Hur hade egentligen spelbranschen sett ut om #Sony fullföljt planerna på att skapa ett cd-tillbehör till Super Nintendo, marknadens just då hetaste konsol? Tittar vi på facit visade sig marknaden inte riktigt vara redo att släppa kasetterna förrän senare på 90-talet. Sega CD floppade, Amigas motsvarighet likaså. Playstation blev dock en rejäl framgångssaga.

När vi ber Jim Ryan, som varit Playstation-chef i Europa i många år och funnits i företaget sedan 1995, att spekulera kring detta alternativa universum börjar han skratta. Han har säkert fått den frågan tusentals gånger förr och fintar den med ett glatt humör.

Och visst har Ryan anledning att vara glad. Playstation 4 leder kampen om denna generations konsumenter medan #Microsoft ännu inte riktigt hämtat sig från det infamösa avtäckandet och den haltande lanseringen som bland annat lämnade oss i Norden i sticket i ett år.

Men det har inte alltid varit så lätt.

Jag har försökt förtränga de åren

Under den andra delen av 00-talet var Microsoft herre på täppan och trots att Playstation 3 lyckades komma ikapp konkurrenten i sluttampen var Xbox 360-dominansen tydlig. Hur lyckades Sony vända på steken och istället ta det försprång som ligger till grund för Ryans goda humör?

Ryan kokar ner det inledande misslyckandet med Playstation 3 till tre punkter.

– Vi var sena ut på marknaden, hela två jular efter vår konkurrent. Vi var för dyra och systemet var väldigt svårt att utveckla till. Jag missade säkert något, men jag har försökt förtränga de åren. Men om vi tittar på den trion var det saker vi addresserade inför lanseringen av PS4. På ett sätt tror jag vi var färgade av Playstation 2:s stora framgångar, att vi hade lite för mycket självförtroende. Vi får vara ödmjuka och erkänna att vi gjorde misstag och lugnt och sansat rätta till dem.

För 20 år sedan såg konsolmarkanden helt annorlunda ut. Förutom att konsolkriget då rasade mellan #Nintendo och #Sega, och vi vet ju alla hur det slutade, såg ekosystemet väldigt annorlunda ut. Du köpte dina spel i en affär, de stoppades in i spelmaskinen och det sparkades igång utan krusiduller. Det var aldrig tal om några långdragna installationer, köttiga patchar redan första dagen eller hårddiskar sprängfyllda med dlc. I värsta fall behövde du blåsa på det blottade kretskortet. Det du köpte var det du fick, varken mer eller mindre.

Idag känns en konsol naken utan internet, precis som våra datorer tycks sakna något väsentligt utan uppkoppling mot omvärlden. Båda lägren erbjuder därför gratisspel varje månad för att locka kunderna till prenumerationstjänster. För även om fysiska spel fortfarande dominerar försäljningen växer den digitala marknaden för varje år.

Jag tror vi skulle vara i en väldigt tråkig sits om indiescenen inte fanns

En viktig trend som varit med och drivit på denna utveckling framåt är utan tvekan indiespelens breda frammarsch. En liten studio har av naturliga skäl inte råd med kostnaderna inom traditionell handel och de restrektionerna, att bara kunna sälja på nätet, har förändrat branschen för evigt. Indiespelens intåg på konsoler började redan förra generationen med skapelser som #Braid, #Bastion och inte minst #Minecraft, spel som trots sin ringa produktionsstorlek dragit in miljoner kronor.

Vi undrar hur Ryan ser på marknaden - hur viktiga är de oberoende spelen i jämförelse med de klassiska AAA-titlarna?

– Det beror på hur du definierar viktigt. Om du definierar det i mängden dollar de genererar i omsättning så är det korta svaret förmodligen nej. Men om du definierar det i hur de tillför vår underhållningsindustri nytt blod och kreativitet, i motsats till de hundratals människor som arbetar med att producera årliga blockbusters, är svaret ja. Jag tror vi skulle vara i en väldigt tråkig sits om indiescenen inte fanns och ser fram emot de kommande åren då de spelen kanske bryter sig ut och närmare sig trippel A.

