#Blizzard har aldrig satt något specifikt releasedatum för #Diablo III. Däremot har de siktat på att släppa spelet först i slutet av 2011 och sedan i början av 2012. Flera stora patchar har under de senaste månaderna förändrat stora delar av spelet trots att betan under november visade ett nästan färdigställt spel. FZ undersöker förändringarna närmare i den här förhandstitten.

Fullt inventory. Dags att ta en portal till staden. Beta Patch 13 går tillbaka till rötterna när det gäller shopping.

Spelet har tidigare kritiserats för att vara för barnvänligt. Alltifrån för gäll färgpalett till förenkling av spelfunktioner. Health potions har till exempel lika liten roll som i #World of Warcraft eftersom det är en 30 sekunders cooldown på dem. Istället tappar monster så kallade "health globes" som direkt ger spelarens liv tillbaka. Uppföljaren blir lättare att spela än föregångaren men framförallt blir den lättare att förstå för nybörjare. Blizzard vill att Diablo III ska vara "lätt att sätta sig in i – men svårt att bemästra". De vill inte skrämma bort casualspelare.

Kontroversiell betapatch

Man kan tycka att förändringarna ändå var små. Det mesta var sig likt. Blizzard lovade också att spelaren kommer att dö i uppföljaren. Men Blizzard var inte riktigt nöjda. De senaste betapatcharna har tagit bort saker från och förenklat spelet ännu mera. Det är framförallt gränssnittet och runsystemet som har fått genomgå stora förändringar. De stora ändringarna precis innan release förbryllar. Anpassar spelutvecklarna Diablo till konsoler? Jag har satt mig ned för att testa den senaste patchen, Beta Patch 13, för att se om ändringarna är värda en försening och om Diablo-serien håller på att bli ett tv-spel.

Det förenklade gränssnittet som jag möts av när jag ska lägga ut mina färdighetspoäng ger ett delat intryck. Det är visserligen snyggt och funktionellt – men det lämnar litet utrymme för ett personligt och unikt upplägg av färdigheterna. Blizzard vill dock inte helt skrämma bort hardcorespelare. Det finns en knapp i spelets inställningar som gör att färdigheterna kan läggas ut lite mer fritt.

Gränssnittet för färdigheter är förenklat och mallat. Men för de som vill knepa ihop ett eget upplägg av färdigheter finns möjligheten genom att klicka i "Elective Mode".

Något som förvånar mig är att runor är borta. Blizzard tar ett vågat steg när de tar bort de färdighetsförbättrande stenarna som drops. Istället för vanliga runor som spelaren kan få för att döda monster är de nu integrerade i färdighetssystemet. Olika runor låses upp vid olika nivåer. Det här försämrar spelarens möjligheter att göra sin karaktär unik. Blizzard menar att spelet skulle ha över 3000 runor och att de därför skulle ta upp för mycket av spelarens inventory. Men lösningen att ta bort runor helt och integrera dem med färdigheter är en väldigt osmidig lösning som tar bort ett spelmässigt spännande moment. Som en kompromiss skulle färdighetsrunorna kunna förbättras av achievements eller saker som spelaren hittar. Förhoppningsvis kommer en sådan funktion innan release.