Det har varit en intensiv månad för #Trions #Rift. För några veckor sedan slopades månatliga betalningar och spelet blev – precis som många andra onlinerollspel – free-to-play. Dessutom gick utvecklarna händelserna i förväg och trots att patch 2.4 ännu inte har släppts började de prata om Rift 3.0. Vi ringde upp Simon Ffinch, spelets design director, för att snacka lite om vad som varit, vad som är och hur framtiden kommer se ut.

Alla var inte helt nöjda med tanken på att Rift skulle bli gratis att spela, berättar Simon.

– Våra forum var fyllda av teorier om hur dåligt allt skulle bli och hur man skulle kunna köpa sin väg till toppen. Men jag tror att våra nuvarande spelare har sett att det inte alls blev så, att upplevelsen fortfarande är densamma men att vi har introducerat en hög nya spelare för Rift.

Rift är ännu i raden av mmo som anammat free-to-play-modellen.

Spelade du Rift runt tiden då det blev gratis att spela märkte du säkert hur det gick för spelets servrar: Från relativt tomma (med vissa undantag) till totalt överfulla.

För tillfället finns det inte mycket, om något, i Rifts så kallade ”cash shop” som man verkligen måste spendera pengar på för att kunna spela ordentligt. När jag tar upp att #The Lord of the Rings Onlines motsvarighet hade utvecklats över tid, där vissa nya funktioner som skulle förbättra spelupplevelsen plötsligt började kosta pengar, säger Simon att tanken i Rifts fall är att fortsätta som de gör nu och ge bort så mycket de kan gratis. Men självklart kan saker komma att förändras – om man inte tjänar nog för att hålla spelet flytande.

I 3.0 kommer spelets klasser ses över och förändras.

Större delen av samtalet mellan mig och Simon handlar dock om Rift 3.0. Hade 3.0 släppts enligt spelets tidigare affärsmodell hade Trion med största sannolikhet gjort en expansion av det och sålt det precis som #Storm Legion. Nu kommer den, precis som med alla andra uppdateringar utvecklarna gör, släppas gratis och innehålla flera nya områden, ännu fler levlar och – precis som Storm Legion – fyra nya souls för spelare att leka med. Dessa kommer fylla de hål som just nu finns bland spelets fyra klasser. Rogues och warriors kommer bli dedikerade helare, clerics får en support-soul och mages kommer tillåtas vara tanks. Viss information har redan grävts fram ur Rift-klienten, genom så kallad "data mining", men Simon är snabb med att poängtera att ingen av den informationen är huggen i sten.

3.0 handlar om vatten

Precis som våra husdjur fick en hel del kärlek i #World of Warcraft: Mists of Pandaria kommer Trion se över vad vi kan göra med dem i Rift. Det verkar dock inte bli någon ny pokémon den här gången (tyvärr!), utan istället kallar utvecklarna här dem för “familiars”. Planen är just nu att olika husdjur kommer få olika förmågor och skänka styrkor och svagheter till ägaren. Dimensions, spelarnas egna små krypin, kommer få nya funktioner med tiden. Just nu verkar det först och främst luta åt någon form av PvP-funktionalitet.

3.0 ligger ett år bort men stora planer finns redan. Bilden är dock från 2.3-uppdateringen.

Har du spelat Rift vet du att mycket av spelet kretsar kring de fyra elementarplanen – Eld, Vatten, Luft och Jord – och kriget mellan dem. I 3.0 kommer vi för första gången sätta vår fot i en av dem och lotten har fallit på Vatten, som enligt Simon är den värld som flest fans har bett om att få se. I det här fallet handlar det om mycket mer än att bara bli blöt, då vatten i Rift även symboliserar koncept som galenskap. I egenskap av någon som avskydde Vashj’ir, undervattenszonen i #World of Warcraft: Cataclysm, är jag tvungen att fråga om hur mycket tid vi skulle tvingas spendera på att plaska runt. Simon påpekar att det finns många former av vatten, som is och ånga, och att allt knappast kommer att handla om att simma omkring. Tanken är att testa olika koncept under vägen fram mot 3.0 för att se vad spelarna tycker om och vad som inte går hem.

Tid att testa koncept är något de har gott om. Rift 3.0 är åtminstone ett år bort och mycket av pseudo-expansionen ligger fortfarande på ritbordet. Härnäst hägrar uppdatering 2.4, som kommer introducera ett par nya instanser, inklusive två nya raids. Simon avslöjar att den mystiska infinity gate äntligen kommer att öppnas, vilket lär få allvarliga konsekvenser för Telaras framtid.