Hur många bilar kommer att finnas tillgängliga?
– Tyvärr har vi blivit tillsagda att inte berätta det ännu.
Hur många olika racingstilar kommer att inkluderas?
– Det kan jag tyvärr inte svara på ännu.
Hur mycket kommer man att kunna skräddarsy sina bilar?
– För tillfället kan jag inte avslöja det.

Jag känner på mig att den här förhandstitten håller på att rinna ut i sanden. Jag sitter i #Codemasters kafeteria med en kall pizzabit i handen och mannen framför mig heter Toby Evan-Jones. Vi gör vårt bästa för att diskutera #Grid 2 men restriktionerna från högre ort sätter ständigt käppar i vårt samtalshjul.

Då är det ju tur att jag några minuter tidigare fått chansen att själv få känna på att bränna gummi och tugga däck och andra termer jag som körkortslös inte riktigt förstår mig på. Anledningen att vi har buntats ihop i en undangömd del av Codemasters enorma komplex är att få en första inblick i det som kommer att bli grundpelaren i Grid 2:s upplägg. Detta något kallas World Series of Racing och utgör hela ramverket för spelets karriärläge. Konceptet är enkelt; tänk dig MMA fast för racing, där olika stilar och bilar från hela världen tävlar på samma banor och under samma förhållanden.

– Vi ville se olika typer av bilar och förare tävla mot varandra. Tanken slog oss att vi kunde skapa en inramning som kändes relativt realistisk i vilken alla dessa discipliner kunde ställas emot varandra och tävla på lika villkor, menar Evan-Jones.

Rikard bränner det där gummit alla snackar om

Det är ett intressant påfund och öppnar upp för en hel del intressanta sammandrabbningar mellan fordon som annars aldrig haft på samma banor att göra. Varje bil har sina egna för- och nackdelar. Om du till exempel ställer en lättviktig brittisk bil jämte en betydligt tyngre amerikansk muskelkärra så har den sistnämnda ett givet övertag när det gäller hästkrafter medan den brittiska bilen är betydligt bättre när det kommer till manövrering. Överhuvudtaget är ordet ”balans” något som dyker upp väldigt ofta i vårt samtal. Toby försäkrar mig om att teamet har arbetat svinhårt på att bilarna ska vara jämnt matchade samtidigt som de också förblir trogna sina verkliga förlagor.

De kallar det här TrueFeel men i praktiken innebär det att varje bil har tweakats till millimeterperfektion så att de ska kännas så mycket som "the real deal" som möjligt. Så fort du sätter dig bakom ratten för första gången i en ny bil så måste du ta dig an den på ett helt nytt sätt. I de banorna vi fick chansen att testköra så fick jag först glida runt med en BMW E30. Än slank jag dit, än slank jag dit, än slank jag rakt in i refugen. När jag till slut, efter flera lopp, började få fason på min kärra och lyckades klättra några steg uppåt på resultattavlan så var det dags att byta till en betydligt mer kompakt BAC Mono så var det bara att börja inlärningskurvan från scratch. Än slank han- ja, ni förstår. Grid 2 tycks vara ett oerhört ambitiöst projekt och Toby insisterar att man varit väldigt noga med att finpolera allt för att upplevelsen ska bli perfekt.

– Vi har faktiskt varit väldigt kräsna med vilka bilar som vi har valt att inkludera. Om du tittar på Forza eller Gran Turismo så handlar det så bara om siffror och att ha så många olika fordon som möjligt. Vi ville istället ha ett mindre utbud men se till att varje bil, bana och spelsätt är slipat till perfektion.

Mot mållinjen, hand i hand

Med tanke på den variation som man ämnar att bjussa på så är det förståeligt att man valt att tänka kvalitet över kvantitet. Jag fick möjlighet att prova tre separata demos med en bil, bana och spelsätt vardera och det märks att Codemasters har samlat på sig en hel del racingkompetens vid det här laget. Kontrollen känns oerhört precis och det tar några lopp att lära sig en bils egenheter. Lägg därtill race på banor, i städer samt inkluderingen av roadracing så finns det en hel del att upptäcka. Exakt hur mycket kan min kontraktsbundne samtalspartner givetvis inte delge, men den nyfikne har bara till den 31a maj att vänta.