Historien om Windows-versionen av #Dark Souls är osannolik, men samtidigt fullständigt logisk. Mycket av det som har med Dark Souls och den andliga föregångaren #Demon's Souls att göra följer ju inte riktigt traditionella konventioner. Två spel som känns som att de utvecklats i ett spelhistoriskt vakuum, helt utan respekt och hänsyn för vad som anses korrekt. När resten av spelbranschen satsade på högtflygande, storbystad serietidningsfantasy skrapade #From Software längst den skitiga botten av genrehinken för att skapa något unikt – något som den hugade kanske skulle kalla diskbänksrealistiskt. Spel som är lika ondskefulla och kompromisslösa som de är väldesignade och balanserade.

Dark Souls – för att dräpa monster i din egen storlek är för mesar.

Dark Souls släpptes till Playstation 3 och Xbox 360, men är i grunden – något From Software själva erkänt – väldigt mycket ett spel som skulle fungera väl på datorer. När en #Namco Bandai-representant uppmanade fansen att starta ett upprop om en pc-version var det därför ingen överraskning att folk hakade på. Men enligt Daisuke Uchiyama, producent på pc-versionen av Dark Souls, var graden av uppslutning inget de kunnat förvänta sig.

– Till en början blev vi otroligt förvånade, berättar han för mig. Men när uppropet närmade sig hundra tusen underskrifter tog vi kontakt med From Software.

Pc-pöbeln står redo om konverteringen är kass.

Daisuke Uchiyama gör ingen hemlighet av att han och hans kollegor inte riktigt känner sig hemma på Windows-plattformen. Arbetet har tagit tid och inte alls gått så enkelt som de först tänkt. Oerfarenheten kommer sig av att de inhemska, japanska spelarna sällan vänder sig till hemdatorn för sina spelupplevelser. From Software bryter ny mark, men på ett inte helt smärtfritt sätt. Pc-versionen av Dark Souls, med tilläggsnamnet Prepare to Die Edition, blir just därför “bara” en konsolport med inbakat DLC-material.