Det är få förunnat att testa marknadens två mest framstående möss parallellt med varandra så nog känner jag mig lite lycklig i byxan när jag tittar ner mot musmattan och ser såväl Microsofts som Logitechs sladdförsedda flaggskepp. Samtidigt som Intellimouse Explorer 4.0 hamnar i en svår sits efter att dess konkurrent MX510 fått full pott – och en guldmedalj – så har det varit fördelaktigt på flera sätt. Jag har kunnat jämföra vikt, sladdstyvhet, ergonomi, knappkänslighet och många andra saker som visade sig skilja mer än vad man innan kunde tro.

Efter att i ett par veckor haft den halvt ovala MX-råttan under handflatan så kändes det ovant att byta ut musockupationen på musmattan. Explorer 4.0 är klart en lättare mus och till en början kändes den jämfört med MX510:an som en ihålig plastbit. Värt att notera i det här fallet är dock att Logitechs mus innehåller små vikter för att göra den tyngre, något som Microsofts saknar, eller åtminstone inte har lika tunga. Om man vill ha sin mus tung eller lätt är en smaksak, men efter ett par timmars glid på mattan blev känslan tvärtom och plötsligt var det MX510-musen som kändes underligt tung.

Vad är det med mushjulet egentligen?

Paradfunktionen, om man får lov att kalla det så, för Microsofts nya musserie är det något annorlunda scrollinghjullet, så nog bör jag väl ge lite plats i min recension även för detta. Den mest markanta skillnaden är att rullhjulet är steglöst, vilket ger möjlighet för en mycket mjukare scrollning av skärmen. Hjulet är dessutom bredare och försett med räfflor, så jämfört med andra möss är denna scrollingtyp överlägsen. Den största förändringen däremot är möjligheten att även scrolla i sidled. Senaste gången jag prövade denna funktion var till en recension av en trådlös Optical-mus från MS då resultatet nästan uteblev på grund av dåligt stöd, men i de MouseWare-drivrutiner som med Explorer 4.0 levererades har detta åtgärdats.

Ändå vill jag inte säga att det här med sidscrollning är något särskilt revolutionerande. Min främsta anledning till ovan skrivna påstående är att det bara finns en hastighet i sidled. Det finns höger, vänster, och ingen sidscrollning alls, och således fungerar det som de första mushjulen ungefär, helt utan stöd för olika scrollningshastigheter. Det känns på något sätt klumpigt, som om man tappar fokus på texten, när man scrollar åt sidan. En åtgärd skulle ju kunna vara att sänka antalet rader man stegar i taget, men det hade haft en motsatt effekt då det istället blivit för tidskrävande. Det finns dock en funktion för mjukvaruacceleration i musens inställningar värd att nämna, men man kan väl i alla fall säga att sidscrollningsfunktionen mer eller mindre är reserverad för dem som ofta arbetar i exempelvis Excel. Vi gamers får nog avvakta ett tag innan något i den här stilen blir användbar in-game.

Ska knappar vara separata eller inbyggda?

De som är bekanta med de möss i Logitechs MX-serie med nummer från 500 och uppåt vet att musknapparna så att säga är integrerade i musens ovansida. Microsoft har, kanske av rädsla för juridiska taggbuskar, fortsatt med den gamla vanliga principen att knapparna är avskurna från ovansidan på musen. I synnerhet innebär det är att knapptrycken blir lättare på Explorer 4.0. Skillnaden är hårfin, men känns ändå rätt så tydligt om man har båda mössen bredvid varandra.

Sidoknapparna däremot är på Explorer 4.0 ett aber och faktiskt en av de få nackdelar som omgärdar musen. I min ringa mening sitter de på tok för högt. Deras utformning är riktigt bra och har en liten förhöjning för att lättare kunna trycka. Den bakre knappen är nästan dubbelt så lång så man ska kunna trycka med tumleden och slippa röra tumspetsen. Men nog hade de allt kunnat sitta lite lägre...

Hur är det nu med precisionen?

Milt uttryckt kan man säga att kritiken haglade efter min recension av Logitechs MX510 för att jag inte tagit upp fenomenet negativ acceleration. Ska man förklara det kort så är det något som uppstår när tillverkaren fokuserat för kraftigt på att hotta upp precisionen så att överföringen mellan mus och dator inte hänger med. Logitechs musserie har tidigare haft detta problem, men MX510 sägs vara den första mus där det (på grund av att data skickas i 12 bitar istället för 8) går att spela med 800 dpi utan problem. Explorer 4.0 använder sig av 400 dpi och borde således inte dras med detta problem.

Efter en diskussion med Nebb, sedermera titulerad musexpert, kom vi fram till att de problem som många haft med Explorer 4.0-musen är på grund av de senaste drivrutinerna i IntelliPoint-serien med versionsnummer 5.0. För undertecknad har dock sagda problem helt uteblivit och trots gediget testande där jag ryckt och slitit i spaken som en impotent helikopterpilot i flertalet spel så har jag inte en enda gång upplevt att musen varit inprecis. Den står pall för alla mina spasmiska rörelser utan att ens fälla en tår av missnöje. Är inte det precis vad en bra mus ska klara?

Det här med betyg nu igen...

Jag har genomgått kraftigare misärer, men samtidigt har jag även haft lättare stunder än nu. Explorer 4.0-musen och jag har haft en trevlig vecka tillsammans och vad mig anbelangar är den välkommen att stanna kvar. Visst, Microsoft stoltserar inte med specifikationerna för sin optiska teknik på kartongen som Logitech gör, men man har inte heller för bråttom med att introducera ny teknik innan man vet att den fungerar. IntelliMouse Explorer 4.0 är helt enkelt en klockren uppföljare till 3.0:an som besitter alla kvalitéer en gamingmus ska ha. Det vore mig främmande att kalla den en sämre mus än Logitechs MX510 och därför blir valet slutligen rätt så lätt. Det blir full pott även för Microsofts sladdförsedda flaggskepp och en solklar uppmaning till alla er som letar efter den absolut bästa gamingmusen; hitta en affär där ni kan känna på Explorer 4.0 bredvid dess konkurrent. För mer smaksak än så här blir det inte.