelelementen ut. Till exempel kan man då se och interagera med objekt på sitt vardagsrumsgolv som egentligen inte finns där, förklarar Niklas Casserstedt på Nordisk Film, de svenska utgivarna av PS Vita.

Med Vitan ingår det sex kort och vouchers till tre spel: Table Football, Cliff Diving och Fireworks. Men korten fungerar också till flera andra av konsolens lanseringstitlar som #Wipeout 2048, #Reality Fighters och #Little Deviants.

Little Deviants släpps samma dag som konsolen. Utöver att spelet stödjer användandet av AR-kort är det troligtvis också det äventyr som oftast och mest använder Vitans andra egenskaper.

Genom de färgglada, underhållande uppdragen används både den bakre och främre pekskärmen, rörelsekänsligheten och möjligheten att integrera realtidsbakgrunder. För att ta några exempel blir konsolen i en av utmaningarna ett maskingevär som du ska skjuta ner onda robotar med. Dessa sprutar i sin tur grön gegga på din skärm som du måste torka bort med fingret. I ett annat moment ska du lyfta hela marken med den bakre pekskärmen och på så sätt styra en boll i en särskild riktning. Och i ytterligare en prövning används rörelsekänsligheten för att spela en modern version av det klassiska Labyrinth, där man ska ta sig genom en snitslad bana och undvika att trilla i hål.

Little Deviants ser både nyskapande och roligt ut.

Little Deviants kan mycket väl bli Vita-konsolens något oväntade snackis. Efter min provspelning står det i alla fall helt klart att #Bigbig Studios har skapat en produkt som inte bara är underhållande utan också helt anpassad och annorlunda.

Ett annat spel som passar bra i det innovativa och annorlunda sammanhanget är #Gravity Rush. Detta kommer troligtvis inte att vara färdigt till lanseringen av Vitan, men det ser helt klart ut att vara värt att vänta på.

Upp är ner och ner är upp i Gravity Rush.

Gravity Rush, skapat av Keiichiro Toyama, mannen bakom #Silent Hill och Siren-serien, handlar om Kat som träffar en magisk katt och då upptäcker att hon kan kontrollera gravitationen. Hon ger sig genast ut på jakt efter en mystisk kvinna och tar med spelaren på alltifrån fartfyllda färder över taken till lodräta promenader på husväggarna.

Händelserna börjar på en plats som liknar en futuristisk medeltidsstad med flygande fordon och gamla byggnader i en precis så fantasifullt och härligt mix det låter som. Viktlösheten kontrolleras genom en enkel knapptryckning, riktningen med spak eller genom att röra konsolen. Det hela ger ett första intryck av att vara både mycket enkelt och tillåtande. Styrningen är intuitiv och mjuk och det krävs inte extrem precision för att landa där jag vill.

[video=10281]

Ett mindre slagsmål hinns också med under provspelningen. Slåss och sparkar gör man i den nuvarande versionen med kryss och pekskärm och även här är rörelserna lätthanterliga. Sist men inte minst är mellanscenerna ett kapitel för sig. Det är fint tecknade inslag som bläddras igenom på precis samma sätt som om du läser en serietidning.

Gravity Rush släpps i Nordamerika och Japan i februari. I Sverige har det inte fått något släppdatum ännu och enligt uppgift kommer det bara via PlayStation Network och inte i fysisk form. Helt säkert är i alla fall att det är ytterligare en spelupplevelse att se fram emot i samband med Vita-konsolen.