Nästa vecka åker jag till Köln och Gamescom. Det blev ju inget E3 för mig, det blir det här istället. Det känns lite som det där med vanten och tummen; Köln är tummen. Nu verkar visserligen årets Gamescom bli viktigare än vanligt eftersom många satsar extra inför vinterns konsolpremiärer, men det är ändå långt från glansen runt E3. Köln är som bekant inte Los Angeles och E3 är ju, trots allt, E3. Men för mig har ändå Gamescom något extra i år. Mitt favoritspel finns på plats.

Jag pratar om NBA 2K.

"Det är minst sagt en olycklig kombo för yrket"

Av alla spel som dräller in årligen till en sådan som mig är detta nämligen spelet jag suktar efter allra mest. Det är en närmast absurd situation; jag skriver och pratar om spel främst i gammelmedia, på tv och i dagspress, där intresset för spel redan från början är måttligt stort. Men inte nog med det - jag älskar alltså basketspel, spel om en sport som väldigt få bryr sig om i Sverige. Det är minst sagt en olycklig kombo för yrket; både basket och spel är dessutom så fyllda av fikonspråk att det lätt blir obegripligt för oinvigda. Jag skulle nästan vilja säga så här: Om du som journalist vill vara säker på att folk ska sluta läsa eller lyssna - snacka eller skriv om basketspel! Vilket jag alltså nu tagit som orsak till att göra just det, att skriva en hel krönika om denna min fröjd och hjärtesorg.

Vilket förändring det är mot 90-talet. Man skulle kunna uttrycka sig med nästan bibliska termer: Ack, hur har du inte fallit, du hyllade basketgenre sedan spelandets ungdom?

Folkets syn på ett bra basketspel

En gång i tiden var ju spel som #NBA Jam på allas läppar. #Double dribble, #NBA Courtside, NBA Ballers och NBA Shootout kunde dessutom spelas utan särskilda basketkunskaper. När jag pratar om basketspel med någon idag är detta vad jag får tillbaka; lyriska ord och gnistrande ögon - om spel från 80- eller 90-talet.

Blickar man mot USA är däremot dagens NBA-spel ingen liten sak, #NBA2K 11 sålde exempelvis över fyra miljoner bara där. Vilket så klart är en klen tröst för en basketspelsentusiast i Sverige. Jag tror samma spel sålde i ungefär hundra exemplar i butik här.

Nördlyckan

Så gissa om jag kände mig ensam när den absolut största nyheten på E3 för mig var när EA Sports inte bara berättade att det äntligen blir ett nytt #NBA Live i år - utan att handen och bollen för första gången någonsin ska vara olika animationer (i spelbranschens obegripliga jakt efter tekniktunga namn har EA döpt det till Bounce tech technology, så här ser det ut http://kotaku.com/heres-the-way-the-ball-bounces-in-nba-live-.... Jag fick gåshud.

Eller när 2K Sports nyligen skickade ut ett pressmeddelande om att det ska vara möjligt att blocka dunkar i #NBA 2K14. En dunk är inte bara basketens säkraste sätt att göra poäng, det är också sportens mest hyllade skott. Dunka har man alltid kunnat göra i basketspel, men blocka dunkar på ett snyggt sätt? Tanken svindlade, jag ville genast skriva en lång artikel om det - men var, och för vem?

Det finns så mycket som jag knappt kan diskutera med någon, för mina spelvänner spelar inte NBA-spelen och mina basketvänner spelar inte särskilt mycket spel. Jag skulle till exempel vilja prata om hur det kommer sig att EA väljer Kyrie Irving som omslagspojke? Det är ett udda val, men hur många vet ens vem Kyrie är? Och jag vill prata om varför det verkar så hopplöst svårt att involvera den lilla forwarden i spelet eller varför #NBA 2K12 autobyter de bästa spelarna i de mest konstiga lägen. Visst, jag kunde hänga på amerikanska forum, men orka. Jag vill spela basketspelen med någon som sitter framför samma tv som jag, någon som fattar vad jag menar när jag säger att pick-och-rullen inte funkade och som klagar tillbaka att hans center vägrar sätta backscreens.

NBA Live återvänder

Och mitt i allt detta som jag vill prata om finns ett av de 2010-talets största speldramer; kaoset kring NBA Live-serien. Knappt omskrivet i Sverige, men förstå att följande hände för tre år sedan: EA hade nått så långt i produktionen av #NBA Live 11 att de fysiska spelen var tryckta och klara för leverans - när Peter Moore plötsligt beslutade att spelet inte höll måttet. Vi snackar om EA Sports då tredje mest sålda spel efter Fifa och Madden. Det handlar om enormt mycket pengar både i missade intäkter och utgifter för utveckling och tryck. Hur sjukt dåligt måste inte det spelet ha varit för att Moore skulle ta till en sådan drastisk handling? Det är nästan E.T. och massgrav i New Mexico all over.