Det är dagen innan Kölnmässan slår upp portarna för allmänheten, och i mässhallen där #Bohemia Interactive hänger gapar de enorma betonggolven tomma. Militärsimulatorstudion har fått plats i Gamescoms kanske minst värdiga av de 11 väldiga hallarna. Deras båsgrannar består till största del av kaffekopp-, actionfigur-och handduksprånglare.

Arma 2 hyllades för sin grafik – trean ser ännu bättre ut.

Här finns också en oproportionerligt stor yta vigd åt Landwirtschafts Simulator 2013. Hälften av alla som går förbi där vill spexa i en uppriggad traktorhytt, den andra hälften verkar uppriktigt intresserad av att köra digital skördetröska. Kontrasten till det tomma golvet blir extra tydlig när Bohemia inhyst sitt bås på en yta av uppskattningsvis fyra gånger tre meter. Innanför en hög sarg, täckt med DayZ-tryck, ryms ett tiotal datorer och ungefär lika många Bohemia-anställda. Jag får stå i en liten symbolisk kö för att spela under min schemalagda tid. Kön är inte mer än två personer lång nu, men de kommande dagarna lär den ringla sig flera varv runt sargkanten.

Skalan på spelets omgivningar är självklart uppskruvad ytterligare ett snäpp.

På typ en tredjedel av alla datorer i båset rullar en dagsfärskt uppdaterad version av DayZ. Men jag är inte här för att fly från odöda. Jag är här för att ta mig an #Arma 3. Kampanjen utspelar sig någon gång under 2030-talet, då Iran format en militär allians med en rad andra länder och börjat agera mot västvärlden. På en strategiskt viktig ögrupp – bestående av öarna Limnos och Stratis – i Egeiska havet finner sig NATO besegrade, och spillrorna av de i första hand amerikanska och brittiska styrkorna tvingas utkämpa gerillakrig mot en numerärt överlägsen makt. Limnos är den större av de båda öarna, med imponerande 270 kvadratkilometer terräng. Stratis är mindre, bara 19 kvadratkilometer. Sammanlagt blir det betydligt mer än Chernarus i #Arma 2, som klockade in på 225 kvadratkilometer. Lägg därtill ytan du nu kommer kunna täcka under vattnet och du har ett spel som minst sagt levererar i utrymmesspalten.

Krigets alla sidor

Arma 3-demot startar i Camp Maxwell, ett basläger placerad högt upp på en bergstopp. Lägret fungerar som en hub under demot. Jag vänder mig om och ser en grodman stå lutad mot en låda. Han representerar undervattens-showcaset i Gamescom-builden av Arma 3. En snabb laddningsskärm senare befinner jag mig i en våtdräkt sydväst om Stratis kustlinje. Utrustad med en specialanpassad kulsprutepistol, med ammo som fungerar i vatten, simmar jag sedan mot ett fartygsvrak. Vattnet lägger ett dovt filter över ljudet från explosioner och gevärsskott – för en stund känns det som att vara stjärnan i en Bond-film. Jag rycks snabbt tillbaka till Armas oförlåtande “verklighet” när jag upptäcker att mina kulor snabbt avstannar i vattnet. En kort eldväxling senare sjunker min karaktär livlös ned mot havsbotten.

Soldaterna rör sig både snabbare och mer realistiskt.

Det finns en rad andra showcase-personer att ta kontakt med. Jag får testa markburna fordon så väl som en lättare helikoptermodell bestyckad med maskingevär och raketer. Jag springer hinderbana på tid för att känna på den lite snabbare, mer trovärdiga rörelsen i Arma 3 – utzoomat till tredjepersonsperspektiv blir det tydlig hur mycket rimligare karaktärerna interagerar med omvärlden. Jag får se hur support funkar när jag smugit upp på en höjd och tittar ned mot en flygplats som iranska styrkor övertagit. Jag delar med mig av ett par pansarvagnars koordinater, kallar in artilleriet och ser en handfull missiler regna eld över fienden. Alla skott, missiler och granater som avfyras är faktiska objekt i Arma 3-världen. Du kan följa varje enskild missil från platsen den avfyras till där den kommer att träffa. Kulor som avfyras under vatten lämnar efter sig ett spår av bubblor.