Jag har spelat många onlinerollspel i mina dagar, räddat allehanda fantasy-världar från onda gudar och gigantiska demoner. Men en sak är säker – jag har aldrig förr slagits mot besatta karuseller. I #The Secret World är det precis det jag får i uppdrag att göra. Medan nöjesfältet Savage Coast må vara mörkt, kusligt och fyllt med odöda är det rätt komiskt att bli påkörd av en ondskefull radiobil mitt under en strid…

Nu i helgen drar ännu en beta-omgång av #Funcoms kommande mmo igång, men min visit till Savage Coast är en del av en utvecklarledd tur genom utvalda delar av spelet. Nöjesfältet är vår första hållplats, antagligen för att vi ska få se hur man kan använda sig av omgivningarna som hjälp – för det är inte bara spelarna som kan slås ner av radiobilarna, om man positionerar sig själv rätt kan även bossen man slåss mot få stryk av dem.

När The Octotron sätter igång gäller det att hålla sig till säkerhetsföreskrifterna.

Efter en snabb runda till Egypten, som vi mest spenderar med att titta på turistattraktioner i stil med pyramider som plötsligt rest sig ur marken, får vi en snabb titt på Transsylvanien och dess högteknologiska vampyrer. Transsylvanien är just nu det sista området man kommer till i The Secret World, och det är här som endgame spelare kommer spendera större delen av sin tid. Vi får inte se allt för mycket av zonen just nu tyvärr, förutom ruinerna av en hemsökt by och någon form av skrotupplag som vampyrerna använder som campingplats.

Det finns en hel del inspiration från verkliga händelser i Funcoms förvridna version av vår moderna värld. I Egypten är det Akhenaten, den farao som en gång i tiden försökte få ordning på sitt lands alla gudar genom att införa monoteism, som ställer till med problem och i Transsylvanien är Vlad Tepes – kungen som fungerade som inspiration för Dracula – djupt inblandad (även om vi aldrig fick reda på exakt hur). Och när vår guide ännu en gång teleporterar oss tillbaka till USA för att besöka Blue Mountain och instansen The Darkness War får vi se en del av historien som ligger oss skandinavier, och självklart även normännen hos Funcom, närmre om hjärtat.

Det mörka kriget

The Secret World må utspela sig i nutid, men detta är definitivt inte första gången som mörkret hotar vår värld. The Darkness War utspelar sig för hundratals år sedan, då Maya-folket invaderade Blue Mountain-området i ett försök att väcka sina onda gudar. Som tur var så var inte ursprungsbefolkningen helt ensamma, utan fick oväntad hjälp av våra nordiska förfäder vikingarna som anlände till USA med ett visst magiskt svärd. Instansen är överlag en riktigt imponerande syn, med brinnande vikinga- och Maya-skepp i bakgrunden, samtidigt som man måste koncentrera sig ordentligt under de många bossfighterna.

The Darkness War bjuder på många imponerande vyer.

Instansen var också huvudattraktionen på vår tur, och jag förstår varför. Funcom vill visa upp vad vi kan förvänta oss och jämfört med många andra mmo är det en frisk fläkt eftersom den mer eller mindre enbart består av bossar. Trashmobs, det vill säga fiender som oftast enbart fungerar som utfyllnad, lyser med sin frånvaro och har låtit utvecklarna fokusera på att göra intressanta bossfajter. Jag kan inte rapportera exakt hur utmanande de kommer vara när spelet väl är släppt, de karaktärer vi fick tilldelade oss var klart övermäktiga jämfört med den egentliga svårighetsgraden, men jag kan redan nu säga att vi inte hade en lugn stund. Slutbossen, en stor demon som tagen ur Lovecrafts verk, lyckades dessutom ha ihjäl ett par av oss. Jag skyller på att jag i stunden fokuserade mer på att fånga snygga skärmdumpar än att hålla koll på var jag stod...

Det mest glädjande med hela turen var dock inte de roliga bossarna eller besatta karuseller (hur underhållande de än var). När jag spelade The Secret World ordentligt senast under ett besök hos Funcom i Oslo kändes spelet ofärdigt och opolerat. “Åtminstone för stunden känns det lite för buggigt för att kunna överleva speciellt länge på den hårda mmo-marknaden”, skrev jag då och jämförde det med hur #Age of Conan kunde kännas under sina beta-omgångar. Men det var då och nu är nu och det verkar som att Funcom har spenderat mycket tid på att polera och optimera. Nu flyter det faktiskt på och även om vissa animationer och karaktärsdesign inte är helt 100 så är mina farhågor kring själva spelklienten som bortblåsta.

"Don't stand in the fire... Eh?... Green shit?... I mean black shit!” The Darkness Wars slutboss tar enkelt kål på speljournalister som inte koncentrerar sig.

Det betyder dock inte att det inte finns vissa orosmoment. När spelet släpps kommer endgame, som det ser ut just nu, enbart bestå av instanser och PvP. Inga större raids kommer finnas tillgängliga. Utvecklarna bekräftade att ett verktyg för att lättare hitta grupper att spela med kommer att introduceras, men det kommer inte vara klart när spelet släpps. The Secret World är på många sätt lika story-tungt som #The Old Republic, och när det senare redan har problem med utbrända spelare undrar jag hur länge Funcom kan hålla en otålig publik road under en längre period.

Med detta sagt ser jag ändå fram mot The Secret World som släpps den 3 juli. Det har mycket som tilltalar mig och om vi blir uttråkade kan vi alltid sticka till Savage Coast tillsammans och ta en åktur på den hemsökta bergochdalbanan.