Det är omöjligt att inte beundra #Defiance. Om inte annat så för #Trion Worlds galna ambition att tillsammans med tv-kanalen Syfy skapa en sömlös upplevelse mellan en tv-serie och ett onlinebaserat actionspel.

Tanken om att knyta samman spelmediet med andra kulturformer som film och tv är långt ifrån ny. Exempelvis hissade #Shiny Entertainment den tvärkulturella flaggan i topp för ett drygt decennium sedan med #Enter the Matrix. Men istället för en fantastisk fusion hamnade vi på licensspelens djupaste botten. Huvudkaraktärerna Ghost och Niobe blev aldrig spelvärldens svar på Neo. Och idag är det enda minnet av Enter the Matrix att bilarna hade fyrkantiga hjul. På sätt och vis var den detaljen talande för kvalitén på hela spelet.

Inga fyrkantiga hjul så långt ögat når. Skönt.

Förutsättningarna för Defiance har varit betydligt bättre. I nära samarbete med Syfy har Trion Worlds mejslat fram en postapokalyptisk framtidsvision. I den har människan blivit påtvingad ett dysfunktionellt samboförhållande med utomjordingar vars hemplanet har förstörts.

Grundidén för Defiance är att skapa synergi mellan tv-serie och spel, och låta dem påverka varandra. En karaktär kan lämna tv-rutan för att sedan dyka upp i spelet. Och om det skulle vankas omvälvande händelser som exempelvis en naturkatastrof kan man räkna med att både tv-tittarna och spelarna kommer att känna av den.

Mycket snack och lite verkstad?

Exakt hur spelarnas agerande kommer att kunna påverka tv-serien är Trion Worlds inte beredda att prata om. I bästa fall är tystlåtenheten av hänsyn för spoilers. Men det skulle lika gärna kunna bero på att resultatet är så obetydligt att det riskerar att avfärdas som gimmick. Det går inte heller att blunda för det kryphål som lämnats vidöppet för både serieskapare och spelmakare. Defiance utspelas förvisso i USA, men tv-serien äger rum i St. Louis medan spelarna utforskar San Francisco Bay Area. Mellan städerna är det drygt 300 mil – mer än tillräckligt för att man inte ska behöva ta hänsyn till annat än riktigt stora händelser.

Återstår att se om den här omfångsrika herren också har en roll i tv-serien.

Inför min provspelning av Defiance talar sig Trion Worlds varma om hur världen man har skapat kommer att kunna utforskas av tusentals spelare samtidigt. Ett spänningsmoment kommer att utgöras av spontana PVP-strider genom att spelarna markerar sig som måltavlor. Flaggar man inte för deltagande går man dock säker.

Mest stolta är Trion över spelmomentet Arkfalls. Det är händelser som kretsar kring hur enorma vrakdelar av rymdskepp plötsligt störtar mot jorden. I takt med att de träder in i atmosfären utbryter fullkomlig kalabalik. Det högteknologiska skrotet är nämligen värt att gå över lik för. Och vid varje tillfälle är tanken att över 50 spelare ska kasta sig upp på sina fordon och bränna iväg mot nedslagsplatsen. Som om inte de potentiellt storslagna PVP-festerna vore nog lockar även platserna till sig biologiska och mekaniska vidunder.