Femtio år efter att mänskligheten utplånats i ett ovanligt lågmält Armageddon är moder natur på god väg att återta Paris, och förvandla staden till en enda stor skogsdunge. Ungefär det är förklaringen till att den franska metropolen fylls av djur och natur i Eagle Flight, som just visats upp på E3 i Los Angeles.

Vad som beskrivs som Ubisofts första flirt med virtuell verklighet är något så udda som en pippisimulator. Spelaren intar rollen som uggla, örn eller duva och möter andra spelare i hisnande dogfights över en förhållandevis verklighetstrogen version av kärlekens stad.

På mässan demonstreras en tidig utvecklingsversion med en variant av capture the flag, där två lag tävlar om att fånga ett byte och ta det hela vägen hem till fågelboet. Som extra krydda på tillvaron kan spelarna, eller rättare sagt fåglarna, avfyra något som bäst kan liknas vid hadouken och ha ihjäl varandra i svindelframkallande luftstrider.

Flygturen styrs inte av knappar och spakar utan genom att se sig omkring och luta huvudet för att svänga. Det betyder att även de mest hopplösa teknikanalfabeterna kan vara med och spela, men även att det finns en påtaglig risk för nackspärr. Samtidigt är det minst sagt svårt att göra några mer avancerade manövrar.

Trots att spelet är både kvickt och fartfyllt var det ingen som märkte av någon anmärkningsvärd illamående eller yrsel. Kanske är styrsystemets begränsningar en del av förklaringen till detta. Det går helt enkelt inte att vrida huvudet hur snabbt som helst och framkalla den välbekanta VR-åksjukan.

I den skarpa versionen av spelet utlovas utöver multiplayer (tre mot tre) även uppdragsbaserad singelplayer samt ytterligare ett par spellägen, även om Ubisoft inte avslöjar vilka.

Eagle Flight släpps till Oculus Rift, HTC Vive och Playstation VR senare under året.