Hur förklarar man vad #Just Cause 3 handlar om, eller varför jag tror att det kommer att bli så bra? Låt mig ta ett exempel, så kanske du förstår:

Jag är ute och flyger i min fallskärm längs stränderna på den fiktiva medelhavsö där allt utspelar sig. Med hjälp av änterhaken bygger jag upp fart och kommer så småningom allt högre över klipporna som kantar kusten. Lite längre fram ser jag en fientlig bas av något slag, med en radar och ett par gastankar. Det ser ut som ett bra mål, så jag glider tyst in över land, hittar en lastbil och planterar ett par laddningar C4 på den.

Det här, kära läsare, är att avsluta något med stil.

Jag kör in lastbilen mitt i en skock fiendesoldater, som först flyr i panik, men sedan börjar skjuta på mig. De slutar skjuta när jag detonerar sprängämnet, och såväl lastbil som fiender försvinner i ett enormt eldhav. Allt blir tyst. Jag börjar gå mot radarantennen för att spränga den, när jag distraheras av en närliggande helikopterplatta. Där står en flygklar helikopter, beväpnad med kulsprutor och förmodligen perfekt att skjuta sönder till exempel antenner med. Jag snor den.

Gör din egen spelglädje

Direkt när jag kommer upp i luften inser jag mitt misstag. Basen har en luftvärnsanläggning och dess missiler börjar direkt vridas mot mig. När den första röksvansen rusar mot mitt ömtåliga flygetyg hoppar jag ut. En snabb fallskärmsutveckling senare står jag mitt i basen. Jag skjuter linor mot luftvärnsmissilerna, radarantennen, två elgeneratorer och en enorm bränsletank. Inget händer, förrän jag trycker på "veva in"-knappen.

Bränsletanken välter, generatorerna sprängs, luftvärnsrobotarna börjar brinna och dras mot antennen, där de möter den nu likaledes brinnande tanken. När de slår ihop försvinner halva klipptoppen i ett eldhav värdigt valfri Renny Harlin-film. Fiendebasen är totalförstörd, rebellfraktionens inflytande går upp ett par procent, och jag kastar mig handlöst över kanten och försvinner därifrån i min snitsiga wingsuit.

Änterhaken och fallskärmen har fått sällskap av en wingsuit.

Det är det här Just Cause 3 handlar om. #Just Cause 2 var ett spel där storyn var en dekorativ inramning till ett spel som egentligen handlade om att utforska, och ganska ofta våldföra sig på en paradisisk övärld full av fiendebaser och olika rebeller som stod upp för medelsvensson. Eller medel-Rodriguez, förmodligen, ty spelet ägde rum i en påhittad bananrepublik. Trean är... Tja, trean är egentligen mer av samma sak, fast bättre. Om du någonsin har hört en bättre "elevator pitch" än så, så har du inte spelat Just Cause 2.