Två välkända spel har fått ungefär samma snittbetyg i media. För den ena utvecklaren är det fullständigt ointressant, för den andra kan det kosta miljoner. I spelvärlden är recensioner en het potatis, både bland spelare och spelutvecklare. Men kartan håller på att ritas om mitt framför våra ögon. Det är bara att kolla på #Payday 2 och #Destiny för att se det.

Förra veckan berättade jag på Twitter att jag skulle intervjua en av Sveriges och hela spelvärldens mest svårintervjuade personer. Jag bad folk gissa på vem. De flesta gissade Notch.

Det var fel, jag snackade om Bo Andersson, numera vd för #Starbreeze Studios och tillsammans med sin bror Ulf pappa till Payday-spelen. Andersson är smått legendarisk för sin vägran att prata med media. Min intervju var den första han gav på två och ett halvt år.

Starbreeze vd Bo Andersson pratar sällan med media. (Foto: Thomas Arnroth)

Somliga läsare kan säkert historien om Anderssons, men en kort summering: de startade spelstudion #Grin år 1997, hemma i källaren. 2001 släppte de #Ballistics och fortsatte sedan göra spel och växa tills bolaget åtta år senare hade 300 anställda i Stockholm, Göteborg och Barcelona. Då ställde plötsligt flera uppdragsgivare in betalningarna och Grin gick i konkurs.

Två år senare gjorde bröderna comeback med sin nya studio #Overkill Software och spelet #Payday: The Heist. Spelet blev en lagom stor framgång med 300 000 sålda spel på ett halvår. 2012 köptes Overkill av Starbreeze, men i allt praktiskt är dagens Starbreeze betydligt mer Overkill än Starbreeze, om man säger så. Bo Andersson är vd, bolagets spel görs av Overkill som sitter i centrala Stockholm, inte Uppsala (där Starbreeze satt). Det var där jag intervjuade honom förra veckan och sedan skrev en lång artikel om saken. Hur sällsynta direkta citat från Andersson är bevisades direkt; bara någon timme senare körde internationella spelaffärssajten Gamesindustry International en egen version av den.

Spelarnas åsikt är viktigare än recensenternas, tycker Bo Andersson.

"Spelmedias roll har förändrats, även om de inte förstått det själva"

Men nu till saken: Jag har intervjuat Bo Andersson fyra gånger, första gången var 2009, och som en röd tråd genom alla intervjuerna har hans irritation på spelmedia gått. Det har inte varit något huvudämne, inte ens något jag nämnt i artiklarna, men ändå ytterst påtagligt i saker han sagt. Det märks ju även i just detta att han inte heller ger några intervjuer till media; han verkar helt uppriktigt inte se någon poäng med det. I mitt långa reportage finns mot slutet ett stycke som jag tror få läsare reagerade på, men som jag tycker är väldigt intressant. Det står så här:

[quote]"Payday 2 har 79 av 100 på sajten Metacritic, den som oftast används som kvalitetsmått i spelproduktion. Det är okej, inte mycket mer.

Men vad spelar det för roll när vi har 1,4 miljoner spelare (i communityt på Steam) som tycker om spelet och lever med det, som fortfarande lirar det ett år efter att det släpptes? Det är mycket viktigare vad spelarna själva skriver i sina recensioner av spelet på Steam än vad någon spelrecensent skriver. Spelmedias roll har förändrats, även om de inte förstått det själva."[/quote]

Bo Andersson berättade om den första recensionen av Ballistics han läste för 13 år sedan, vilken inleddes med att recensenten berättade att denne egentligen inte alls gillade racingspel. För Andersson var det ett hån; två år av hans liv förminskat till en recension från någon som inte ens brydde sig?