Så mycket har hänt med spelen de senaste åren. Vi har fått fotorealistisk grafik. Vi spelar 64 spelare på samma karta. Vi har bilspel där vartenda motorljud är exakt återgivet och varenda vattendroppe på karossen gnistrar; i MotoGP-spelen kan motorljuden återges så exakt att utvecklarna tvingas tweaka till det så att stallen inte kan använda inspelningen för att lista ut de exakta inställningarna på konkurrenternas motorcyklar. I nya #Fifa är fler spelare smarta hela tiden eftersom kraften i de nya konsolerna räcker till mer AI.

Listan på vad spelen ger oss och vad spelutvecklarna kan gör är som bekant betydligt längre än så. Och utvecklarnas lust att testa tekniken till dess gränser är det sannerligen inget fel på.

Fullt läsbar text på en datorskärm. Från tv-soffan, däremot...

Men ändå kan de inte prestera menyer och text som går att läsa utan hypersyn. Det är obegripligt.

"Vi reser oss ur säng eller soffa och står som gamlingar nära tv:n för att se vad det står"

Så låt mig vara ytterst småaktig i denna krönika genom att ställa denna enkla, till synes knappt spelrelaterade fråga: Kära spelutvecklare, hur svårt kan det vara att göra allt från undertexter till menyer med text som består av bokstäver stora nog att läsa på samma avstånd man sitter när man spelar? Det funkar kanske vid datorn på skrivbordet, men i tv-soffan med konsolspelen blir det problematiskt med miniatyrstorlek på texter. Jag menar, ni behöver ju inte ens uppfinna vilken textstorlek som krävs själva, det är bara kolla på valfri tv-kanal och mäta deras undertexter. Där har ni storleken som folk kan läsa. Det har testats och mätts och undersökts, varför kopierar ni inte bara något som redan är väl beprövat?

Jo då, jag har frågat spelutvecklare om detta genom åren. Fått alla möjliga svar om tekniska svårigheter, den ena mer komplicerad än den andra. Men tillåt mig tvivla. Enligt #Ubisoft spenderades totalt 5 000 timmar på att bygga upp en exakt kopia av Notre Dame i #Assassin's Creed: Unity. En person satt i två år och jobbade bara med den saken. Och ni menar att det samtidigt är omöjligt att göra undertexter läsbara och förse menyerna med textstorlekar som faktiskt är läsbara på några meters håll? Jag skulle snarare säga att det handlar om prioritering.

5 000 arbetstimmar fransk katedral.

Småsaker, tänker kanske du. Jag är inte så säker. Antagligen är jag äldre än du, och ser därmed sämre. När mina barn var små kunde de läsa saker jag inte kunde, de var sällan eller aldrig störda av textens litenhet. Nu är de större och det är inte bara jag som måste gå fram till tv:n för att se vad det står ibland. Ja, sådana märkliga scener utspelas ibland när jag och barnen spelar. Vi reser oss ur säng eller soffa och står som gamlingar nära tv:n för att se vad det står. Och vi har en riktigt stor tv. Fullständigt oacceptabelt om det gällt ett tv-program eller en film. Helt normalt i spel.