I samband med #World of Warcraft: Cataclysm-releasen i tisdags fick jag träffa #Blizzard-veteranerna Rob Foote, senior game producer, och hans sidekick Ed Hanes, level designer. Vi hade en pratstund på en knapp halvtimme och snackade så mycket vi hann om hur det är att göra en expansion till världens största rollspel.

Rob Foote (vänster) och Ed Hanes på Stockholmsbesök.

Först av allt undrar jag vad du, Rob, egentligen gör på dagarna?

Rob: Jag funkar som projektledare med ansvar för artwork. Det handlar om att sköta långtidsscheman och se till så att vi skeppar i tid. Så jag pratar med designers och försöker få ihop en lista på vilken grafik vi behöver göra till spelet och schemalägga det. Vi har över 50 artister i teamet, och jag försöker se till så att alla har något att göra, och att de jobbar på rätt saker i rätt ordning. Och lite andra saker som inte är lika häftiga.

Med "art" menar du allt som handlar om pixlar på skärmen?

Rob: Ja, för det mesta. Det inkluderar modeller, texturer, animationer. Vi gör mycket ”technical art”, nya specialeffekter och partikeleffkter. Och det blir mer och mer komplicerat, som de nya karaktärerna, i senaste patchen lade vi till ett bälte. Det verkar enkelt, men det är faktiskt ganska avancerat att optimera så att det ser bra ut för alla spelare.

Ett korståg i brand?

Men WoW har ändå en 7-8 år gammal grafikmotor. Hur får man in nya saker i den utan att allt går i bitar?

Rob: Vi har några extremt begåvade ingenjörer i teamet. Och även om kodbasen är gammal så fortsätter vi att utveckla den hela tiden. Vi jobbar med några av motorprogrammerarna, och de är också spelare, så de har idéer om saker som att pusha vattnet så det blir lite snyggare. Och phasing, ett jättebra exempel som inte fanns när spelet kom ut. Nu kan du gå igenom en gigantisk miljö som förändras under tiden. Det kan vara allt från förändringar i hela omgivningen till pyttesmå detaljer. Jag tror att vi för varje expansion vidgar gränserna för vad vi kan få in i spelet.

På tal om förändringar så började ni förändra världen gradvis i någon månad innan expansionen släpptes...

Rob: Vi har ett bra team som jobbar på sådant. Vi ville inte chocka spelarna med en totalt ny upplevelse. Jag tror att det också hjälper till att bygga upp förväntningarna inför expansionen. Även om du inte kan levla upp än så har förändringen börjat ske, det är ett bra sätt att göra folk nyfikna. Min fru ringde mig på jobbet så fort patchen kom ut och frågade hur hon skulle ta sig till Hyjal, men jag tvingades svara att det inte går än, och säga åt henne att utforska resten av världen så länge.