Vänta ett tag, ska det inte vara #Frozen Endzone? Inte nu längre. I samband med den senaste stora uppdateringen av spelet, som fortfarande befinner sig i Early Access på Steam, döptes det om eftersom #Mode 7 helt enkelt tröttnade på alla lustigkurrar som kallade spelet för "frendzone". Utvecklarna tyckte även att det var ett bra steg att tona ner likheterna med amerikansk fotboll, men de vidhåller att den främsta anledningen var att man tröttnade på skämtarna.

Efter framgångarna med Frozen Synapse har man riktat blicken mot sci-fi-sport

Det förra spelet, #Frozen Synapse, blev med sin unika taktiska version av terrorister och antiterrorister, en stor framgång för Mode 7. I stället för att kasta sig över en uppföljare tittade man åt ett annat håll med Frozen Cortex. Styrningen är det semiturordningsbaserade från Synapse, men i stället för att skjuta sönder varandra och kasta handgranater, tacklar man sönder varandra och kastar en futuristisk boll. Även om likheterna med amerikansk fotboll är många, är det enklaste sättet att beskriva Frozen Cortex som ett kärleksbarn mellan Frozen Synapse och #Blood Bowl, något som Mode 7:s Paul Kilduff-Taylor håller med om.

– Det är på flera sätt en ganska passande beskrivning. Jag tycker att reglerna är smidigare än Blood Bowl, och att spelet är lättare att sätta sig in i, men om man föreställer sig "Frozen Synapse applicerad på en futuristisk sport" så är det väldigt passande.

Rundspark är bästa försvar

Upplägget är i sig inte speciellt avancerat. Det ena laget ska samla på sig mer poäng än motståndarna, ungefär på samma sätt som i amerikansk fotboll, men en del saker skiljer sig från den verkliga sporten. På banan finns olika lådliknande hinder som spelarna inte kan forcera utan måste ta sig runt, vilket gör förflyttningarna mer taktiska än om motståndare varit enda hindret. "Lådorna" finns dessutom i två varianter - låga hindrar spelare men som bollen kan passas över, och höga som stoppar både spelare och boll.

Bollen behöver inte heller tas till "End zone" på planens kortsida för att man ska få poäng, det finns poängområden ute på planen, men dessa är förstås värda färre poäng. Passningar får bara göras framåt, vilket ökar den taktiska pressen på det anfallande laget eftersom man hela tiden måste avancera medan det försvarande laget försöker blockera passningar och genskjuta spelare för att tackla dem. "Tackla" är förresten en ganska flexibel term, här klassas en rundspark i motståndarens huvud som tackling.

Likheterna med amerikansk fotboll går inte att förneka

Spelet befinner sig fortfarande i Early Access på Steam, vilket betyder att det hela tiden förändras i takt med att arbetet går framåt. Senast presenterades inte bara en helt omskriven AI och en rad olika uppdateringar och tillägg i spelmomenten, man avtäckte även både en OSX- och en Linux-version.

För tillfället är tanken att spelet ska lanseras i december, men det är inte omöjligt att det kan komma att glida in i 2015. Än så länge har utvecklingen handlat om de nödvändiga grunderna och multiplayer, och det finns redan en onlinetjänst med spelare som drabbar samman. Mode 7 planerar däremot inte på att försöka etablera Frozen Cortex som något utpräglat e-sportspel.

– Som utvecklare tror jag inte att man kan tvinga fram ett spel att bli en e-sport, säger Kilduff-Taylor. Man kan göra saker för att underlätta, och den här gången vill vi utveckla ett robust turneringssystem, men bortsett från det handlar allting enbart om vad communityn vill.

Banorna slumpas fram, så det är svårt att gå in i matchen med en förutbestämd taktik

I och med julis stora uppdatering av betaversionen har man nu börjat gå från multiplayer till att koncentrera arbetet på singelspelardelen av spelet.

– Det kommer att bli ett stor singelspelarläge, bland annat i form av att vara coach i olika ligor, säger Kilduff-Taylor. Det kommer inte enbart att handla om att leda sitt lag på planen, utan även innehålla ett stort antal slumpmässiga händelser under matcherna, interaktioner med andra coacher och mycket annat. Det är ett enormt arbete som just har börjat ta form. Plus att vi fortfarande har mycket putsande att göra även på de andra delarna av spelet, så vi är inte sysslolösa.

Mycket av innehållet i singelspelardelen har tagit form efter att man i våras frågade communityn vad de ville ha. Resultatet blev en mängd olika förslag, som i olika former har lett fram till det som nu håller på att implementeras.

Frozen Cortex är minst fem månader från lansering, och det är givetvis något som märks när man spelar. Det är ett spel med en lovande framtid, men Mode 7 får se till att inte ligga på latsidan med tanke på att Cyanide arbetar med #Blood Bowl II.