Lag- och omgångsbaserad överlevnad är vad du får om du slår dig ner med #Xcom 2 eller någon annan del i den klassiska serien. Något liknande bjuder #Overland, ett spel där din lilla grupp balanserar resurser och försöker överleva i ett kargt USA efter katastrofen.

Overland kan köpas som early access, men för att du ska slippa skjuta från höften har FZ:s Anabelle Lancelot och Erik Cedervall satt sig ner med spelet. Och i deras halvtimmeslånga gameplay-film får du veta om det här med överlevnad är något för dig.

Eriks tankar om Overland:

Det kan till en början vara en rätt så trubbig upplevelse. Oklarheter kring vad som går och inte går att göra på blir en onödig inlärningskurva. På samma gång är det också en del av charmen i Overland. Det hårda livet på vägen speglas i den skoningslösa spelmekaniken där varje runda kräver extrem planering och framförhållning.

I nuläget känner jag att det är lite väl minimalistisk för min smak. Jag skulle gärna velat se flera funktioner såsom en hungermätare, en djupare karaktärsutveckling och ett story-element. Men om du älskar spel med en minimalistisk design och växande svårighetsgrad är det här något för dig.

Anabelles tankar om Overland:

Overland har en charmig presentation och det är lätt att vilja fortsätta resan när man väl har kommit igång. Spelets största hinder blir inkonsekventa regler och hur det hanterar bland annat inventory-management. Det mesta av vår spelomgång gick ut på att klura ut vad som gällde på ett sätt som oftast ledde till onödig frustration.

Jag skulle också efterlysa lite mer djup i hela spelupplevelsen – fler möjligheter och mer avancerad strategi. Nu blev det att man fick se många lika miljöer och platser, där striderna utspelade sig på samma sätt hela tiden. Som Erik nämner finns det också utrymme för karaktärsutveckling och en övergripande story. Framförallt lite mer samspel mellan karaktärerna.

Efter en timma med spelet känns det som att det har potential. Grunden finns där men innehållet behöver fyllas på och spelreglerna finslipas.