Så var det inte när jag var ung, då ville jag bara spela

Få har också missat de stora och ganska så tröttsamma diskussionerna kring upplösning och bilduppdatering, vad som är acceptabla nivåer och vilka som fuskar. Medan pc-spelarna ser på, och kastar in en brandfackla då och då, är det uppenbart att pixlarnas bredd, höjd och omfång väcker starka åsikter. Men hur viktigt är egentligen grafiken för spelandet? Microsoft gör ju en stor sak av hur viktigt DirectX 12 kommer att vara och hur prestandan ska öka rejält.

– Min högst personliga åsikt är att grafik och prestanda ofta slutar i en kapprustning och det som gjort Playstation 4 populär inledningsvis är snarare saker som Share-knappen. Att kunna koppla på de sociala bitarna som framförallt gamers har varit snabba på att anamma. Visst, varje generation innebär ny hårdvara som gör spelen snyggare och snabbare men jag tror snarare att vi nu har möjligheten att göra saker lite annorlunda mot tidigare.

En ny generation gamers

Jag frågar om Share-knappen är en direkt reaktion på hur många unga gamers konsumerar spel idag - att de lika ofta tittar på när andra spelar som spelar själva?

– Vi är faktiskt själva ganska så överraskade över det här fenomenet. Så var det inte när jag var ung, då ville jag bara spela men jag har själv två unga döttrar. De får spela en timme varje helg och det lustiga är att den ena gärna vill spela, medan den andra bara vill titta. Jag förstår det inte alls, men antar att jag börjar bli gammal.

Konsolmarknadens giganter tävlar heller inte längre bara mot sig själva. Medan Sony, Microsoft och Nintendo kivats har #Apple och #Google seglat upp under lättillgänglighetens flagg. Nu börjar förvisso försäljningen av surfplattor att dala men på samma sätt som indiespel gjutit om grundpelarna för branschen har mobilspelen förändrat allt.

Spel som Candy Crush och Hay Day omsätter miljarder och medan de kan avfärdas som casualnonsens kan den ökande kapaciteten hos de mobila chippen inte ignoreras. Vissa påstår att det bara dröjer några år innan prestandan passerar konsolerna och redan idag kan de köra teknik såsom Unreal Engine, spelmotorn som krängde miljoner Xboxar bara genom Gears of War-serien. Sony producerar själva telefoner i en annan del av företaget men vi är ändå nyfikna på hur Ryan ser på konsolernas framtida roll jämte mobilerna.

En bra fråga som jag egentligen tror passar sig bäst i sällskap över en öl

– En konsol är en sak som är designad för att spela på. Om den är rätt designad bör den leverera en upplevelse som är överlägsen andra lösningar, och i vår mening gör de just det. Mobiler ska göra så många olika saker. Om jag går tillbaka till jämförelsen med mina egna döttrar och den spelstunden vi har på helgerna är den framförallt delad. Den är gemensam för att teven är mittpunkten och även de som inte har en gamepad kan vara delaktiga. På en surfplatta, och än mindre på en mobiltelefon, är det inte möjligt på samma sätt.

Mitt försök att få Ryan att spekulera i hur spelbranschen hade sett om de gjort entré som ett Nintendo-bihang snarare än som fristående spelstation resulterade bara i det där hjärtliga skrattet som återkom flera gånger under intervjun.

– Haha, det är en bra fråga som jag egentligen tror passar sig bäst i sällskap över en öl. Det kunde verkligen ha gått hursomhelst, och mer än så vågar jag egentligen inte säga med pr-folkets vakande ögon på mig.

Ett skratt som ändå på ett tydligt sätt förmedlar att Playstation för stunden har ett säkert grepp om förstaplatsen men att inte ens Sony vågar sia om framtiden i en bransch i ständig rörelse. Alltid i teknologins framkant, trots att den i grund och botten bara handlar om att ha kul.