Jag är en aning vaksam. Även lagom till #Sniper: Ghost Warrior 2 tyckte jag på förhand att serien såg ut att rycka upp sig. Men det visade sig snabbt vara ett ganska mediokert spel, även om det var kul att spela trots sina brister. Så när jag hungrig och trött kliver in på den väldigt sena presentationen av #Sniper: Ghost Warrior 3 är jag inte särskilt peppad.

Jag har varit vaken sedan klockan 6 på morgonen, och nu är klockan efter 18. Ingen rast, inte ens för lunch har jag hunnit med. Den jättefula t-shirten utvecklarna ger mig hade således varit en tröst endast om den varit ätlig.

En snipers våta dröm. Nu gäller det bara att hitta en fiende.

Men så börjar de visa upp sitt spel, och sakta men säkert glömmer jag bort att jag är helt utpumpad. Med lovvärd brist på PR-klyschor visar #CI Games upp ett spel med ambitioner långt över det vi sett tidigare i serien.

Öppna landskap

Krypskyttar trivs bäst i öppna landskap. Eller snarare – krypskyttar trivs bäst när fienden är i öppna landskap. Själv vill de så klart ligga dolda i ett buskage eller under ett kamouflage. I Sniper 3 ska du själv få sätta dig in i hur en krypskytt tänker och utifrån det planera hur du vill ta dig an uppgifterna.

Den här gången är det nämligen en öppen värld du rör dig i. Hur du vill hantera varje given situation är upp till dig. Det finns så klart mer givna krypskyttepositioner, men uppfinningsrika spelare bör kunna komma på mer kreativa lösningar också.

I det uppdrag jag får se tänker en separatistledare använda ett bröllop som lockbete för en attack. En inbjuden journalist ska dokumentera det hela och på så vis ska separatisterna vinna sympatier. Före bröllopet kan börja måste du därför förbereda dig för det oundvikliga anfallet från fienden.

Så glada dina offer hade blivit om de fått veta vilken omsorg du ägnat deras frånfällen.

För att scouta området, och se vart fienden kan tänkas komma ifrån, används en drönare. Att flyga iväg och få en fågelvy över området underlättar planerandet avsevärt. Risken är dock att fienden upptäcker drönaren och på vissa uppdrag kan det leda till att du röjer din position, eller att larmet går och försvårar din situation rejält. Den här gången går det dock bra, och vi kan se att fienden är stationerade en bit bort och behöver ta sig över en bro för att komma till separatisternas by.

Utifrån den informationen väljs sedan utrustning för uppdraget. Ett par välplacerade sprängladdningar på bron, samt minor på de omgivande vägarna, bör hjälpa till att bli av med en inte oansenlig del av fiendernas styrkor. Vad gäller vapen riggas ett tungt krypskyttegevär upp på ett tak med god sikt över det blivande slagfältet. En öppen yta där det borde bli enkelt att plocka fienden som blåbär.

Om nu allt går enligt planen, förstås. Vi vet ju alla hur det är med planer.

Tillit och förräderi

Handlingen kretsar kring sökandet efter huvudkaraktären Jonathans försvunne bror. För att finna honom nästlar du dig in undercover hos en grupp separatister. Den berör konflikter mellan NATO, Georgien, Ryssland och separatister, och vilka man sympatiserar med är upp till en själv. Utvecklarna säger sig vilja undvika pekpinnar, och istället för en svartvit berättelse om hjältar mot skurkar ska intrigen vara full av gråzoner.

Du kommer också få göra val som påverkar hur berättelsen vecklar ut sig. Enligt utvecklarna kommer du vid flera tillfällen att få välja mellan att avslöja dig själv eller kanske låta människor dö. Du kan till exempel bli avslöjad som förrädare redan innan bröllopet och då kanske uppdraget utspelas från den andra sidan, och du hjälper de som anfaller istället för separatisterna. Tanken är god, och spelet har ett lovvärt fokus på berättandet som känns klart intressant. Det är onekligen ambitiöst att ha både en öppen värld med stor frihet och samtidigt ett fokus på berättande – plus moraliska val som faktiskt påverkar handlingen. Det är många trådar att hålla reda på för CI Games.

Tröttnar du på smygandet kanske bilen får ersätta geväret.

När bröllopet börjar så visar det sig dock att Jonathan inte är den enda dubbelagenten som nästlat sig in hos separatisterna, och helvetet bryter lös. Mer än så får vi inte se, men det räcker för att väcka nyfikenheten till liv. Intrigen verkar bjuda på tillräckligt med twister för att underhålla, och framför allt ser det ut att ta flera viktiga kliv spelmässigt. Från hårt linjärt till fritt och öppet.

Som vanligt så kommer vi även få gott om fysik så som vind och annat som påverkar skyttet på långt håll, så det ska också så klart ha den aspekten för den som gillar sitt krypskytte autentiskt. Faktum är att det här har alla möjligheter att bli det krypskyttespel vi väntat på. En sandlåda full av sidouppdrag, fordon, verktyg och möjligheter – där taktik är lika viktigt som pricksäkerhet. Vi kommer ha anledning att zooma in våra kikarsikten på detta i framtiden om det lever upp till sina högtflygande ambitioner.